Knipperlichten knipperen niet meer.

JBi

MF veteraan
Donateur
24 jan 2012
6.500
3.292
Drenthe
Hallo mensen!

Vandaag wou ik mijn voorste originele knipperlichten omwisselen voor een LED variant. Dus de originele eraf gehaald en de LED knipperlichten erop gezet. Alleen zoals je al kan raden werkt er iets niet mee want ze knipperen niet..

Gezien de LED knippers niet mee werkten en ik nog een stukje wou rijden de originele er weer op gezet en wat schetst mijn verbazing, ook de originele knippers blijven nu alleen branden..
Voorheen werkte alles goed, alleen de knipperlicht draadjes los gehad.. Ben een noob met elektra dus ben radeloos. ;(

Setup:
Motor: Yamaha FZS600 2001
Voor: Origineel 12V/21w
Acht: 12V/2w LED
Relais: 12V 1/100w

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Led verlichting = LED relais nodig, anders slaat de boel op hol ;)
kost 3/4 tientjes bij elke motorzaak en is 9/10 gewoon oude eruit, nieuwe erin.
Maar die zit er al in, heb achter ook al LED knipperlichten zitten. Dus snap niet waarom de motor nu zo gek doet, moet gewoon werken lijkt me. B|
 
Heb het op verschillende manieren geprobeerd, maakte geen verschil.

Oeps... Dat is niet de beste tactiek.. eerst de foute manier proberen, dan werkt vaak daarna de goeie manier niet meer. Als er iets bij elektronica kapot gaat door verkeerd aansluiten dan blijft het ook vaak kapot.

Als je geluk hebt, dan is de schade beperkt tot de zekering (daarvoor zit die er natuurlijk ook in, maar is ook geen garantie dat de schade is beperkt tot de zekering..)

Heb je de zekeringen al gecontroleerd? (en bij kapot vervangen voor de juiste/zelfde waarde aub)
 
Oeps... Dat is niet de beste tactiek.. eerst de foute manier proberen, dan werkt vaak daarna de goeie manier niet meer. Als er iets bij elektronica kapot gaat door verkeerd aansluiten dan blijft het ook vaak kapot.

Als je geluk hebt, dan is de schade beperkt tot de zekering (daarvoor zit die er natuurlijk ook in, maar is ook geen garantie dat de schade is beperkt tot de zekering..)

Heb je de zekeringen al gecontroleerd? (en bij kapot vervangen voor de juiste/zelfde waarde aub)

No offense, maar als je er niks vanaf weet...

Led knipperlichten kan je gewoon op beide manieren aansluiten. Maakt niet uit.
Op de ene manier doen ze het, en de andere niet...
 
No offense, maar als je er niks vanaf weet...

Led knipperlichten kan je gewoon op beide manieren aansluiten. Maakt niet uit.
Op de ene manier doen ze het, en de andere niet...
Een led raw verkeerd om aansluiten is heel slecht voor de leds.
Dat wil niet zeggen dat ze meteen zullen sneuvelen maar het is niet voor niets dat ze 5 volt opgeven in sper.
 
Oeps... Dat is niet de beste tactiek.. eerst de foute manier proberen, dan werkt vaak daarna de goeie manier niet meer. Als er iets bij elektronica kapot gaat door verkeerd aansluiten dan blijft het ook vaak kapot.

Als je geluk hebt, dan is de schade beperkt tot de zekering (daarvoor zit die er natuurlijk ook in, maar is ook geen garantie dat de schade is beperkt tot de zekering..)

Heb je de zekeringen al gecontroleerd? (en bij kapot vervangen voor de juiste/zelfde waarde aub)
Zagen er allemaal nog goed uit, voor de zekerheid vervangen maar maakte geen verschil.

Branden ze wel maar knipperen ze niet?
Dan zijn de raw's goed aangesloten en is je relais defect of niet goed aangesloten.
Relais is goed aangesloten, maar misschien wel kapot gegaan door verkeerd aansluiten van de RAW bij de eerste keer?

Trouwens normaal als ik de motor op contact zette klikte het relais meerdere keren. Nu hoor ik 1 klik bij het aanzetten van de RAW en daarna niet meer. Dus nieuw relais kopen en hopelijk is mijn probleem weg? O-)
 
Laatst bewerkt:
Als je zeker weet dat het relais goed is aangesloten blijft er maar een ding over en dat is het relais zelf. Hoeveel aansluitingen heeft het relais?
 
Als je zeker weet dat het relais goed is aangesloten blijft er maar een ding over en dat is het relais zelf. Hoeveel aansluitingen heeft het relais?
Is een plug and play dingetje met 2 pinnen.

r7et7af.jpg
 
Als je de 2 aansluitingen kortsluit moeten de raw's aan de kant waar je schakelaar heen staat gaan branden. Als dat het geval is werkt je relais niet goed.
Als het een chinees ding is is het zeker niet uitgesloten dan de 2 aansluitingen verwisseld zijn in de stekker.
 
Als je de 2 aansluitingen kortsluit moeten de raw's aan de kant waar je schakelaar heen staat gaan branden. Als dat het geval is werkt je relais niet goed.
Als het een chinees ding is is het zeker niet uitgesloten dan de 2 aansluitingen verwisseld zijn in de stekker.
Paperclip in de relais aansluiting gestopt en de knipperlichten gingen inderdaad branden, dus relais gewoon echt kapot. Zal wel een nieuwe bestellen en kijken of dat het probleem verhelpt.

Wel raar dat ik het gepresteerd heb om mijn relais zo te slopen, voorheen werkte hij gewoon goed. Komt waarschijnlijk door de geweldige Chinese makelarij. :+
 
Paperclip in de relais aansluiting gestopt en de knipperlichten gingen inderdaad branden, dus relais gewoon echt kapot. Zal wel een nieuwe bestellen en kijken of dat het probleem verhelpt.

Wel raar dat ik het gepresteerd heb om mijn relais zo te slopen, voorheen werkte hij gewoon goed. Komt waarschijnlijk door de geweldige Chinese makelarij. :+

Dat is altijd het mooie van elektronica, er is vaak iets stuk gegaan wat of niet verwacht werd of toevallig op dat moment is gestorven (een stekker die plots niet meer goed zit is ook zo'n leuke ;-).
En dan kan het zoeken naar het defect soms best een leuke acquisitie zijn.
Systematisch zoeken en tips zoals van V.D.V lossen het uiteindelijk wel op.

Top dat je het euvel waarschijnlijk nu boven water hebt.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag relais binnen gekregen en gelijk maar aangesloten, bij het op het contact zetten hoorde ik het relais alweer tikken. Richtingaanwijzer aangezet en hij deed het weer! *D

iig bedankt voor de hulp! *O*
 
Ziet er gelijk ook een stuk beter uit met gelijke knipperlichten. :)
Alleen nu nog de de kabel van mijn rechterachter RAW fixen, zit vast met een kroonsteentje.
Heel handig zo bij het achterspatbord (not! B|)

dMhLzRG.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan