klikkerdeklik -- tik tik niks

Burrie

Rookie
17 mrt 2005
2
0
Elsloo
Beste mensen,

Allereerst: wat een leuk forum is dit hier. Ben net nieuw hier en begin al met een vraag over mijn Suzuki GSX 1100F uit 1993.

Gisteren lekker met fietsje naar het werk.
Op de terugweg, op de autosnelweg, flikkerde ik bijna met het machientje tegen de vlakte (zo erg was het nu ook niet, maar ben wel flink geschrokken).
What happened: Bij het inhalen (en dus snelheid maken) viel met korte tussenpozen de hele motor uit (geen lampjes meer, motorblok stil enz.). Dit gebeurde heel snel achter elkaar in ongeveer 10 seconden tijd. |B
Het leek net alsof de motor bokte (door slechte afstelling of iets dergelijks). Maar dit was duidelijk niet het geval.

De fiets loopt altijd perfect en heeft 2 weken terug nog een grote beurt gehad bij de garage. Dus aan afstelling o.i.d. ligt het niet.

Na die 10 seconden, niets meer aan de hand en gewoon naar huis getuft (ja, je past dan toch wel wat extra op en rijdt wat rustiger).

Thuis aangekomen, gegeten en na het eten wil ik de motor de garage in rijden.
Niets meer. Toen ik de sleutel omdraaide, gebeurde er niets (geen lampjes, licht, claxon, starten ging niet etc.etc.)
Wat ik wel hoorde was het klikken van een relais onder het zadel, met het verdraaien van de sleutel naar de contactpositie en terug. Alle zekeringen nagekeken en doorgemeten. Deze waren in orde. ;)

Wat kan dit zijn? Ik denk aan een los of slecht massa-contact? Hoe wordt een massa-contact bij (deze) motor gemaakt? En waar zit(ten) deze aansluiting?

Alvast bedankt.

Gr.

Burrie

bur1978@home.nl
 
Klinkt heel bekend.
Was in mijn geval (1993 XJ900F) een slechte verbinding in de draadboom naar de zekeringenkast.
Met meten niet kunnen vinden, toen min of meer op goed geluk stekkers gaan vervangen.

Tom
 
dit ruikt naar :
* kapotte accU ( kromme platen die af en toe kortsluiting maken)
* kapotte spanningsregelaar (kan gevolg hebben dat accu defect raakt)

Probeer even te starten met een andere accu , meet de spanning bij diverse toerentallen, Mag niet boven de 14,6 volt uitkomen, maar ook niet onder de 13 v zakken .
Als dit goed is waarschijnlijk defecte accu (kunnen ze doormeten hoor)
blijft je spanning te hoog, defecte spanningsregelaar.
spanning te laag , spanningsregelaar, dynamo, of dynamoaandrijving defect


Maar zoals adam al tegen eva zei:
METEN IS WETEN
 
Ik ben nog wat vergeten te melden:

Soms branden de lampjes wel en kan ik de motor starten (en dat is niet nadat ik eens links en rechts met de kabels gerammeld heb, maar gewoon na wat stilstaan). Echter na een paar seconden valt-ie dan weer gewoon uit en doet niets het meer.

Moest ik nog even kwijt. Kan belangrijk zijn voor de diagnose.

Woont er trouwens iemand van jullie in Zuid-Limburg die zin en tijd heeft om er eens even naar te kijken? De koffie staat klaar. :}
Ik krijg de motor natuurlijk zo niet naar de garage gereden. Dan moet ie eerst (blijven) lopen
 
je kunt even een start kabel (of dikke draad)
even op je min pool houden en op het frame.
Ik denk dat je probleem dan over is.
Als dat zo is zit je massa kabel ergens los.
Als dat niet zo is zal ik een bij je contactslot
gaan meten of daar geen dradbreuk zit.

succes Zeldzame
 
Ik gok in erste instantie de massakabel. Ik heb vorig jaar met mijn GSX1100F precies hetzelfde gehad. Aan de massa-aansluiting (dikke draad) zit een dun draadje met een stekkerverbinding. Die stekker bleek bij mij inwendig geen goed contact te maken. Ben er anderhalve dag me bezig geweest om dat te vinden, (alle draden en alle stekkers doorgemeten, maar op het moment dat ik m'n multimeter in het stekkertje wrotte duwde ik de contacten ook weer tegen elkaar B| ) ik hoop dat jij sneller succes hebt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan