Koelvloeistof kookt over - Kawasaki ZZR250 1992

HansieFarmer

Rookie
10 jun 2020
2
0
Hi!

Even wat achtergrondinformatie over mijn motor. Ik heb deze motor in januari 2019 gekocht. Nadat het blok er eind vorig jaar mee ophield heb ik de quarantaine gebruikt om er een ''nieuw'' blok op te zetten. Dit is allemaal gelukt, het blok loopt beter dan ooit tevoren maar ik heb een probleem met de koeling.

Na een stuk snelweg rijden kookt de koelvloeistof over uit het reservoir. Na dit te hebben opgemerkt heb ik de thermostaat en de radiatordop vervangen. Helaas is hiermee het probleem niet verholpen.

Dan is de vraag: wat is het dan wel? Mijn vader (achtergrond als automonteur) kon nog bedenken dat het aan de radiator lag, wellicht dat die verstopt is. Is dat plausibel of denken jullie dat het aan iets anders ligt?

Ik vermoed zelf dat het niet aan de waterpomp ligt: ik ben er vrij zeker van dat problemen met de koeling ook de reden is dat mijn vorige blok de geest heeft gegeven. Met het vervangen van het blok is ook de waterpomp vervangen, dus als het dat was geweest, had ik nu niet dit probleem gehad.

Thanks voor de hulp alvast!
 
Misschien moet je ook vermelden wat voor motor het is,en draait de ventilator wel
Als je de motor stationair laat draaien kan je meestal aan de waterslangen wel voelen wat er gebeurd,dus circulatie of geen circulatie
 
Een koelsysteem bestaat simpel gezegd uit een paar slangen, een pomp en een radiateur.
Als de thermostaat vervangen is, en de pomp nieuw...blijft de radiateur zelf over.
Wanneer de motor warm is...is de radiateur dat dan ook?
Zo niet, dan zul je het moeten zoeken in een verstopping.
Radiateur demonteren en doorspoelen, en anders vervangen.
De ventilator moet gaan draaien als de temperatuur te hoog oploopt...doet hij dat?
 
Ik zou beginnen met uitsluiten.
Op zich goed te doen op het koelsysteem.

Controleer je olieniveau.
Thermostaat controleren, pannetje water.
Waterpomp controleren.
Controleer de fan (gaat die aan?).
Lucht uit systeem, anders geen goede doorstroming.
 
Hallo,


Ik had al eerder een bericht gepost over mijn Kawa die koelvloeistof spuit uit het expansievat bij een ritje op de snelweg (aka bij hogere toeren). We hebben al een aantal stappen ondernomen om dit probleem te verhelpen, die ik even kort zal beschrijven:
- We zijn begonnen met vervanging van de radiatorvuldop en de thermostaat
- Vervolgens hebben we de radiator vervangen
- Ten laatste hebben we de koppakking (en voetpakking) en de waterpomp vervangen.

Met andere woorden: alles van het koelsysteem hebben we min of meer wel vervangen, en toch blijft de koelvloeistof uit het expansievat zitten. We hebben ook heel grondig ontlucht, 't lijkt me sterk dat daar het probleem zit. De ventilator slaat gewoon aan, daar zit ook niet echt een probleem.

Een paar maanden geleden hebben we m'n motorblok vervangen omdat de oude de geest had gegeven. Dat kwam doordat er een gat in een zuiger was gebrand. De huidige problemen zijn dus ontstaan na het vervangen van het motorblok. Het motorblok zelf loopt ontzettend mooi, veel beter dan m'n oude ooit gedaan heeft.

Iemand nog thoughts over wat het wel zou kunnen zijn?
 
Ooit bij een thundercat mogen meemaken dat 2 slangen op de radiateur verkeerd om zaten. Iedere x ook kvs eruit bij warme motor. Controleer zeker ook de slangen ofdat ze op het goede pijpje zitten.
 
Zit er niet gewoon nog ergens lucht in het systeem?
Dat is heel snel te vinden (voel aan/knijp in de slangen) en heb er zelf ook eens iemand op deze manier mee geholpen. Had koelvloeistof vernieuwd, maar niet ontlucht... Dan sta je echt heel snel stil (binnen een paar minuten), zeker met de huidige temperaturen.
 
Meeste motoren ontluchten zichzelf met één warmte cyclus.

Heb ook een 250 gehad als eerste motor. De mijne zoop olie als een boot, want die blokjes krijgen flink op hun flikker.

Terug naar jouw probleem. Laat de motor eens draaien met openstaande radiateurdop. Geef eens gas... Spuit het eruit als een idioot, is je koppakking lek. Dit is dan ook gelijk je oorzaak van het warmlopen.

Doe dit met koude motor. Niemand heeft zin in een heet water geizer :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan