Koelribben spuiten

Frank_E

MF'er
5 apr 2009
90
0
Utrecht
Hallo,

ik ben nu al een tijdje bezig met de restauratie van mn cb 250 en ik ben nu bezig met het motorblok. Ik wil de koelribben graag mat zwart hebben (met uitzondering van de randen, die worden gewoon opgeschuurd na het spuiten) dus heb ik de ribben schoongeschuurd en gespoeld met thinner en vervolgens gecoat met ''colourworks heat resistent paint''. Het verhitten van het blok heb ik achterwegen gelaten aangezien het nog helemaal in elkaar zit. Maar nu is er wat wd40 op mn verf gekomen en blijkt het de verf op te lossen.... :( Mijn vraag luidt: Is er een goede alternatieve verf die niet verhit hoeft te worden (hammerite) en die de temp van het blok aan kan? En stel dat ik deze verf laat zitten en het blok over een half jaar aan de prutten krijg, kan de verf dan alsnog uitharden?

groet,

Frank
 
Por15 werkt echt perfect.
Voor:
SIMG0885.jpg

Na:
DSC01552.JPG

DSC01548.JPG


Niet supermat, maar wel mat. Je kan het evt nog na matteren met wat fijn schuurpapier.
Is overigens geen spuitverf, maar het verwerkt zich erg goed.


grz Thijs
 
bbq werkt, maar is niet heel handig. Je weet nooit welke temperatuur je haalt, en hoe de verdeling is. Voor je 't weet wordt de ene helft 600 graden, andere helft maar 100.

Veel handiger is 't om de kop gewoon in de oven te knikkeren. Als regerend vrouwspersoon in de keuken dat niet toestaat, koop je gewoon voor 2 tientjes een oud gasfornuis bij de kringloop.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

ik ben nu al een tijdje bezig met de restauratie van mn cb 250 en ik ben nu bezig met het motorblok. Ik wil de koelribben graag mat zwart hebben (met uitzondering van de randen, die worden gewoon opgeschuurd na het spuiten) dus heb ik de ribben schoongeschuurd en gespoeld met thinner en vervolgens gecoat met ''colourworks heat resistent paint''. Het verhitten van het blok heb ik achterwegen gelaten aangezien het nog helemaal in elkaar zit. Maar nu is er wat wd40 op mn verf gekomen en blijkt het de verf op te lossen.... :( Mijn vraag luidt: Is er een goede alternatieve verf die niet verhit hoeft te worden (hammerite) en die de temp van het blok aan kan? En stel dat ik deze verf laat zitten en het blok over een half jaar aan de prutten krijg, kan de verf dan alsnog uitharden?

groet,

Frank

ik heb dit gehad met motip hitte bestendig zilver.
als mn vlotter bleef hangen (wat vaak gebeurde) kwam er een grote zilvere vlek op de grond B|

had zelf het idee dat of ik iets fout had gedaan of dat het een 'mis' spuitbus was.
 
Normale verf kan ook prima tegen de temperatuur van de cylinder. Enige wat met hittebestendig moet worden gedaan is de uitlaat.


Ooit een verkeerde lakbus gekregen van een verfzaak bleek niet hitte bestendig te wezen en had zelf ook niet gekeken |( . Maar na het blokkie zwart gespoten te hebben leek wel of deze in de fik stond zoveel roken en hij bleef roken net zolang tot de verf eraf brand. Ben 3 dagen bezig geweest om de rotzooi eraf te krijgen. :( blok was luchtgekoled een gs850
 
Je kunt beter gaan voor lak die tegen benzines ed kan, ipv hittebestendig.

Want hittebestendig betekent nog niet dat het er op blijft zitten bij het morgen van olie, benzine of WD40.

Motip :Y

Overigens heb ik zat gespoten met Hammerite, en na drogen (twee weken!) geeft het nauwelijks af (alleen met DOT 4 er op...).
 
Bedankt voor de reacties, dan ga ik maar voor de Hammerite, daar heb ik nog een bus van staan.
En die dot 4 is gelukkig niet zon probleem aangezien er trommels op zitten.

Wat betreft die BBQ, een prima oplossing voor kleine onderdelen. Ik heb geen oven die ik kan gebruiken voor het uitharden van verf, dus heb ik ooit een houtvuur gestookt. Hier een oude pan in gelegd, onderdelen erin gehangen aan een ijzerdraadje, deksel erop en wat kolen eroverheen.
Resultaat was prima :D
 
Bedankt voor de reacties, dan ga ik maar voor de Hammerite, daar heb ik nog een bus van staan.
En die dot 4 is gelukkig niet zon probleem aangezien er trommels op zitten.

Wat betreft die BBQ, een prima oplossing voor kleine onderdelen. Ik heb geen oven die ik kan gebruiken voor het uitharden van verf, dus heb ik ooit een houtvuur gestookt. Hier een oude pan in gelegd, onderdelen erin gehangen aan een ijzerdraadje, deksel erop en wat kolen eroverheen.
Resultaat was prima :D
Ik heb een compleet Buell blok boven een wegwerp BBQ afgebakken. Ik gebruik trouwens VHT lak. Is hitte/olie/benzine bestendig.
full
 
Ik gebruik voor het verven van motorblokken altijd engine paint.
Het kan tegen temperaturen tot 150 graden en is zelfs in de kleur blauw verkrijgbaar.
Ik heb ook ooit een een blok met hitte bestendige verf gespoten, maar het wordt gewoon nooit zo heet dat het uithard.
(bovendien liet het direct los na aanraking met olie).
 
Je kunt beter gaan voor lak die tegen benzines ed kan, ipv hittebestendig.

Want hittebestendig betekent nog niet dat het er op blijft zitten bij het morgen van olie, benzine of WD40.

Motip :Y

Overigens heb ik zat gespoten met Hammerite, en na drogen (twee weken!) geeft het nauwelijks af (alleen met DOT 4 er op...).
:^

Hittebestendig is nog niet vloeistofbestendig uiteraard :P
 
Even een extra tip: zorg er voor dat het metaal dat je gaat spuiten, echt he-le-maal schoon en vetvrij is.

Gebruikte blokken hebben van nature de neiging vettig te zijn :') En dat zorgt er voor dat de boel binnen no time los laat.

Ik heb ooit een blokkie schoon gespoten met de hoge drukreiniger, dan met Dasty behandelen en poetsen (tandenborstel), weer afspoelen, goed drogen. Dan bij kamertemperatuur lakken, niet zo in een schuurtje met deze temperaturen.

Afbakken niet nodig (Hammerite), wel even wachten, want het uitharden duurt twee weken. En wat er gebakken moet worden, gebeurt wel wanneer het blok weer draait :)
 
Geinig hier,het lijkt wel een kookrubriek(ff afbakken boven de bbq geniaal) _O-
Ik zat eigenlijk altijd in het motorsporttopic maar hier leer ik echt veel mcGyveriaanse oplossingen(je weet wel die man die met een zakmes een centuriontank kan repareren)
 
Laatst bewerkt:
~[offtopic]

@ Louis63:

Wie heeft jouw avatar gemaakt? Dat kan toch helemaal niet man! Zo'n grote tanden op het grote tandwiel en zo'n kleine tandjes op het kleine tandwiel hahaha _O-

~[/offtopic]

(sorry kon het niet laten :P )
 
Ff vraagje, ik wil het zwarte deel van mijn blok (de koelribben zo ongeveer) opnieuw spuiten. Heb daar wel ff hulp bij nodig (kennis) om blok uit en in te bouwen. Moet voor de 26e feb. klaar zijn ivm taxatie van mijn motor. Iemand (in de buurt van lelystad?) die me wil en kan helpen??
 
Terug
Bovenaan Onderaan