Hallo medeforummers,
Ik heb onlangs een Suzuki GSXR600Srad gekocht, alleen deze heeft een klein probleempje.Hij gooit koelvloeistof uit het overloopreservoir.
Het zit dus zo, als hij koud is is er niks aan de hand, maar naarmate hij warmer word gaat hij koelvloeistof in de slang gooien die net onder de dop naar het koelvloeistofoverloopreservoir (wat een fantastisch woord!) loopt. Het reservoir loopt voller en voller, tot hij de koelvloeistof uit het enige gat heeft gegooid, waar het nog maar naartoe kan en dat is de lang die vanuit het koelvloeistofoverloopreservoir naar de onderkant van de motor loopt.
Nou kan dit alleen maar komen door teveel druk in het systeem. Als het namelijk lucht in het systeem is, zou op een gegeven moment die luchtbel er wel uitgedrukt hebben na een aantal kilometers en zou het kvsniveau gelijk moeten blijven na bijvullen, maar dit is absoluut niet het geval. Teveel druk kan ook veroorzaakt worden door een thermostaat die niet meer open gaat, dus die heb ik gecontroleerd. Deze gaat wel open, maar wel pas erg laat naar mijn idee. Als het water in het pannetje (daar gooi ik de thermostaat in) bijna kookt, begint hij pas heel chill aan open te gaan, maar hij gaat dan wel heel ver open.
Als het de dop van de radiateur zou zijn zou ik raar staan te kijken. ik heb de motor laten lopen met de dop eraf, toen begon hij te koken bij 99 graden en toen heb ik hem weer bijgevuld (alvorens heb ik alles natuurlijk goed ontlucht) en de dop erop gedaan. Toen steeg de tempratuur tot 106 graden, waarna de fan aanslaat en hij zakt dan weer mooi tot 104 graden en zo gaat de cyclus eindeloos door. Hierbij gooit hij ook geen koelvloeistof in de slang richting het overloopreservoir.
Dus ik gooi mijn hele systeem vol met koelvloeistof, mooi helemaal ontluchten ( dan gaat er zeker 2,5 liter tot 3 liter in het hele systeem, terwijl 2 liter voorgeschreven staat) dan gooi in het overloopreservoir vol tot de minimaal streep (zo staat het voorgeschreven) en dan ga ik rijden. Dan blijft hij met dit weer een tussen de 68 en de 74 graden, tot ik een tijdje heb gereden, dan gaat hij ineens langzaam in temperatuur omhoog. Als ik dan stop en kijk bij het overloopreservoir staat de koelvloeistof tot net onder de rand waar het slangetje op uit komt wat naar de onderkant van de motor gaat, daar drupt ondertussen kvs uit. en als ik dan zeer voorzichtig de dop van de radiateur eraf haal, zie ik dat mijn radiateur nog maar half vol zit met water ( de rest heeft hij al allemaal via het reservoir eruit gegooid.
Nou zal de opmerking van een lekke koppakking nu snel komen, maar alle verschijnselen van een lekke koppakking zijn er niet. Er zit geen olie bij de kvs, er zit geen condens op de olie, de uitlaat rookt niet wit, de motor loopt verschikkelijk mooi en stationair ook totaal niet rommelig. Dus die optie sluit ik zelf gewoon even uit.
Toch moet het probleem ergens zitten en ik ben er heel eerlijk in, ik kom er gewoon niet uit. Moet ik het misschien toch eens zonder thermostaat proberen?
Dus ik vraag nu aan jullie of jullie misschien mee willen helpen brainstormen met mij over waar dit probleem zou kunnen ontstaan?
Voor de rest doet gelukkig wel alles het aan de motor !
Ik heb onlangs een Suzuki GSXR600Srad gekocht, alleen deze heeft een klein probleempje.Hij gooit koelvloeistof uit het overloopreservoir.
Het zit dus zo, als hij koud is is er niks aan de hand, maar naarmate hij warmer word gaat hij koelvloeistof in de slang gooien die net onder de dop naar het koelvloeistofoverloopreservoir (wat een fantastisch woord!) loopt. Het reservoir loopt voller en voller, tot hij de koelvloeistof uit het enige gat heeft gegooid, waar het nog maar naartoe kan en dat is de lang die vanuit het koelvloeistofoverloopreservoir naar de onderkant van de motor loopt.
Nou kan dit alleen maar komen door teveel druk in het systeem. Als het namelijk lucht in het systeem is, zou op een gegeven moment die luchtbel er wel uitgedrukt hebben na een aantal kilometers en zou het kvsniveau gelijk moeten blijven na bijvullen, maar dit is absoluut niet het geval. Teveel druk kan ook veroorzaakt worden door een thermostaat die niet meer open gaat, dus die heb ik gecontroleerd. Deze gaat wel open, maar wel pas erg laat naar mijn idee. Als het water in het pannetje (daar gooi ik de thermostaat in) bijna kookt, begint hij pas heel chill aan open te gaan, maar hij gaat dan wel heel ver open.
Als het de dop van de radiateur zou zijn zou ik raar staan te kijken. ik heb de motor laten lopen met de dop eraf, toen begon hij te koken bij 99 graden en toen heb ik hem weer bijgevuld (alvorens heb ik alles natuurlijk goed ontlucht) en de dop erop gedaan. Toen steeg de tempratuur tot 106 graden, waarna de fan aanslaat en hij zakt dan weer mooi tot 104 graden en zo gaat de cyclus eindeloos door. Hierbij gooit hij ook geen koelvloeistof in de slang richting het overloopreservoir.
Dus ik gooi mijn hele systeem vol met koelvloeistof, mooi helemaal ontluchten ( dan gaat er zeker 2,5 liter tot 3 liter in het hele systeem, terwijl 2 liter voorgeschreven staat) dan gooi in het overloopreservoir vol tot de minimaal streep (zo staat het voorgeschreven) en dan ga ik rijden. Dan blijft hij met dit weer een tussen de 68 en de 74 graden, tot ik een tijdje heb gereden, dan gaat hij ineens langzaam in temperatuur omhoog. Als ik dan stop en kijk bij het overloopreservoir staat de koelvloeistof tot net onder de rand waar het slangetje op uit komt wat naar de onderkant van de motor gaat, daar drupt ondertussen kvs uit. en als ik dan zeer voorzichtig de dop van de radiateur eraf haal, zie ik dat mijn radiateur nog maar half vol zit met water ( de rest heeft hij al allemaal via het reservoir eruit gegooid.
Nou zal de opmerking van een lekke koppakking nu snel komen, maar alle verschijnselen van een lekke koppakking zijn er niet. Er zit geen olie bij de kvs, er zit geen condens op de olie, de uitlaat rookt niet wit, de motor loopt verschikkelijk mooi en stationair ook totaal niet rommelig. Dus die optie sluit ik zelf gewoon even uit.
Toch moet het probleem ergens zitten en ik ben er heel eerlijk in, ik kom er gewoon niet uit. Moet ik het misschien toch eens zonder thermostaat proberen?
Dus ik vraag nu aan jullie of jullie misschien mee willen helpen brainstormen met mij over waar dit probleem zou kunnen ontstaan?
Voor de rest doet gelukkig wel alles het aan de motor !