Knallen uitlaat.

Rijkers-Honda

Die hard MF'er
3 mei 2010
549
4
Goede middag,,

even een vraagje..
Ik heb een Z1000.. en er komen behoorlijke knallen uit de uitlaat..
Als ik gewoon normaal rij is er niks aan de hand. tot de 5000 toeren valt het mee.
als ik dan me gas loslaat hoor je een beetje gebrom..

Trek ik het gas open en laat ik hem los,, komen er echt harde klappen uit,, soms met blauwe steekvlammen, op zich wel stoer. zeker in een tunnel.. maar kan dit verder kwaad of niet.

Er zitten 2 devil uitlaat dempers op..

Groetjes robbie
 
kan niet zo veel kwaad. Gewoon onverbrande gassen die ontbranden in de uitlaat.
Hoor weleens dat je kleppen het niet heel erg kunnen waarderen als t te erg is.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is meestal te arm (al lijkt me dat sterk als je het 'ineens' hebt)

Maar waarschijnlijker in dit geval is dat er een uitlaat pakking lek is.

Het is zeker niet goed voor de machiene, zoals je al zegt, slecht voor de uitlaat kleppen.
Zeker als het echt constant is wanneer je afremt op de motor.

Af en toe een klapje mag best, maar als het echt 'veel' is, moet je er zeker wat aan doen.

Nogmaals, waarschijnlijk een lekke uitlaatpakking, bij de cilinders.

Kan je wel testen trouwens, motor starten (liefst iets verhoog stationair laten draaien als je dat makkenlijk kan doen) , en dan met een stukje krant langs de uitlaat flenzen. (doe wel handschoenen aan wat je verbrand jezelf zo, is direct heet)
Wanneer het stukje krant gaat wapperen, zit daar het lek :)

Misschien is het ook nog anders te testen, met een sigaret ofzo, wanneer je de rook daarvan 'onnatuurlijk' ziet verplaatsen, zit daar het lek.
edit : Schiet me ineens te binnen, bij hele oude stoom machine's controleren ze een (lucht) lek met een olielampje, klein vlammetje, en dan langs de uitlaat flenzen gaan.
Al moet je dan natuurlijk wel voorzichtig zijn met waar je het vlammetje houd :+

Simpele manier om dit even te checken, dan weet je in ieder geval waar het probleem wel of niet vandaan komt. :)
Je kan er wel mee door blijven rijden, de kleppen zullen heus niet zo snel kromtrekken of verbranden, maar als je kan moet je het zo snel mogenlijk fixen.

De kleppen willen hun warmte afgeven aan de kop, wanneer er in het uitlaat traject een vlam op staat te branden, gaat dat natuurlijk niet zo erg optimaal...
Dat is hoe en waarom de kleppen kromtrekken of verbranden.

Andere mogenlijkheid is ook nog dat er niets van de kleptiming klopt, of dat er veel vuil tussenzit er ze niet goed afsluiten.
Maar dat is behoorlijk onwaarschijnlijk.

Waarschijnlijk een lek ergens in het uitlaat traject, vooraan bij de cilinder het meest waarschijnlijke :)
 
Laatst bewerkt:
Oja en mocht het probleem zijn, dat hij de arm(voor de uitlaten) is afgesteld.. weet 1 van jullie dan hoe duur het is om het te laten afstellen en wat er voor moet gebeuren..

Groetjesss
 
Gewoon bij koude motor, motor starten en allebei de dempers even dichthouden met vlakke hand, dan hoor je snel genoeg of er ergens een lek zit.

Al heeft bovenstaande niet zo veel zin, aangezien er gewoon lucht in het uitlaatsysteem wordt geinjecteerd ter behoeve van de werking van de katalysator, en ja, dit zorgt ervoor dat eventueel onverbrand mengsel (wat je nooit helemaal tegen kunt gaan) kan gaan ontbranden.

Wat je kan doen is de secundaire luchtinjectie afsluiten, dit heet KLEEN bij kawasaki volgensmij. Dan zal het minder worden, maar helemaal weg krijg je het bijna nooit.

En een motor uit 2007 2003 met enkel een setje andere dempers zal door de dempers alleen niet zo gevaarlijk arm gaan lopen. Afstellen heeft pas zin als je een compleet rondje doet (Open uitlaatsysteem, sportluchtfilter). :)
 
Laatst bewerkt:
De motor komt uit 2003 :P:P maar toch bedankt.... hij ziet er nog uit al nieuw:P

En ik ga al die ideetjes even proberen... ik denk wel dat het goed komt.. als ik normaal rij van het zoizo wel mee.. en anders ga ik even langs de monteur,, ik probeer het altijd eerst even via motorforum;)

Dank UUU
 
Gewoon bij koude motor, motor starten en allebei de dempers even dichthouden met vlakke hand, dan hoor je snel genoeg of er ergens een lek zit.

Al heeft bovenstaande niet zo veel zin, aangezien er gewoon lucht in het uitlaatsysteem wordt geinjecteerd ter behoeve van de werking van de katalysator, en ja, dit zorgt ervoor dat eventueel onverbrand mengsel (wat je nooit helemaal tegen kunt gaan) kan gaan ontbranden.

Wat je kan doen is de secundaire luchtinjectie afsluiten, dit heet KLEEN bij kawasaki volgensmij. Dan zal het minder worden, maar helemaal weg krijg je het bijna nooit.

En een motor uit 2007 met enkel een setje andere dempers zal door de dempers alleen niet zo gevaarlijk arm gaan lopen. Afstellen heeft pas zin als je een compleet rondje doet (Open uitlaatsysteem, sportluchtfilter). :)

Damn, zit die troep tegenwoordig ook al op motoren ?

Hou me altijd meer bezig met oldtimers, weet nu waarom :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan