Koelvloeistof probleem Srad

Denna

Die hard MF'er
25 aug 2007
761
0
Weert
Hallo medeforummers,

Ik heb onlangs een Suzuki GSXR600Srad gekocht, alleen deze heeft een klein probleempje.Hij gooit koelvloeistof uit het overloopreservoir.

Het zit dus zo, als hij koud is is er niks aan de hand, maar naarmate hij warmer word gaat hij koelvloeistof in de slang gooien die net onder de dop naar het koelvloeistofoverloopreservoir (wat een fantastisch woord!) loopt. Het reservoir loopt voller en voller, tot hij de koelvloeistof uit het enige gat heeft gegooid, waar het nog maar naartoe kan en dat is de lang die vanuit het koelvloeistofoverloopreservoir naar de onderkant van de motor loopt.

Nou kan dit alleen maar komen door teveel druk in het systeem. Als het namelijk lucht in het systeem is, zou op een gegeven moment die luchtbel er wel uitgedrukt hebben na een aantal kilometers en zou het kvsniveau gelijk moeten blijven na bijvullen, maar dit is absoluut niet het geval. Teveel druk kan ook veroorzaakt worden door een thermostaat die niet meer open gaat, dus die heb ik gecontroleerd. Deze gaat wel open, maar wel pas erg laat naar mijn idee. Als het water in het pannetje (daar gooi ik de thermostaat in) bijna kookt, begint hij pas heel chill aan open te gaan, maar hij gaat dan wel heel ver open.

Als het de dop van de radiateur zou zijn zou ik raar staan te kijken. ik heb de motor laten lopen met de dop eraf, toen begon hij te koken bij 99 graden en toen heb ik hem weer bijgevuld (alvorens heb ik alles natuurlijk goed ontlucht) en de dop erop gedaan. Toen steeg de tempratuur tot 106 graden, waarna de fan aanslaat en hij zakt dan weer mooi tot 104 graden en zo gaat de cyclus eindeloos door. Hierbij gooit hij ook geen koelvloeistof in de slang richting het overloopreservoir.

Dus ik gooi mijn hele systeem vol met koelvloeistof, mooi helemaal ontluchten ( dan gaat er zeker 2,5 liter tot 3 liter in het hele systeem, terwijl 2 liter voorgeschreven staat) dan gooi in het overloopreservoir vol tot de minimaal streep (zo staat het voorgeschreven) en dan ga ik rijden. Dan blijft hij met dit weer een tussen de 68 en de 74 graden, tot ik een tijdje heb gereden, dan gaat hij ineens langzaam in temperatuur omhoog. Als ik dan stop en kijk bij het overloopreservoir staat de koelvloeistof tot net onder de rand waar het slangetje op uit komt wat naar de onderkant van de motor gaat, daar drupt ondertussen kvs uit. en als ik dan zeer voorzichtig de dop van de radiateur eraf haal, zie ik dat mijn radiateur nog maar half vol zit met water ( de rest heeft hij al allemaal via het reservoir eruit gegooid.

Nou zal de opmerking van een lekke koppakking nu snel komen, maar alle verschijnselen van een lekke koppakking zijn er niet. Er zit geen olie bij de kvs, er zit geen condens op de olie, de uitlaat rookt niet wit, de motor loopt verschikkelijk mooi en stationair ook totaal niet rommelig. Dus die optie sluit ik zelf gewoon even uit.

Toch moet het probleem ergens zitten en ik ben er heel eerlijk in, ik kom er gewoon niet uit. Moet ik het misschien toch eens zonder thermostaat proberen?

Dus ik vraag nu aan jullie of jullie misschien mee willen helpen brainstormen met mij over waar dit probleem zou kunnen ontstaan?

Voor de rest doet gelukkig wel alles het aan de motor *O* !
 
Kan wel degelijk de dop zijn. KVS is een systeem onder druk als die geen druk opbouwt is het kookpunt veel eerder bereikt en zal hij dus gaan overstromen. Maar tot 104/110 graden zou die moeten kunnen hebben. Dan slaat wel de fan aan maar loopt er bij mij nog niets uit iig.
 
Het systeem kookt niet als ik de dop er op zet. De kvs ging wel koken toen ik de dop eraf liet.

Nu heb ik weer eens wat meer zetten lezen her en der. Schijnbaar is het zo dat als de valve in de dop kapot is, dat hij dan veel eerder kvs weg laat stromen naar het overloopvat en dat de symptomen heel erg lijken op een lekke koppakking. Dat zijn eigenlijk precies de symptomen die ik met mijn motor ook ervaar. Ik schat dus wel de dop ja, maar om andere redenen. Een slappe veer kan je niet zien, een dop die niet af sluit wel, dan is er duidelijk iets met de rubbers of heb je een beschadiging op de ring van de dop of radiateur. Dat is bij mij duidelijk niet het geval, daar heb ik uitvoerig naar gekeken.

Toch bedankt voor je aanvulling Roy ;)
 
ja inderdaad, ik zou ook eerst de dop verdenken als ik dit verhaal zo lees.

als je zekerheid wilt hebben kun je ook het koelsysteem afpersen (of laten doen). dan zetten ze er een dop met luchtaansluiting en een meter op. Wordt op druk gezet, en afgesloten. Als er iets lek is (zoals de koppakking! of een scheurtje op een plek waar je het niet wilt..) loopt de meter vanzelf terug. Als het systeem mooi dicht is blijft de meter een behoorlijke poos op druk staan.
 
Dat is fijn om te weten, dat kan ik altijd nog eens laten doen als de dop het probleem niet is. Al wijzen alle feiten wel richting die kant.

Iig bedankt voor jullie hulp!
 
Kan ook een lekke koppakking zijn. Heb dit zelf gehad met mn kawa 600r. Alles nagelopen/vernieuwd, dop, thermostaat, pomp etc. 30x gevuld en elke keer na een tijdje tijden bijna alle kvs eruit en een te heet motorblok :( . stationair of rustig rijden gaat zonder problemen, maar als er een beetje gewerkt moet worden slaat je pakking door (of hoe dat ook gaat) en komen er hete gassen in je koelsysteem. druk gaat omhoog en weg is je kvs.

Ik wilde er eerst niet aan geloven, kon het me namelijk niet voorstellen en zelfs op de pakking (staal) was het lek niet te zien. Na vervanging nooit meer te heet geweest en de kvs die ik er toen ingooide zit er nu nog in.

Hoop dat het trouwens de dop is, wat minder werk...

edit: Zie dat sodekenetters de koppakking ook al noemde. Heb mijn koelsysteem toen ook op druk gezet. Daar kwam geen lek uit, dus is niet waterdicht (no phun intended)
 
Laatst bewerkt:
Maar bleef je blok wel mooi lopen als hij eenmaal ging lekken? Hij lekte zeker alleen naar het kvssysteem toe ipv naar de cilinders, door de druk. Als het wel de koppakking is zou dat heel zuur zijn iig! Ik wil het best uitelkaar halen, maar een doppie is niet zo duur, als dat het niet is zal ik idd helaas het blok uit moeten bouwen voor verdere inspectie :(.
 
Ik heb dit probleem ook een x gehad, was de dop (srad 600). Dop eraf schoon maken niets te zien van een beschadiging ofzo, dop er weer op en weer lekken. :( :( Toen dop er weer af en deze x ook t rubbertje en ook de andere kant van t rubberringetje (gedeelte wat tegen het deksel zit) schoon gemaakt. Probleem opgelost!!!! :Y :Y
Nog ff ter info alleen, ik doe niet eens kvs in mn overloop-tankje die gebruik ik alleen als opvang. :)
De vloeistof die hier inzit zal toch nooit meer je radiateur ingezogen worden als je wat tekort komt en is eigenlijk puur voor indicatie.

Ik zeg niet dat t je dop is hoor maar voordat je je blok uit elkaar gaat trekken moet je toch echt zeker weten dat je dop goed is, t kleinste lekje zorgt er al voor dat je systeem "rustig" leeg kan lekken. B|
 
Ik dacht al dat die kvs voor jan lul in dat vaatje zat. Het word een gesloten systeem door de onderste rubber in de dop natuurlijk, niet door de kvs in het overloopreservoirtje :P.

De dop is het eerste waar ik naar ga kijken. Dat is nog altijd simpeler en goedkoper als de koppakking na kijken ;).

Bedankt voor het meedenken iig weer ;) !
 
Laatst bewerkt:
Idd, koelvloeistof word idd terug gezogen als het systeem weer afkoelt. Mits het systeem goed werkt.

Maar als je ervoor zorgt dat je systeem goed in orde is, hoeft hij er in principe niet te zitten. Dan is een opvangbak/buis/reservoir genoeg om die slang in te laten uitmonden.
 
Hmm bedoel je door communicerende vaten? Daar zit wat in natuurlijk maar ik denk dat als je dop opgaat door de druk in je radiateur, door die zelfde druk er geen vloeistof tegen de druk in gaat je radiateur in. Maar dit is mijn redenatie, misschien zit ik er naast hoor. B|


communicerende vaten is iets anders.
als koelvloeistof warm word, zet deze uit en komt er druk op het systeem te staan.
als de druk hoog genoeg is, gaat de klep in de dop open en stroomt de vloeistof in het vaatje.
als de vloeistof nu weer afkoelt ontstaat er een onderdruk in het koelsysteem en word de vloeistof in het overloopvaatje weer aangezogen via de slang die aan de onderkant van het vaatje zit.
de slang die aan de bovenkant van het vaatje zit, word alleen gebruikt als er teveel vloeistof in het vaatje komt en de vloeistof dus op straat loopt.
 
Hmm bedoel je door communicerende vaten? Daar zit wat in natuurlijk maar ik denk dat als je dop opgaat door de druk in je radiateur, door die zelfde druk er geen vloeistof tegen de druk in gaat je radiateur in. Maar dit is mijn redenatie, misschien zit ik er naast hoor. B|

Nee, communicerende vaten gaat niet op. De plaats van het expantievaatje is op elke motor ook anders.

Binnenin de dop zit een klein klepje dat de andere kant op werkt. Als de vloeistof afkoelt neemt het volume van de vloeistof af, hierdoor onstaat er een onderdruk in het systeem. Door deze onderdruk gaat het klepje in de dop open en zuigt hij vloeistof aan.
Als er niks in het vaatje zit zuigt hij dus lucht aan. Als je niet weet hoe de werking van het systeem is, is het niet zo handig om te zeggen dat je het vaatje wel gewoon leeg kan laten. Denk je dat de fabrikanten voor jan lul een minimum niveau op het vaatje zetten?
 
dank voor de uitleg, dit klepje heb ik idd nog niet ontdekt. En de reden dat ik vond dat de vloeistof overbodig was is omdat er bij wedstrijd motoren meestal alleen maar een slangetje aanwezig is zonder opvang-tankje (crosser) en dus ook geen extra vloeistof. En mijn vloeistof tankje (srad) een x lek raakte bij een crash. Een scheur ter hoogte van t niveau. En heb toen een tijdje zonder vloeistof hier in gereden maar was me hier wel van bewust dus ik hield alles goed in de gaten, maar merkte geen verschil in niveau in mn radiateur. Af en toe een paar druppels onder in mn opvang-tankje.

Ik kan me wel voorstellen dat als je er langere tijd niet naar kijkt en de motor voornamelijk een seizoen op de weg gebruikt, je wel wat vloeistof in je radiateur kan missen. Dus voor zover de reden van de fabrikant in mijn kortzichtige redenatie.
Maar dat de vloeistof terug zal stromen via de dop had ik niet gedacht.
 
Dus als ik het overloopreservoir weg laat, de aansluiting onder de dop dicht maak en bij de radiateur wat ruimte over laat om de kvs uit te laten zetten, kan ik zonder het overloopreservoir rijden? Dat zou namelijk ideaal uitkomen :P !
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het overloopreservoir weg laat, de aansluiting onder de dop dicht maak en bij de radiateur wat ruimte over laat om de kvs uit te laten zetten, kan ik zonder het overloopreservoir rijden? Dat zou namelijk ideaal uitkomen :P !

op die aansluiting zat vroeger een slanngetje die naast je radiateur naar onder liep en bij te veel oplopen van de druk werd het onder de auto uit gespuugd.
of het kan wat jij wilt weet ik zo niet , maar als je vroeger te veel kvs verloor door de overdruk was er meestal iets aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan