Knipperlichtrelais

Hendrik1989

MF'er
2 mrt 2011
120
0
Grou
heb de zoekfunctie al even gebruikt maar niet duidelijk antwoord kunnen vinden helaas.

volgende probleempjes:

Op mijn suzuki gsr 600 zou ik achter graag led knipperlichten willen monteren. nu weet ik dat de snelheid van het knipperen veranderd met led lichtjes.

op motozoom hebben ze hiervoor een knipperrelais die de originele relais moet vervangen en ervoor zorgt dat de led op de goede snelheid branden. Hoef je dan helemaal geen weerstanden meer te monteren? (voor 2x 12v10w gloeilamp, achter 2x 12v0,5w led)

en is zo`n relais gewoon plug&play om het zo maar te zeggen ;)
 
Jawel, maar hangt af van de sterkte van het verklikkergloeilampje cq de lichtsterkte die je daar wilt overhouden. Als dat lampje bijvoorbeeld een 3W-typetje is dan betwijfel ik of je met 100 Ohm genoeg overhoudt want je moet het ook bij fel zonlicht wel kunnen blijven zien. Mooier natuurlijk als er voor het lampje een vervanger bestaat met inwendig 2 antiparallelle LEDs.
Je zet die weerstand niet in serie maar gewoon parallel over de raw's.
 
Je zet die weerstand niet in serie maar gewoon parallel over de raw's.
Ja, maar het "zwevend" verklikkerlampje "kiest" de weerstand aan de koud-kant als serieweerstand naar min/aarde.

Voor de pinkers staan ze dus als parallelweerstanden maar voor het verklikker-lampje beurtelings als serie-weerstand, want het "klassiek geschakeld" verklikkerlampje hangt tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus.

Een lampje van 3W 12V wil graag 250mA verstoken en met een weerstandje van 100 Ohm daarmee in serie met daarbij opgeteld de half-koude restweerstand van het lampje zelf zal misschien 75mA totaal opleveren, zwak en roodachtig licht op zijn best en nog eens zwaar verzwakt door eventueel groen lensje.

Vervang je het verklikkerlampje door - indien verkrijgbaar/knutselbaar - een exemplaar met ingefabriekte 2 ledjes anti-parallel dan werkt dat veel beter bij lage stroomsterkte. Wel dan meteen al 1 serieweerstandje inbouwen want de LEDjes mogen zelfs rechtstreeks aan boordnet niet kunnen sneuvelen.

1 ledje pinkt dan bij linksom en het andere bij rechtsom.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar het "zwevend" verklikkerlampje "kiest" de weerstand aan de koud-kant als serieweerstand naar min/aarde.

Voor de pinkers staan ze dus als parallelweerstanden maar voor het verklikker-lampje beurtelings als serie-weerstand, want het "klassiek geschakeld" verklikkerlampje hangt tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus.

Een lampje van 3W 12V wil graag 250mA verstoken en met een weerstandje van 100 Ohm daarmee in serie met daarbij opgeteld de half-koude restweerstand van het lampje zelf zal misschien 75mA totaal opleveren, zwak en roodachtig licht op zijn best en nog eens zwaar verzwakt door eventueel groen lensje.

Vervang je het verklikkerlampje door - indien verkrijgbaar/knutselbaar - een exemplaar met ingefabriekte 2 ledjes anti-parallel dan werkt dat veel beter bij lage stroomsterkte. Wel dan meteen al 1 serieweerstandje inbouwen want de LEDjes mogen zelfs rechtstreeks aan boordnet niet kunnen sneuvelen.

1 ledje pinkt dan bij linksom en het andere bij rechtsom.
Ik snap nu wat je bedoeld.
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over het feit dat het indicatielampje zwakker oplicht na het plaatsen van led raw's.
Wel dat hij aan 2 kanten gaat knipperen.
Een weerstand van 100 ohm pakt beide problemen aan.
Zonodig kan de weerstandwaarde worden verlaagt naar b.v. 47 ohm 3 watt
 
Als-ie aan 2 kanten gaat knipperen blijft het verklikkerlampje DONKER maar dat zal de experimenteerder zelden melden want het knipperen aan beide kanten valt méér op.

Met 47 Ohm in serie met een 3W-gloeilampje zal het lampje op hooguit een vijfdepartje van de normale sterkte licht geven.

Gloeilamp is een "PTC"-weerstand, koud zeer lage waarde. Eenmaal verhit tot echte werktemperatuur trekt een 3W lampje 12V ongeveer 0,25 A ofwel is de weerstandswaarde opgelopen van bijna nul naar zowat 50 Ohm.

Zet je daar andere 50 Ohm mee in serie dan zal de weerstandswaarde van het lampje zelf lager blijven, schat bij de reststroomhitte ongeveer 20 Ohm (maar meten is weten) dus loopt er nog maar ongeveer (12V:70) 0,17A wat betekent dat er nog maar 20x0,17 = 3,4 Volt over het lampje staat en (12-/-3,4) 8,6 V over de weerstand. Het beetje licht dat dan nog geproduceerd wordt zal denkelijk bij zonnig weer veel te weinig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dan blijft er niet veel anders over dan dat indicatielampje aan te sluiten met 2 diodes.
Om nou 2 van die vermogensweerstanden gaan te plaatsen lijkt me geen goed idee.
 
Als de raw 2 watt is en je zet daar een weerstand parrallel over van 47 ohm dan zit je aan de 5 watt.
Een indicatielampje van 2 watt dat in serie staat met een 5 watt belasting zal volgens mij behoorlijk oplichten. Uiteraard niet voor 100% maar toch wel voor zo'n 60%
 
Dan blijft er niet veel anders over dan dat indicatielampje aan te sluiten met 2 diodes.
Om nou 2 van die vermogensweerstanden gaan te plaatsen lijkt me geen goed idee.
Dat is 1 van de mogelijke "verbouwingen" waar ik al eens op zinspeelde .... het verklikkerlampje moet dan om te beginnen een eigen "aardpunt" krijgen, dus ingreep in bedrading/print ..... priegelwerk en dus door lang niet iedereen veilig uitvoerbaar.

Kachelweerstandjes zijn weinig elegant máár lossen wel alles op.
 
Als de raw 2 watt is en je zet daar een weerstand parrallel over van 47 ohm dan zit je aan de 5 watt.
Een indicatielampje van 2 watt dat in serie staat met een 5 watt belasting zal volgens mij behoorlijk oplichten. Uiteraard niet voor 100% maar toch wel voor zo'n 60%
Mis, je werkt jezelf in een "wisseltruc" .... die "raw" is geen gloeilamp meer maar een LED (trouwens zelden 2W) en het gaat voor het branden van wèl het verklikkertje en nìet meer "alle 4" om de "koude kant", dus die RAW komt niet in geleiding .... het weerstandje is dan alles wat telt om het verklikkertje te voeden.

Dan nog iets: als je een GLOEI-lampje op halve spanning zet zal niet de halve stroom gaan lopen maar ongeveer driekwart want de weerstand vermindert met de temperatuur, terwijl door de temperatuursdaling veel minder dan de halve lichtsterkte wordt geproduceerd want niet meer witheet. Vlug voorbeeldje: 2 gloeilampen van 12V 3W (in normbedrijf 0,25A) met elkaar in serie op 12V trekken niet 0,125A maar door de temperatuursdaling veel méér, terwijl wel de lichtsterkte enorm terugvalt want de lichtopbrengst bedraagt op zijn best (vol wit-heet) maar 5% van het warmte-vermogen en dat rendement wordt bij gehalveerde spanning niet bereikt.

Knijp je van een gloeilampje de STROOM af middels in serie zetten met een vaste weerstand die verwaarloosbaar temperatuur-afhankelijk is en gekozen op de theoretische weerstandswaarde-in-normbedrijf van dat gloeilampje dan ga je dus de fout is als je denkt dat het gloeilampje op verlaagde temperatuur diezelfde weerstandswaarde zal behouden.
Grof rekenvoorbeeld: gloeilampje 3W 12V 0.25A is in vol bedrijf 48 Ohm; foutredenering: totaalweerstand 96 Ohm dus 0,125 Ampère en elk 6V en elk 0,75W ..... het gloeilampje zal door de afkoeling zakken naar misschien ongeveer 30 Ohm, zeg totaalweerstand in de kring iets van 30+48=78 Ohm (warm!) en het gloeilampje krijgt dus geen 6V maar 30/78 van 12 = 4,6 V .... kan ook lager zijn want ik ken niet de PTC-curve van gloeilampjes uit het hoofd, schat dat die bijna-lineair zal zijn want de koudweerstand is héél erg laag.

Ha, Wiki:
.... De elektrische weerstand van de wolfraam gloeidraad is in koude toestand 15x lager dan in hete toestand. ....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp
 
Laatst bewerkt:
Mis, je werkt jezelf in een "wisseltruc" .... die "raw" is geen gloeilamp meer maar een LED (trouwens zelden 2W) en het gaat voor het branden van wèl het verklikkertje en nìet meer "alle 4" om de "koude kant", dus die RAW komt niet in geleiding .... het weerstandje is dan alles wat telt om het verklikkertje te voeden.

