Koekblikkers en hun verlichting

Als je met licht op rijd (zowel blik als auto) zien anderen je eerder en wachten ze effe wat langer om een zijweg of uitrit uit te rijden. En als je hoofdzakelijk harder rijd als toegestaaan zien ze je dus eerder en dus sneller aankomen }) :Y
 
Gelukkig MAG ik gewoon dimlicht voeren overdag. Al staat de koperen ploert nog zo hoog aan de hemel, dat licht is het eerste wat ik aandoe na het starten. Bij de motor kan het niet eens uit. geen schakelaar voor.

@ GorilaZz-----sommigen smerissen denken vaak dat er zich een soort veiligheidsschild om de auto/motor vormt als die toeters en bellen aan gaan. :N

@ "Tatjana" denk eens aan schaduwval van bomen over de weg.ook overdag zien de mensen die slecht kijken je dan niet en, ze bestaan! :Y

@ Appie, sorry, ik kon het niet laten :P
 
Net kwam ik nog twee koekblikkers tegen zonder licht. In het donker.

Hebben die mensen dat nou echt niet in de gaten?

Geen andere motorrijders tegengekomen.
 
Volgens mij heb je aan de ene kant de mensen die zeggen dat motorrijders niet meer opvallen als iedereen zijn licht aanheeft en aan de andere kant de mensen die zeggen dat iedereen altijd en overal z'n licht aan moet hebben. Ik sluit me aan bij de laatste, want met veel regen zie je die blikkers slecht als ze uit een donker bospaadje komen o.i.d en ze hebben hun licht niet aan. En defensief rijden gaat toch juist beter als je al die lui goed ziet?
:^
 
Praat me d'r niet van... B|

Zie regelmatig van die blikkers rijden, waarvan de helft van de verlichting niet, of niet naar behoren werkt... B|

Waarbij mij opvalt dat het 9 van 10 keer wagen zijn van Duitse makelij, die een verotte koplamp/achtelicht hebben... veel golfjes ook... |(
 
Beetje jammer, tis togh zeker voor je eigen veiligheid maar ook die van de automobilist, dan maar een regeltje erbij..

Het is ook veiliger om motorrijden compleet te verbieden, een koekblik is veel veiliger. |(


Niks geen regels :r !!!

Eigen verantwoordelijkheid! Dat woord kennen we onderhand niet meer in NL :r
 
Ik vind het nogal meevallen in Nederland....in vergelijking met Duitsland of Belgie rijden er hier veel meer auto's met verlichting aan overdag. En je merkt dat het er met de jaren steeds minder worden die zonder verlichting overdag rijden, kijk maar eens naar 15 jaar geleden, toen deed nog bijna niemand z'n lichten aan.
Ik heb zelf in de auto altijd het dimlicht aan, en op de motor ook.

En je hebt altijd sukkels die zelfs in het donker domweg vergeten hun lampjes aan te doen, en er pas op een donker weggetje achterkomen...
 
In Zweden is het toch verplicht een licht te voeren? Goede regel. Motten ze hier ook invoeren. Iedereen lichies an :Y
Ben eigenlijk niet zo voor al die verplichtingen.
snap alleen niet waarom mensen niet wat bewuster zijn op de weg.
Laten ze dan maar autofabrikanten verplichten dat std het licht aanfloept als je start,zoals bij volvo. Voor de vergeetachtigen of minder bewuste rijder :X
 
Ben eigenlijk niet zo voor al die verplichtingen.
snap alleen niet waarom mensen niet wat bewuster zijn op de weg.
Laten ze dan maar autofabrikanten verplichten dat std het licht aanfloept als je start,zoals bij volvo. Voor de vergeetachtigen of minder bewuste rijder :X
Ik ben heel bewust op de weg, maar ik zie een auto/motor met lichten aan veel eerder dan 1 zonder.
 
Ik ben heel bewust op de weg, maar ik zie een auto/motor met lichten aan veel eerder dan 1 zonder.
het ging om licht aan/uit. ben voor aan maar tegen verplichten behalve in vorm van automatisch verlichting aan na starten,bedoeld voor mensen die afwezig zijn in/op de auto/motor en het dus zelf vergeten aan te doen.
 
Het gros wel ja, net zoals het gros van de koekblikkers als het weer of zicht slechter is. Maar ik zie nog regelmatig motorrijders die hun licht niet op hebben.

ongewervelde geleedpotigen = mieren
copuleren = cohabiteren = nou ja, dat weet je wel. :)


het verstand van een garnaal.
 
Tja, in NL zou men het natuurlijk ook verplicht kunnen stellen. Maar het gros heeft toch altijd het licht aan? (Althans, toen ik m'n motor kocht, heb ik die knop aangezet en bij mijn weten nooit meer uitgedaan)

Als je motor inmiddels een beurt heeft gehad zou ik dan toch weer eens kijken, want dan hebben ze het licht waarschijnlijk uitgezet.

Mike
 
Ik rij al 10 jaar in koekblik altijd met licht aan overdag, en de ervaring si dat je veeel eerder gezien word, OOK door motorrijders: je kan zien dat ze jouw ook zien. Als motorrijder vind ik het beter dat ik een koekblik MET licht eerder zie dan dat ik moet wachten en hopen dat hij mij heeft gezien (en dan toch geen r**t rekening houdt met mij. De ervaring leert dat hoe eerder ik een koekblik kan zien hoe beter ik kan anticiperen.
Lichten aan overdag verplicht!!!!! En niet via een boete afdwingen maar simpel met een automatieksje: motor aan = lichten aan, geen uitknop meer!
Tzal dan wel zo zijn dat een aantal motoren niet meer zo vlug opgemerkt worden, jammer. Maar tzal zeer zeker zo zijn dat veel meer auto's veeeel eerder opgemerkt worden, hiephiep! Voor de groene jonges en de extra-verbruik-extraCO2 maffia: 150watt extra aan verlichting is peanuts tov de gemiddelde 30Kw nodig om een gemiddelde snelheid te rijen, slechts 0.5% extra energie nodig, ofte gemiddeld 0.04liter op 100km .... peanuts dus.
Lichten aan: altijd overal iedereen! Running Lights saves lives.
 
Ik rij al 10 jaar in koekblik altijd met licht aan overdag, en de ervaring si dat je veeel eerder gezien word, OOK door motorrijders: je kan zien dat ze jouw ook zien. Als motorrijder vind ik het beter dat ik een koekblik MET licht eerder zie dan dat ik moet wachten en hopen dat hij mij heeft gezien (en dan toch geen r**t rekening houdt met mij. De ervaring leert dat hoe eerder ik een koekblik kan zien hoe beter ik kan anticiperen.
Lichten aan overdag verplicht!!!!! En niet via een boete afdwingen maar simpel met een automatieksje: motor aan = lichten aan, geen uitknop meer!
Tzal dan wel zo zijn dat een aantal motoren niet meer zo vlug opgemerkt worden, jammer. Maar tzal zeer zeker zo zijn dat veel meer auto's veeeel eerder opgemerkt worden, hiephiep! Voor de groene jonges en de extra-verbruik-extraCO2 maffia: 150watt extra aan verlichting is peanuts tov de gemiddelde 30Kw nodig om een gemiddelde snelheid te rijen, slechts 0.5% extra energie nodig, ofte gemiddeld 0.04liter op 100km .... peanuts dus.
Lichten aan: altijd overal iedereen! Running Lights saves lives.
:} :} :} En om nog even extra tegen die milieu maffia aan te schoppen: Voor voertuigen zonder licht moet vaker politie/ambulance/brandweer uitrukken en die rijden niet op water. Om over de file's die ontstaan zijn door "sorry,ik had u niet gezien" ongevallen nog maar te zwijgen.
 
En dus weer een eindeloze discussie van welles en nietes. Dat men in Zweden verplicht rondrijdt met licht: Logisch,daar is het de helft van het jaar ook veel donkerder als hier. De omstandigheden daar kun je niet vergelijken met de omstandigheden hier. Feit is en blijft dat, wanneer iedereen met licht rijdt wij minder opvallen: gewenningseffect, weet je wel.En wat gaan we dan doen met fietsers en voetgangers: Allemaal een zwaailicht op hun hoofd??????
En zelfs als het verbruik maar 0,04% hoger is, reken dat eens uit voor de hoeveelheid auto´s die dagelijk op de weg zijn.
Mij doet de hele discussie een beetje denken aan Belgenland. De politie slaagt er niet in om A-bromfietsjes ( snorfietsen) 25 te laten rijden, dus moet iedereen - ook opa van 78 die verderop om een pakkie shag gaat - een pot op.
Hier slagen ze er niet in om iedereen een vooruitziend, veilig en defensief rijgedrag bij te brengen - dus iedereen maar met licht rijden.
 
Mij doet de hele discussie een beetje denken aan Belgenland. De politie slaagt er niet in om A-bromfietsjes ( snorfietsen) 25 te laten rijden, dus moet iedereen - ook opa van 78 die verderop om een pakkie shag gaat - een pot op.
Hier slagen ze er niet in om iedereen een vooruitziend, veilig en defensief rijgedrag bij te brengen - dus iedereen maar met licht rijden.

Daarvoor hoef je niet naar België hoor. Wat te denken van de bromfiets die hier meestal op de weg MOET rijden? omdat ie netjes 30 km/h rijd?
De goede zullen altijd onder de slechte lijden.
Dat gewenningeffect gaat in dit verhaal slecht op vind ik.
Das meer toegeschreven aan onnodig remmen op de snelweg.
 
Zoek de motorrijder
lichtoverdag.jpg


Automobilisten lichten uit dus :9

Voor het complete artikel van de MAG kijk hier:
http://www.mag-nl.org/verkeer/verlichting.htm
 
Op de motor ben je zelf gewoon dom bezig als je je verlichting niet aandoet, op mijn fiets kunnen ze zelfs niet eens uit.

Auto's vind ik een apart geval, rij je door open gebieden dan zou het uitmogen maar met mist icm wegen met veel begroeide bermen en bomen dan moet je je verlichting gewoon aandoen.
Je ziet zat van die onbenullige slaapdronken figuren zonder licht rijden.

Ander probleem is dat wanneer ze wel verlichting gebruiken, ze dit niet goed doen bijvoorbeeld alleen met stadslicht rijden of altijd en eeuwig mistlichtjes aan.
Diegene die zo rijdt en mij verblind trakteer ik op grootlicht. :Y

Had ik het al over slechte afstelling bij beladen voertuigen of kapotte lampen :?
 
Zoek de motorrijder
(Afbeelding)

Automobilisten lichten uit dus :9

Voor het complete artikel van de MAG kijk hier:
http://www.mag-nl.org/verkeer/verlichting.htm


Tja.. je ziet dat er wat aankomnt. En het beeld is in de praktijk geen statisch iets he. Deze foto is ook wel stemmingmakerij, het is precies die ene hoek waar je zou kunnen beargumenteren dat hij wegvalt.

Het licht zorgt ervoor dat je uit de omgeving losgemaakt wordt, ongeacht of de koekblikken wel of geen licht voeren.
 
Er zijn echt wel meerdere hoeken waarin hetzelfde verschijnsel optreedt hoor.Het is inderdaad zo dat het voeren van licht je beter zichtbaar maakt, omdat je uit de omgeving "treedt", maar wanneer auto´s dit gaan doen treedt er een vorm van gewenning op, die maakt dat wij als motorrijders niet meer opvallen, met alle kwalijke gevolgen van dien. Ik zie echt geen enkele reden om die regel door te voeren, dan zijn er echt wel andere dingen die een hogere prioriteit hebben. Wat dacht je van die Vito busjes die volgeladen over de snelweg suizen met 160/uur. Vrijdag nog zo´n busje gezien. Vol arbeiders en materiaal, linker rijvak, ik reed zo´n 150/uur, en maar toeteren en knipperen om toch maar voorbij te mogen.
Of wat te denken van de notoire middenvakrijders. Verkeer of niet, 100/uur op het middelste rijvak.En zo kan ik nog wel een beetje doorgaan. Laat ons met licht rijden, Verkadedozen zonder, en eerst de belangrijke dingen!!!!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan