Knipperlicht links-achter doet het (soms) niet

Zeekakkelobbes

MF veteraan
9 mrt 2008
2.486
0
beste forummers,

Pas geleden deed mijn knipperlicht links-achter het ineens niet meer, waardoor linksvoor uiteraard heel snel ging knipperen.

Toen ik later het lampje wilde vervangen, testte ik hem nog een keer, en ineens deed hij het weer.

Nu heb ik tijdens het rijden dat hij het af en toe wel doet, en af en toe niet.
En dit wisselt zich continu af, soms doet hij het 5sec. later wel weer, en daarna weer niet.

Ik denk zelf dat er ergens een los contactje zit.

het rechterknipperlicht en de rest van de verlichting werkt wel goed.

Waar zou ik als eerste moeten zoeken?

ps:het zijn kleine knipperlichten, geen LED oid.
 
Zou zelf ook aan een los contact denken als ik jouw verhaal zo lees.
Gelukkig zit het meestal dan ook wel op de plaatsen waar de kabel veel (kan) bewegen. In het frame ligt de kabel zowiezo vrijwel stil.
Probeer eens te zoeken op de plekken waar de kabel uit het frame komt of die bewegingsgevoelig zijn. Aangezien het het achterknipperlicht betreft zou het misschien bij je balhoofdlager kunnen zitten (kabelboom wat hier langs loopt), of achter in de behuizing van het knipperlichtje zelf. Dus gewoon knipperlichten aanzetten, en dan overal maar een beetje friemellen en op en neer bewegen. En eens een paar keer je stuur draaien. Als ie dan op die plek uitvalt weet je waar je de kabel ff moet checken.
 
Laatst bewerkt:
Zoals wel meer onderdelen op een motor, zijn deze lampjes behoorlijk gevoelig voor corrosie en/of oxydatie. Ik heb pas twee kleine lampjes (de hele handel) achter vervangen omdat ze na 3 jaar totaal verrot waren.

Haal het lampje er uit en controleer de lampfitting. Controleer ook de aansluiting op de bedrading van de motor. Dikke kans dat daar ergens je probleem zit, omdat ie het opeens weer deed toen je daar aan rommelde. Tien tegen één dat er een verrot contact zit.

Een enkele keer kan het vervangen van het lampje helpen. Soms geeft zo'n lampje opeens minder weerstand (zonder dat het brak is), waardoor je relais sneller gaat knipperen of soms helemaal niet knippert.
 
beste forummers,

Pas geleden deed mijn knipperlicht links-achter het ineens niet meer, waardoor linksvoor uiteraard heel snel ging knipperen.

Toen ik later het lampje wilde vervangen, testte ik hem nog een keer, en ineens deed hij het weer.

Nu heb ik tijdens het rijden dat hij het af en toe wel doet, en af en toe niet.
En dit wisselt zich continu af, soms doet hij het 5sec. later wel weer, en daarna weer niet.

Ik denk zelf dat er ergens een los contactje zit.

het rechterknipperlicht en de rest van de verlichting werkt wel goed.

Waar zou ik als eerste moeten zoeken?

ps:het zijn kleine knipperlichten, geen LED oid.

het heet slecht contact. het contact vlak/punt schoon krabben en de mantel waar de lampvoet in komt ook schoon krabben.
in het slechtste geval heb je een 'kabel'breuk(en) op de aanhechting van de draden op het armatuur van de lampvoet. dus moet je het hele spul los halen en de draad weer vast solderen.
 
voorbeeldje...
Dacht dat m'n 'lamperij keurig droog was.
zie het lampje,....er heeft toch water ingestaan, nooit in de gaten gehad(!), gehele opp. is ge-oxydeerd.....dus geen contact.

DSC04265.jpg

DSC04266.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi oma :W

heb een tijdje geleden de oplossing gevonden, en ben eigenlijk vergeten deze hier te plaatsen, vind ik wel zo netjes om te doen, kunnen anderen met hetzelfde probleem er misschien iets mee:)

het bleek het stekkertje wat boven mn opslagvakje onder het zadel langs liep te zijn,
als ik over een drempel ging, bewoog mijn kettingslot in het vak tegen het kabeltje aan, waardoor deze het stekkertje eruit trok.
beetje tape om het stekkertje heen, en het is opgelost :)

voila
 
Terug
Bovenaan Onderaan