km teller cbr 250

Robbie47

Rookie
1 dec 2012
21
0
Ik dacht altijd al dat de teller flink zou afwijken
Ik had m,n tomtom erop gezet en bij 50 teller 56
80 teller 89
131 teller 145
Vrachtauto's rijden mij bij 95 km/u voorbij
Ik snap niet dat Honda de tellers zoveel af laat wijken
 
Een afwijking van +/- 10% vind ik nog wel redelijk normaal... ik heb het erger gezien.
Wat ben je normaal dan gewend?
 
Het te veel aangeven van een teller is, buiten dat het voertuig sneller voor komt dan het werkelijk is (wat dus beter verkoopt), ook een veiligheid. Als je nu op de teller iets te hard rijdt zal je ook bij een flits-controle een boete bespaard blijven.

Maar ik vind ook dat het gewoon juist moet zijn. Toch is dit niet te doen. Technisch komen er al wat factoren bij kijken die invloed hebben, hoe gering sommige ook zijn.
Het bandenmerk kan al uitmaken in grootte van afrol. Ook een versleten band geeft een hogere teller snelheid. Dan is er nog het effect van de temperatuur die invloed heeft op de band maar ook het metaal van de veer van de naald van de snelheidsmeter.
Allemaal heel weinig maar samen wel meetbaar. Maar..... nooit de ruim 10% die tegenwoordig bijna gemeengoed is geworden.
Ik ben al jaren actief op het CB250 twin topic en ik krijg altijd weer een 'ja tuuuuurlijk' gevoel bij verhalen van mensen die hun TwoFifty op 140km/u krijgen.
Deze motortjes hebben een teller die normaal ook zo'n 12% overdrijft maar er speelt hier nog iets; de TwoFifty (en ook de NightHawk 250) moeten een voorband hebben in de maat 90/100-18. Dat is geen foute schrijfwijze dus niet een 100/90-18. De 90/100-18 is vaak niet verkrijgbaar dus komt er een 90/90-18. Dat maakt nogal wat verschil in teller aanwijzing.

De omtrek van een 90/100-18 is als volgt:
wiel diameter 18inch = (18 x 2.54cm) = 457mm + (2 x 90mm) = 180mm totaal = 637mm
De formule voor omtrek is 2 keer PI keer 'r' .
'r' is de radius; de halve doorsnee.
De omtrek is dus 2001mm afgerond.

De alternatieve band is als volgt:
wiel diameter 18inch = (18 x 2.54cm) = 457mm + (2 x 90 x 90%) = 162mm totaal = 619mm
De omtrek is dus 1945mm afgerond.

Dat is dus een verschil van 3%
Dan wordt het dus 12 + 3 = 15% te veel
Als dan die 140km/u dus eigenlijk 115% weergave is van de realiteit, wordt de echte snelheid 122km/u. Nogal een verschil dus.

De Tomtom geeft ook niet altijd exact aan.




Maar goed je bent er niet tevreden mee.
En je kan er wel wat aan doen.

Ik zorg altijd dat ik mijn teller ijk. Ik doe dat als volgt:
Ik ga op een stil tijdstip (zondag morgen heel vroeg) met op het stuur een stopwatch en in mijn zak een rekenmachine de dijk Almere - Lelystad op.
Dit is een lang kaarsrecht stuk weg waar ik met constante snelheid een exacte afstand rijdt, in mijn geval 5 kilometer. Zodra ik met de constante snelheid een vaste kilometerpaal passeer druk ik de stopwatch in en stop die precies 5 kilometer later. Aan de hand van de tijd-kilometer meting kan ik precies de gereden snelheid berekenen en dus ook de teller afwijking.

Zodra ik weet hoe snel op mijn teller precies 80km/u is kan ik thuis aan de gang.
Ik demonteer het glas, draai de meter handmatig (voorzichtig) naar de snelheid van meer dan 80 maar die in feite dus wèl exact 80km/u is. (snap je het nog)
Daar pak ik de as met een punttangetje beet en houdt dit gefixeerd op het tellerhuis. Nu trek ik de naald er af en plaats deze weer op de as maar nu precies op 80km/u.
Tangetje weg, glas terug plaatsen en.......klaar.

Het hele aanpassen van de teller kan je ook achterwege laten en gebruik maken van kleine plakkertjes die je op het tellerglas plakt. Bijvoorbeeld bij 80, 100 en 130km/u.
 
Ik dacht altijd al dat de teller flink zou afwijken
Ik had m,n tomtom erop gezet en bij 50 teller 56
80 teller 89
131 teller 145
Vrachtauto's rijden mij bij 95 km/u voorbij
Ik snap niet dat Honda de tellers zoveel af laat wijken
Ik heb exact het zelfde met die van mij (ik neem aan dat je ook een CBR250R 2011/2012/2013 hebt). Aangezien het bij mij exact 10% afwijking is, maar de kilometerteller (trip/total) wel 'spot on' is, vermoed ik dat het simpelweg een afwijking is die Honda er zelf in heeft gebouwd. Nja - als mijn CBR 165 rijdt, dan trek ik simpelweg 16,5km eraf (148,5 km/u werkelijke snelheid).



Als het een CBR 250 R betreft gaat dit nogal lastig: een digitale snelheidsdisplay.
 
Laatst bewerkt:
....als het een CBR 250 R betreft gaat dit nogal lastig: een digitale snelheidsdisplay.

Ja dat is lastig. tenminste....wellicht kan iemand met ervaring met dergelijke elektronica heel simpel een aanpassing maken in de weergave en er standaard 10% van af trekken.
Ik kan dat zeker niet maar je weet maar nooit of er iemand is die het wel kan.

Digitale tellers kunnen overigens wel goed aangeven (ook bij Honda) want de GL1800 die ik eens een paar dagen heb mee gehad leverde me prompt een bon op op de ring Amsterdam A10 zuid.
Uitgaande van een overdrijving van bijna 10% zette ik de cruizecontrol op 110km/u.
Resultaat: een bon! gemeten snelheid: 110km/u, kleine correctie er af en een boete voor 7km te snel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan