Hmmm idd niet echt lekker. Zou er toch maar even mee langs de dealer rijden!
Nu we het toch over koelvloeistof hebben: als het vloeistoflevel daalt, betekent dit dan automatisch dat er een lek is, of daalt dit niveau ook door "gebruik", net als je motor ook olie verbruikt ?
Dat vroeg ik mij eigenlijk af, want volgens mij is mijn koelvloeistofniveau door het lange stilstaan afgelopen winter, gedaald...
Nee, motor mag geen koelvloeistof verbruiken en ook geen remolie.
Doet ie dat wel, dan heb je idd een lek. Maar dat lek kan heel klein zijn, bijv dat ie alleen op bedrijfstemp en druk vloeistof verliest.
Is geen probleem en kun je ook niet altijd wat aan doen. Lek vinden is in zo'n situatie altijd heel moeilijk.
Nee, motor mag geen koelvloeistof verbruiken en ook geen remolie.
Doet ie dat wel, dan heb je idd een lek. Maar dat lek kan heel klein zijn, bijv dat ie alleen op bedrijfstemp en druk vloeistof verliest.
....
Fan kapot, zekering geknald, thermostaat van de fan kapot of draden gecorrodeerd.Probleem is dus niet dat ie koelvloeistof verliest
Het probleem is dat de fan niet aanging en daardoor de druk toenam in het koelstof resevoir, en ja, daardoor hij het zelf eruit gooide.
Dus de vraag is nu, waarom ging de fan niet aan..
De middelen die er meer in zitten en minder is puur voor het corroderen ( op lange termijn ) van aluminium en niet voor de koeleigenschappen.Niemand reageert er op, dus ik het herhaal het even: wat voor halfords-goedje heb je er in gedaan? Dat is namelijk meestal bestemd voor auto's, wat heel ander spul is (goedkoper...).
Jij moet glycol-ethyleen gemixed met demiwater hebben (50-50??).
Is speciaal voor aluminium motoren, en wel belangrijk!!!!
We reden in R'dam centrum, allemaal file enzo, maar me pa's fan van de motor ging niet aan, wat normaal wel het geval is als hij langzaam rijdt of stilstaat bij het stoplicht. We stopte bij een winkel omdat we daar iets nodig haddden, dus me pa zet hem gewoon op de middenbok, spoot al het koelvloeistof eruit door de overdruk, motor stond gewoon te koken. Komt dit doordat de fan niet aanging? Op de temp. meter stonden 5 (!) blokjes, en normaal 2.
Het is een FJR 1300 met nu bijna 10.000km.
Niemand reageert er op, dus ik het herhaal het even: wat voor halfords-goedje heb je er in gedaan? Dat is namelijk meestal bestemd voor auto's, wat heel ander spul is (goedkoper...).
Jij moet glycol-ethyleen gemixed met demiwater hebben (50-50??).
Is speciaal voor aluminium motoren, en wel belangrijk!!!!