knipper weerstanden

appie26

MF'er
12 sep 2009
166
0
Hengelo (Overijssel)
Ik heb de originele knippers van mijn TDM 850 met 21 W lampen vervangen door exemplaren met 10 W lampen. Geen LED dus maar 2e handsjes van een Buell.
Met als resultaat dat de nieuwe te snel knipperen door het wattage verschil.
Nu ben ik dat gaan oplossen met weerstanden. Als ik met de formules P=U x I en U=I x R de weerstanden uitreken dan zit er een verschil van 7.4 Ohm tussen de 21 W lamp en de 10W lamp. Nu zegt mijn boerenverstand dat ik dus per lamp een weerstand van die waarde moet plaatsen.
Ik heb weerstanden opgehaald maar door een eerdere vergissing bij het invullen van de formules heb ik weerstanden van 1.2 Ohm meegenomen i.p.v. 7.4 Ohm. Ik heb ze daarnet toch ff aangesloten en nu blijkt dat de knippers met deze weerstanden precies zo snel knipperen als de oude.
Schijnbaar heb ik toevallig de juiste waarde gepakt. Ik vind wel dat de lampjes wel vrij weinig licht geven.
Nu is mijn vraag of het toevallig precies zo goed is en ik de formules gewoon verkeerd gebruik of dat de knippersnelheid niet zo veel veranderd bij een andere weerstand waarde???? Met andere woorden, kan ik de lampen nog feller laten branden door een andere weerstand te nemen zonder dat de knippersnelheid veranderd???
 
Ben ik helemaal met je eens maar heb nu een beetje de indruk dat ze wat zwakjes branden. Bovendien klopt er geen zak van mijn eigen verzonnen theorie en ben benieuwd of er iemand is die mij wat meer uitleg kan geven.
heb je ze in serie aangesloten, of parallel??

en ik zou zelf voor een weerstands-onafhankelijk relais gekozen hebben, ietsje duurder maar wel een (in mijn ogen) nettere oplossing. zeker als je later nog eens je lampjes voor leds gaat vervangen
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt nu een deelspanning doordat je denk ik de weerstanden in serie hebt gezet met de lamp.
Dus 6V over de weerstand en 6V over de lamp.
Dus de lamp gaat "zwakker"branden.
 
Weerstand van 21 W lamp komt op 6.85 Ohm, 10 W lamp op 14.4 Ohm. Dan is de vervangingsweerstand 0.22 Ohm.
Als ik de formules goed uitwerk? Dan moet ik die 1.2 Ohm ff gaan ruilen voor 0.22 Ohm.
Helemaal fout en ik vermoed bovendien dat je serie en parallel, minstens in de berekening, doorelkaar haalt.

Ff logisch doordenken: 21W is nagenoeg evenveel als 2x10W PARALLEL; dwz beide lampjes/weerstanden eender aangesloten en niet als een ketting.

Je moet draadgewonden kachel-weerstandjes plaatsen van "theoretisch" PER LAMPJE 15 Ohm (gebruikelijke handelswaarde) en die net eender aansluiten als de lampjes zelf ..... maar als het om àlle pinkers gaat, totaal 4 stuks, en ze zijn allemaal nu 10 W, dan is 2 stuks van elk 6,8 Ohm handiger, 1 op links en 1 op rechts, hoewel die natuurlijk wel heter worden want 12V over 6,8 Ohm maakt 1,764A is ruim 20W .... kijk uit met tupperware.

Een weerstand van ongeveer 1 Ohm "parallel" trekt bij 12 V extra 12 Ampères .... 144W ..... een wonder dat er geen zekering klapte maar minstens de clignoteur krijgt goed op zijn donder .... dus ik denk dat je dat geluk-bij-ongeluk SERIE had gezet.
 
Laatst bewerkt:
P=u²/r
Heb je een weerstand nodig die 11 watt voor zijn rekening neemt dan is het dus
11=144/r je weerstand is 13 ohm
13 ohm is geen standaard waarde.
Daarom kan je het best 12 ohm nemen van 10 watt per raw.
 
P=u²/r
Heb je een weerstand nodig die 11 watt voor zijn rekening neemt dan is het dus
11=144/r je weerstand is 13 ohm
13 ohm is geen standaard waarde.
Daarom kan je het best 12 ohm nemen van 10 watt per raw.
Of op elke kant, 1 links en 1 rechts, 6,8 Ohm draadgewonden ..... 20W halve-tijd is ongeveer 10W effectief, flink heet.
 
Nu snap ik weer waarom ik herexamen heb gedaan voor electro, logisch nadenken gaat me niet goed af.
Heb op internet een vervangingsrelais gekocht, plug and play dus geen gedoe met draden omsteken en zo. Voor hetzelfde geld als die weerstanden. Die gaan dus terug en nu maar hopen dat dat relais goed werkt.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan