Knipperlicht raadsel

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
Na het eten andere knippers op mn cb gezet, fluitje van een cent. De bedrading nagelopen en wat verbeterd, alles werkt naar behoren. De draden aangesloten op de punten waar de oude knippers destijds hebben gezeten en ze deden het prima, denk ff nog een laatste keer checken en nu knipperen alle knippers tegelijk opeens.

Snap er dus niks van en heb alles nagelopen maar zit exact als eerder. Geen sluiting of gekke contactjes. Mijn vraag is (heb geen heftige meetaparatuur) waar m de fout opeens kan zitten. Heb niks veranderd of anders erbij aangesloten. Ben redelijk zeker dat ze het eerst (ongeveer 18:15) wel deden terwijl ze nu opeens allemaal tegelijk knipperen als waarschuwingslichten.

Bvd.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
ja vind het erg frustrerend, het zou in orde moeten zijn zoals het was maar is het nog niet ;)

kan me er slecht bij neerleggen dus ga zo maar eens 1 en ander meten en uitzoeken. wel lastig want ben niet zo handig met electronica en is een hele bult allemaal stekkers en kleurtjes :?

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
zijn het wel 21watt bolletjes rondom :?
jep!

heb de oude er 3 jaar geleden afgehaald aangezien ze beschadigd waren. de draden van de stekkertjes kort afgeknipt en laten zitten in de houders zodat als ik nieuwe wou monteren ik met de oude (die ik om die reden bewaard had) kon kijken welke draad waarheen moest. heb dus gewoon de afgeknipte stekkertjes eruit getrokken en er de nieuwe knippers op gezet. klinkt te simpel voor woorden en kan niet missen daarom vind ik het ook zo vreemd. eerst rechts erop en gecheckt; hij deed het. toen links erop en was ook in orde. nu heb ik er niet specefiek opgelet bij het testen van de linker of de rechter toen mee deed of niet. toen ik de laatste keer controleerde met de lampen in de garage uit (voor het effect ;) ) zag ik dus meteen dat zowel voor als achter alle knippers aan en uit gingen.

zou ook bij de zekering sluiting kúnnen hebben maar zou wel toevallig zijn als dat nu opeens het geval zou zijn.

ze hebben een gemeenschappelijke zwarte kabel (aarde) wat ik nu ga meten of daar geen stroom op staat.

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Wazig...

Wat jij nu hebt kan alleen maar als je de twee zijden (L+R) aan alkaar knoopt. Misschien dat je twee draden bekneld hebt zitten ergens? Onder/door je buddy, bijvoorbeeld? Ja, ik roep maar wat, maar weet ook niet precies wat je hebt gedaan....
Of je schakelaar zou de geest moeten hebben gegeven, al lijkt me dat net zo sterk als de vorige optie.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
Ben er inmiddels achter gekomen; het was inderdaad beknelling.

Heb een hele bult bedrading onder de tellers/achter de koplamp. Nu zit daar een soort lederen kous omheen die het geheel onttrekt aan het zicht. Als ik die eromheen deed branden opeens alle knippers, kous eraf en wat rommelen aan de bedrading en was weer in orde. Blijft vreemd aangezien het allemaal standaard stekkertjes zijn die gewoon nergens contact kúnnen maken. Diegene die ik dan het minst vertrouwde (al was er eigenlijk niks op aan te merken) heb ik ingetaped met vulcaniserende tape maar resultaat blijft hetzelfde. Ben er wel achter dat als de kous eromheen zit de ene keer het prima is en de andere keer niet. Als ik dan wat kneed aan de buitenkant aan het geheel werkt het wel naar behoren. Ga nu wat anders verzinnen voor het geheel aan bedrading in weg te werken.

Toch bedankt voor het meedenken allen :)

MikeV4

Die hard MF'er
2 jun 2002
531
0
46
Abu Dhabi, V.A.E.
Van de draden achter je koplamp zullen er toch een paar zitten waarvan de isolatie is afgeschuurd. Bedrading volledig nakijken en de boosdoener(s) beschermen met een krimpkous.

Ooze

Die hard MF'er
Da's dus kortsluiting. "even kneden in de draadbos, en hij doet het weer" betekent dat het probleem er ook weer spontaan in kan komen. Vandaag sluiting in je knipper-inrichting, morgen in je ontsteking (dat gebeurt natuurlijk alleen maar als je ergens middernacht over een proviciale weg rijdt, en je GSM leeg is).

Je hebt toevallig niet een alarm installatie? Als je er een hebt, kan het zijn dat er ergens vocht inzit.

Als dat niet het geval is, kan ik me voorstellen dat de knipperlicht schakelaar niet goed of niet goed schoon is (vocht?). Even je stuur console uit elkaar halen dus.

Als dat het niet is, zou ik toch even alle bedrading nalopen op eventuele slijtage-plekken waardoor het koper bloot is komen te liggen -> dat kan voor kortsluiting zorgen.

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Gelukkig weet je nu waar je 't zoeken moet. En zoals Mike [edit]en Ooze[/edit]hierboven al schreven: er moet ergens een (zichtbaar) isolatieprobleempje zijn. Maar je zit iig warm.

Succes!

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
Gelukkig weet je nu waar je 't zoeken moet. En zoals Mike [edit]en Ooze[/edit]hierboven al schreven: er moet ergens een (zichtbaar) isolatieprobleempje zijn. Maar je zit iig warm.

Succes!
Ja ik weet inderdaad waar te zoeken (dradenbos achter de koplamp) maar heb het nog niet gevonden. Momenteel knippert alles weer :?

Ben al wel weer een stukje verder:

-sluiting derde draadje knipperrelais afgetaped dat sluiting maakte
-zekeringhouder met los contactje die door sluiting enorm heet werd vervangen
-los contactje achterlichten opnieuw gesoldeerd
-meeste vertakkingen e.d. ingetaped
-etc.

Heb de dradenbos al paar maal goed doorgelopen en bekeken en blijft me een raadsel wat er contact zou moeten kunnen maken. Ben er tevens nog niet helemaal uit waar ik die bedrading ga weg werken dus mischien omleggen naar onder de tank en dan zal een deel vervallen.

De originele kabelboom is opzich in nieuwstaat, is er ook nieuw opgekomen bij de vorige eigenaar. Wat daar vervolgens aangeknoopt is, is vrij beroerd gedaan. Heb wat kroonsteentjes weggehaald, doorgesoldeerd en krimpkous eromheen, verder diverse stekkertjes vervangen. Zit nu nog met een paar blokjes waar draden ingeklemd zitten. Wil deze ertussenuit en de draden beter verbinden. Toch kan er daar geen sluiting ontstaan. Wat de vorige eigenaar gemonteerd heeft verdiend niet de schoonheidsprijs, zaten wat losse contactjes, maar zou nu eigenlijk allang goed moeten zijn. Het tegendeel blijkt echter keer op keer als ik weer check :?

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Damn! Lekker is dat :(
Op zich doe je er idd goed aan om gemodificeerde verbindingen te solderen ipv die rotte knijpverbinders. Maar je kon het verschijnsel toch manipuleren door die kous aan te brengen/eraf te halen? Dan moet je daar toch echt warm zitten. Hoewel... je zit ook redelijk dicht bij je knipperlichtschakelaar. Misschien kun je daar eens dichtbij met de draden rommelen en je zou de schakelaar eens een paar subtiele tikjes met een schroevendraaier kunnen verkopen. Of gewoon gelijk ontleden.

Je mot toch wat... B|

Ik hoop voor je dat je 't binnenkort vindt!
Succes.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
Ben gister ermee bezig geweest met een metertje (spanningszoeker) maar werd er helemaal kriegel van. ;)

Meen zelf dat ie de ene keer het frame als + nam :?

Het vreemde van het geheel is dat de stekkertjes zitten op de manier hoe het destijds (3 jaar geleden) ook zat, toen werkte het prima en nu heeft het kuren.

Als ik de knippers er aan de voorkant afhaal dan werken ze achter prima. Dacht nu dat het in de rechter zat die de linker aanstak maar bleek ook omgekeerd het geval te wezen. Ook nog een losse zwarte draad gevonden die altijd stroom geeft zowel links als rechts met knipperen maar deze zat niet aangesloten.

Heb nu het volgende gemeten:

De gemeenschappelijke aarde is goed.
De knippersignalen worden naar beide kanten goed doorgegeven.

De knijpverbindingen zijn natuurlijk beroerd opzich maar ze zitten wel goed. De stekkertjes zitten ook allemaal nu goed vast, het maakt nergens sluiting en heb veel afgewerkt met krimpkous en dat "vulkanische" tape.

Weet dat ik er piekerend zo niet uit kom en het gewoon moet zien op te sporen maar valt niet mee. De spanningszoeker werkt prima, snap wel hoe het moet al ben ik niet enorm handig met electro maar ik kom er dus niet uit. Er was gerommeld aan de bedrading maar zit inmiddels perfect en naar wens maar het werkt nog niet zo.

Ben er niet dagelijks mee bezig maar wel als ik ff zin heb om er tijd voor vrij te maken ;)

Probleem is simpel:

Als ik de knippers aan de voorkant aansluit dan knipperen alle knippers tegelijk als waarschuwingslichten. Dit doen ze als ik naar rechts in duw zowel als naar links :?

Rubbere Ronald

Die hard MF'er
23 mei 2004
265
6
Dordrecht
Contacten die heet worden!?!?
Gelijk alle contacten nalopen!

Afgelopen voorjaar had een collega tijdens een toer door de ardennen ook een paar slechte contacten (lees in elkaar gedraaide snoertjes) een dag later hebben we het ding achter moeten laten in belgië omdat alles aan elkaar gesmolten zat.

Maar terug naar je knipperprobleem, het kan niet anders zijn dan dat de linkse + tegen de linker + aanzit.
"Gewoon" de snoertjes volgen totdat ze tegen elkaar aankomen waar het niet mag.

succes

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
Contacten die heet worden!?!?
Gelijk alle contacten nalopen!

Afgelopen voorjaar had een collega tijdens een toer door de ardennen ook een paar slechte contacten (lees in elkaar gedraaide snoertjes) een dag later hebben we het ding achter moeten laten in belgië omdat alles aan elkaar gesmolten zat.

Maar terug naar je knipperprobleem, het kan niet anders zijn dan dat de linkse + tegen de linker + aanzit.
"Gewoon" de snoertjes volgen totdat ze tegen elkaar aankomen waar het niet mag.

succes
De contacten die heet werden, waren de stekkertjes op de zekeringhouder. Zit maar 1 zekering op; buiszekering van 15A en daarvan had de zekeringhouder een los contact. Deze vervangen door een normale zekering met houder en das nu prima ;)

Gewoon de snoertjes volgen als je zei al talloze malen gedaan zonder resultaat helaas. Het gekke blijf ik vinden dat als ik voor niks aangesloten heb, de achterste het wel naar wens doen. Als ik voor 1 van de twee aansluit, dan doet het de ene keer het naar wens en de andere keer knippert alles.

Voorlopig hou ik het ermee voor gezien, heb de stekkertjes losgehaald en nu doen mn achter knippers het tenminste gewoon. De rest ook nergens problemen meer met de electronica en ben overtuigd van dat de rest alles goed zit. Ga er of op een winterdag mee verder of anders vraag ik er een kennis een second opinion over en dan moet het wel goed komen. Meld dan tevens hier ook ff wat het nu precies was :)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.823
617
Probleem verholpen/verschoven :)

Heb de bedrading omgelegd van bij het balhoofd naar onder de tank (wat een klus zeg :( ). Niet veel dingen tegen gekomen waar sluiting zou kunnen zijn maar bij het verleggen van de bedrading besloten dat de knippers aan de voorkant er voorlopig nog niet op komen ;)

Alle knijp verbindingen verwijderd, alle kroonsteentjes verwijderd en zelf nieuwe stukken getrokken. Op sommige plekken nog een kroonsteentje gebruikt vanwege geen nette stekkertjes maar dat is tijdelijk. De bedrading verder ingetaped en van krimpkous voorzien en na veel gefriemel en geklungel begint het electrisch gebeuren nu eindelijk naar wens te worden :)

Trof tevens een draad aan die bij het start knopje ertussen was gefriemeld en die een puls gaf bij aanzetten knipperrelais, deze maakte ook contact met het frame dus er begint een vermoeden te reizen dat deze betreffende draad het me eerder zo moeilijk maakte. Draad uiteraard verwijderd.

Heb nu dus groot gedeelte opnieuw aangesloten, netjes weggewerkt onder de tank en wat er al lag ingekort/verlengd en alle contacten nagelopen en vervangen.

Tegen de tijd dat ik er wél weer knippers op wil hebben zou dit nu zonder problemen aangesloten moeten kunnen worden, vermoed ik. Nu echter geen behoefte aan, dagje electronica ging allemaal super lekker en geen zin om zo'n dagje door de knippers dan weer te laten verpesten hehe. Daarnaast vind ik de bike zonder knippers mooier en aangezien ze op dat bouwjaar nog niet verplicht waren :)