Dan nog iets: als je een GLOEI-lampje op halve spanning zet zal niet de halve stroom gaan lopen maar ongeveer driekwart want de weerstand vermindert met de temperatuur, terwijl door de temperatuursdaling veel minder dan de halve lichtsterkte wordt geproduceerd want niet meer witheet. Vlug voorbeeldje: 2 gloeilampen van 12V 3W (in normbedrijf 0,25A) met elkaar in serie op 12V trekken niet 0,125A maar door de temperatuursdaling veel méér, terwijl wel de lichtsterkte enorm terugvalt want de lichtopbrengst bedraagt op zijn best (vol wit-heet) maar 5% van het warmte-vermogen en dat rendement wordt bij gehalveerde spanning niet bereikt.

Knijp je van een gloeilampje de STROOM af middels in serie zetten met een vaste weerstand die verwaarloosbaar temperatuur-afhankelijk is en gekozen op de theoretische weerstandswaarde-in-normbedrijf van dat gloeilampje dan ga je dus de fout is als je denkt dat het gloeilampje op verlaagde temperatuur diezelfde weerstandswaarde zal behouden.
Grof rekenvoorbeeld: gloeilampje 3W 12V 0.25A is in vol bedrijf 48 Ohm; foutredenering: totaalweerstand 96 Ohm dus 0,125 Ampère en elk 6V en elk 0,75W ..... het gloeilampje zal door de afkoeling zakken naar misschien ongeveer 30 Ohm, zeg totaalweerstand in de kring iets van 30+48=78 Ohm (warm!) en het gloeilampje krijgt dus geen 6V maar 30/78 van 12 = 4,6 V .... kan ook lager zijn want ik ken niet de PTC-curve van gloeilampjes uit het hoofd, schat dat die bijna-lineair zal zijn want de koudweerstand is héél erg laag.

Ha, Wiki:http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp
Maak eens een tekeningetje.
Als dfe linker raw 12 volt krijgt loopt de stroom van het lampje door de niet gebruikte raw die dan wel degelijk in geleiding gaat.
Een led raw is ruim 2 watt.
 
Maak eens een tekeningetje.
Als dfe linker raw 12 volt krijgt loopt de stroom van het lampje door de niet gebruikte raw die dan wel degelijk in geleiding gaat.
Een led raw is ruim 2 watt.
Denk na: als dat waar was dan zouden alle 4 de LEDS tegelijk knipperen want als er stroom door een LED gaat dan geeft-ie licht.

Kachelweerstand zorgt dat er een stroompje LANGS de LED kan; weerstandje moet laag genoeg zijn om het verklikkerlampje LANGS de LED te laten branden en tevens zoveel spanningsval over het verklikkerlampje te veroorzaken dat de restspanning over het weerstandje te laag is om de LED te ontsteken.
 
Laatst bewerkt:
Denk na: als dat waar was dan zouden alle 4 de LEDS tegelijk knipperen want als er stroom door een LED gaat dan geeft-ie licht.

Kachelweerstand zorgt dat er een stroompje LANGS de LED kan; weerstandje moet laag genoeg zijn om het verklikkerlampje LANGS de LED te laten branden en tevens zoveel spanningsval over het verklikkerlampje te veroorzaken dat de restspanning over het weerstandje te laag is om de LED te ontsteken.
Dat is nou net heel het probleem dat die stroom door het lampje naar de andere raw loopt.
Door de weerstand valt er meer spanning over het lampje en minder over de raw (k#t, heeft ie weer gelijk |( )
 
't Gaat er niet om of iemand "gelijk" heeft/krijgt .... alleen wat werkt/helpt telt.

LEDs begrijp ik tamelijk goed.

Er komen hier genoeg topics voorbij waar ik me wijselijk van af houd tenzij om iets te vragen uit nieuwsgierigheid.
 
ik heb nog een led relais voor je, €7,50 incl. verzenden..


Als dit zo'n LEDrelais is kan ik je dat aanraden te kopen.

Op de Rebel 450 had ik ook rondem LEDlampies gebouwd, en heb het hele weerstandmonteerverhaal niet een geprobeerd, maar meteen een nieuw relais van Ebay afgehaald, en het werkt perfect. Juiste stekkeraansluiting ook nog; 100% dus!

Let dus op als je er één op Ebay zou zoeken dat je de juiste stekkeraansluiting hebt !

8-)
 
't Gaat er niet om of iemand "gelijk" heeft/krijgt .... alleen wat werkt/helpt telt.

LEDs begrijp ik tamelijk goed.

Er komen hier genoeg topics voorbij waar ik me wijselijk van af houd tenzij om iets te vragen uit nieuwsgierigheid.
Was een geintje ;)
Ik ben blij dat je me verbeterd, dan weet ik het ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan