Koekblikkers en hun verlichting

Er zijn echt wel meerdere hoeken waarin hetzelfde verschijnsel optreedt hoor.Het is inderdaad zo dat het voeren van licht je beter zichtbaar maakt, omdat je uit de omgeving "treedt", maar wanneer auto´s dit gaan doen treedt er een vorm van gewenning op, die maakt dat wij als motorrijders niet meer opvallen, met alle kwalijke gevolgen van dien. Ik zie echt geen enkele reden om die regel door te voeren, dan zijn er echt wel andere dingen die een hogere prioriteit hebben. Wat dacht je van die Vito busjes die volgeladen over de snelweg suizen met 160/uur. Vrijdag nog zo´n busje gezien. Vol arbeiders en materiaal, linker rijvak, ik reed zo´n 150/uur, en maar toeteren en knipperen om toch maar voorbij te mogen.
Of wat te denken van de notoire middenvakrijders. Verkeer of niet, 100/uur op het middelste rijvak.En zo kan ik nog wel een beetje doorgaan. Laat ons met licht rijden, Verkadedozen zonder, en eerst de belangrijke dingen!!!!!!!
Met die busjes heb je zeker een punt.
Er gebeuren echter teveel ongevallen doordat de 1 de ander te laat opmerkt.
Dat kan zelfs gebeuren op een heldere zomerse dag. er zijn genoeg situaties waar door schaduwval of laagstaande zon je zonder verlichting op gaat in de omgeving.
Maar als ik naar die MAG foto kijk snap ik eigenlijk het probleem niet zo.
Wie zou er bij dit beeld denken; ik kan nu veilig oversteken :?
 
Er zijn echt wel meerdere hoeken waarin hetzelfde verschijnsel optreedt hoor.Het is inderdaad zo dat het voeren van licht je beter zichtbaar maakt, omdat je uit de omgeving "treedt", maar wanneer auto´s dit gaan doen treedt er een vorm van gewenning op, die maakt dat wij als motorrijders niet meer opvallen, met alle kwalijke gevolgen van dien. Ik zie echt geen enkele reden om die regel door te voeren, dan zijn er echt wel andere dingen die een hogere prioriteit hebben. Wat dacht je van die Vito busjes die volgeladen over de snelweg suizen met 160/uur. Vrijdag nog zo´n busje gezien. Vol arbeiders en materiaal, linker rijvak, ik reed zo´n 150/uur, en maar toeteren en knipperen om toch maar voorbij te mogen.
Of wat te denken van de notoire middenvakrijders. Verkeer of niet, 100/uur op het middelste rijvak.En zo kan ik nog wel een beetje doorgaan. Laat ons met licht rijden, Verkadedozen zonder, en eerst de belangrijke dingen!!!!!!!

Gezwam van de bovenste plank.
Ik vraag me af waar dat nou op gebaseerd is. Op een persoonlijke gedachte/vermoeden of blijkt dat uit onderzoeken of ongevalcijfers uit het buitenland?
Ze blijven je zien al denken ze misschien dat er een auto aankomt met een kappote koplamp. :]
 
Het blijft een soort wapenwedloop, hoe meer verlichting iedereen voert, hoe meer je weer wegvalt in de overdaad aan licht.
Denk aan overdag :] fileren door een zee van gedimlichte illegale parkeerders.
Doing a Moses. O-)


En zijn we niet allemaal ook voetgangers (/gangsters) na parkeren van voertuig etc. |(
 
Thanx voor je vriendelijk commentaar. Waarop ik mij baseer? Rijervaring ( 30 jaar, meer dan 1,2 miljoen kilometer (schadevrij) met koekblik en motor) en verschillende onderzoeken o.a. door de EU, de ADAC, etc.
Sorry hoor, maar in mijn ogen is het gewoon een nutteloze regel.
 
idd Mofkap, en als ze wel die auto zien, en jou niet, terwijl je een stukje voor die auto rijdt en waarschijnlijk sneller bent, dan denkt een kruisende Verkadedoos: "Ik kan nog wel" en.... "dada" Mofkap, het was zo´n sympathieke jongen.
 
.... en verschillende onderzoeken o.a. door de EU, de ADAC, etc.
Het is toch frapant dat de SWOV op basis van al die onderzoeken juist tot een andere conclusie komt. Ze zegt dat het bezwaar van motorrijderorganisaties vooral berust op het argument van vrees om niet of minder gezien te worden, dan op feitelijkheden.

Maar daar was al een topic over.
 
Het blijft een soort wapenwedloop, hoe meer verlichting iedereen voert, hoe meer je weer wegvalt in de overdaad aan licht.
Denk aan overdag :] fileren door een zee van gedimlichte illegale parkeerders.
Doing a Moses. O-)


En zijn we niet allemaal ook voetgangers (/gangsters) na parkeren van voertuig etc. |(
Je kunt er nog 100 situaties bij verzinnen.
Het blijft een kwestie van kritisch kijken ipv vluchtig en daar mankeert het nog wel eens aan.
Om dat slechte of vluchtige kijkgedrag te compenseren kun je dus beter met licht aan rijden.
waarom voert een motorrijder eigenlijk anders licht?
 
idd Mofkap, en als ze wel die auto zien, en jou niet, terwijl je een stukje voor die auto rijdt en waarschijnlijk sneller bent, dan denkt een kruisende Verkadedoos: "Ik kan nog wel" en.... "dada" Mofkap, het was zo´n sympathieke jongen.
Volgens mij staan ze gewoon te wachten voor een rood verkeerslicht. Of rijd jij ook altijd met je voetje aan de grond?
 
Je kunt er nog 100 situaties bij verzinnen.
Het blijft een kwestie van kritisch kijken ipv vluchtig en daar mankeert het nog wel eens aan.
Om dat slechte of vluchtige kijkgedrag te compenseren kun je dus beter met licht aan rijden.
waarom voert een motorrijder eigenlijk anders licht?
Dat zeg ik dus. :X

Ach, zwaaiverlichtingtopics... :W :W
 
Je kunt er nog 100 situaties bij verzinnen.
Het blijft een kwestie van kritisch kijken ipv vluchtig en daar mankeert het nog wel eens aan.
Om dat slechte of vluchtige kijkgedrag te compenseren kun je dus beter met licht aan rijden.
waarom voert een motorrijder eigenlijk anders licht?

Dus een betere rijopleiding en idd motoren met licht. En zo kunnen we nog uren doorgaan he. Weten jullie wat ik ga doen? Mijn motoren een keer poetsen en dan een ritje richting R´dam maken. :]
 
Ja inderdaad, als motorrijder zou je minder opvallen tussen al de koekblikken met licht, maar omgekeerd ga je de auto's zelf ook EERDER zien als ze allemaal hun licht aan hebben. En motorrijden is in eerste instantie nog altijd gebaseerd op ZELF zien, ipv gezien WORDEN. Het gaat niet op dat je je veiligheid (= gezien worden) laat afhangen van de automobilist. EERST zelf zien dan pas gezien worden, en je ziet auto's nu eenmaal eerder en beter als ze licht voeren.
 
Ja inderdaad, als motorrijder zou je minder opvallen tussen al de koekblikken met licht, maar omgekeerd ga je de auto's zelf ook EERDER zien als ze allemaal hun licht aan hebben. En motorrijden is in eerste instantie nog altijd gebaseerd op ZELF zien, ipv gezien WORDEN. Het gaat niet op dat je je veiligheid (= gezien worden) laat afhangen van de automobilist. EERST zelf zien dan pas gezien worden, en je ziet auto's nu eenmaal eerder en beter als ze licht voeren.

Volgens mij is de zaak net omgekeerd. Voor wat je ziet ben je zelf verantwoordelijk, of je gezien wordt hangt van de koekdoospiloot af. De meeste motorongelukken worden nog altijd veroorzaakt door "Ik had ´m niet gezien". Dir risico wordt alleen maar groter wanneer koekblikken met licht rijden en men ons minder ziet
 
Het zou in het licht van deze discussie veel handiger zijn als je visueel onderscheid zou kunnen maken tussen de verlichting van auto's en motoren (bijv. de vorm o.i.d ?.)

Of gewoon alle koekblikkers verplichten overdag ipv dimlicht zo'n bewegend streeplampje a la knightrider op de grille te hebben. Ziet er niet uit, maar valt in het donker best wel op. :Y

Heb zelf in ieder geval voor een afwijkend lampje gezorgd (nightguide). De kans dat ik rijd zoals op dat MAGplaatje en dat er achter me ook nog eens zo'n megabak met dezelfde pitjes rijdt lijkt me gelukkig (nog?) niet zo heel groot. Bovendien, of je de hele tijd precies voor die ene koplamp rijdt heb je zelf volgens mij ook een klein beetje in de hand.

 
Laatst bewerkt:
De meeste motorongelukken worden nog altijd veroorzaakt door "Ik had ´m niet gezien". Dir risico wordt alleen maar groter wanneer koekblikken met licht rijden en men ons minder ziet
Dat is idd het excuus dat het meest wordt gebruikt. Maar de praktijk is meestal anders. De meeste ongelukken komen voort uit onoplettendheid (verbeter je echt niet met lichten aan) of door het (bewust) niet verlenen van voorrang. Ze kijken je rechtstreek in je gezicht aan en zetten hun auto er toch nog voor, bij een vrachauto doen ze dat niet, die is groot en zwaar.

Vaak komt het nog voort uit de met haantjesgedrag gepaard gaande rijstijl. Niet voor niets gebeuren de meeste ongelukken bij mannen tot 25 jaar.
 
Wie maakt polletjes aan?

"Auto lichten overdag aan, verplicht of niet?"

"Auto lichten overdag verplicht aan, is dat meer of minder veilig?" En niet alleen voor motorrijders maar ook voor fietsers voetgangers andere autobestuurders etc ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan