KNMV Cup 7-oktober

Bert Grevink geen kampioen, ook geen Zoetemelk

7 oktober 2006 – De laatste racedag in de SuperCup1000 kende veel spanning; zelfs het onvoorspelbare weer deed eraan mee. Van de top3 had het Z.O.D.-team de zenuwen het minst onder controle en moesten we toezien dat niet alleen Danny natuurlijk verdiend kampioen werd, maar dat ook Gerrie de tweede positie in het eindklassement van Bert afpakte. Dus geen nieuw vice-kampioenschap voor Bert in 2006.
Fausto pakte in zijn afscheidswedstrijd een zeer verdienstelijke 9e plaats.


Voor de wedstrijd was er nog veel mogelijk voor Bert. Theoretisch kon hij zijn 23 punten achterstand nog inlopen en daarmee het kampioenschap binnen halen. Daarvoor moest hij dan wel de laatste wedstrijd winnen en Danny moest slechter finishen dan een 15e plaats. Of helemaal niet … <BR>
Maar ook de tweede plaats was nog niet zeker omdat Gerrie Nijboer en Jeroen Westendorp binnen 8 punten stonden. Bert kon na deze dag dus ook als vierde -en dus naast het podium- eindigen!


Kwalificatietraining 1
Voor de eerste kwalificatie leek het team alles goed op de rit te hebben. Vanwege de snel opdrogende baan waren de regenbanden op het laatste moment nog omgewisseld voor oude droogweer versies. Omdat niet alle teams over zulke goede monteurs beschikken was Bert een van de weinigen, dus als het droog zou blijven …
Bij het weghalen van de bokken werd een laatste check van de motor gedaan. Helaas: olie in de opvangbak! Het bleek dat een bout losgetrild was en er tijdens het warmdraaien olie uit het blok was gelopen. ‘gelukkig’ lag er ook olie op de baan, waardoor we extra tijd kregen voor de start van de trainingssessie.
Binnen 10 minuten zat er een nieuwe en langere bout en afdichtring in het blok en waren we klaar voor de eerste kwalificatie.
Bert had de eerste ronde nog moeite met de natte plekken op de baan. Maar door de harde wind droogde de baan snel op. Het droge spoor werd iedere ronde breder. Bert profiteerde optimaal van de bandenkeuze en zette Danny op 1,2 seconde en de rest van het hele veld op ruime achterstand.
Het terugzetten (inhalen onder geel) van Niels Feller voorkwam de 1-2-3 voor pitbox 6, was natuurlijk helemaal mooi geweest als de 2e kwalificatie nat zou worden ….


Kwalificatietraining 2
Deze sessie was duidelijker droog. Dat kwam ook door de toenemende wind die over het rechte stuk joeg. Die wind zorgde ervoor dat Bert zich in zijn snelle ronde verremde voor de Haarbocht. Daarmee was zijn concentratie verdwenen en kwam hij niet meer aan de tijd die hij halverwege de training had gezet.
Met een 2e, 3e en 4e plaats voor Danny, Bert en Niels was pitbox 6 toch nog goed vertegenwoordigd op de eerste startrij. Met de starttechniek van Bert moest de race geen probleem worden.
Wel een probleem was de achterband. De nieuwe Dunlop was binnen 8 ronden sterk gesleten. Iets dat niet mag voor deze compound, dus twijfel bij het technische team over de instellingen van de motor. Was er iets mis gegaan bij het teruggaan van de natte naar de droge setting?


De Race
De spanning in parc fermé was voelbaar. De Z.O.D.-cameraman kon geen beelden maken van de gespannen topsporters en er werd nauwelijks gesproken tussen de rijders onderling. Bij het opstellen op de grid bereikte de spanning zijn hoogtepunt. Iemand kende zijn goede plek niet en daarom duurde de procedure uitzonderlijk lang. Maar uiteindelijk had Bert toch weer zijn bekende superstart.
Gerrie kwam al in eerste ronde langszij en Bert moest bij hem blijven om zijn 2e plek in het kampioenschap te verdedigen. Dat ging goed, tot een klein remfoutje voor de Haarbocht. Weer die harde wind mee, en Bert moest over het kunstgras. Daarmee was het gat meteen te groot en kwam ook Danny weer dichtbij Bert.
De laatste ronden zag Bert de verloren strijd in en kon alleen nog zijn 2e plek in de wedstrijd verdedigen. Danny drong aan, maar Bert hield op de streep nog een ruime marge van 0,08 seconde.

Fausto reed een goede race ondanks zijn gebrek aan raceritme. Hij startte super en verloor tijdens de race maar een paar posities. Met een 10e plek evenaarde hij zijn beste seizoensprestatie van dit jaar op Assen.

Hiermee was Danny de terechte kampioen. Gefeliciteerd aan Danny, vader en het team van Dirk van Mol!

misc.php


Erg cool gereden van Danny zijn laatste race waarmee hij liet zien dat we hem in de toekomst nog veel gaan zien op de nationale en internationale podia. Volgend jaar dus Europa in met de FIM Superstock 1000 in het team van Dirk van Mol. Maar daar zal het niet eindigen.

Ons jaar was ook mooi. Bert 3e en Fausto 15e. Daarmee natuurlijk wel wat minder dan onze verwachtingen aan het begin van het seizoen, maar veel valpartijen stonden het grote succes in de weg.


de Toekomst
Wat het team volgend jaar gaat doen is nog onbekend. Fausto gaat waarschijnlijk een stapje terug doen en wellicht zijn motor verkopen. Bert zit vol plannen. Voor hem is het seizoen nog niet over omdat hij met Danny nog mee mag doen aan het ONK SuperMotard in Spa en Lelystad.
Daarna moet er met de sponsors overlegd worden over de plannen voor 2007. Wordt het nog een jaar in dezelfde SuperCup1000, misschien een jaartje ONK of beiden?

Bijlage: ZODburnout.jpg
 
Tuurlijk weer door met de Gixxer...bestaan er andere fietsen dan :9~

Hoe beviel de shock? Wel toevallig dat we allebij na het monteren van een andere achterschokker onderuit zijn gegaan :N ... Hopelijk valt de schade mee. Je was deze keer Jurgen trouwens wel goed voorbij! Tot je viel tenminste :X

Vering is een heel verschil... achterschock was moeilijk te beoordelen in 4 ronden droog ;) In de regen gaf het wel veel gevoel, het minste kon je al merken... het had een leuke inhaalrace kunnen worden voor mij... kunt niet altijd alles hebben ;)
 
Leuk verslag Oliver. Het kan haast niet anders of het gaat helemaal goedkomen met je ambities voor volgend seizoen :Y , als je ziet wat je in je eerste jaar al uit die fiets haalt! :b

:^ wat een progressie en tijden! Mooi man met die standaard fiets en vering :}
 
Niet erg?! Man, een half jaar is veels te lang! Ik heb geen idee hoe ik dat half jaar door moet komen zonder motor te kunnen rijden, een hel is het! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan