kol/balaclava

Katswiri109

MF veteraan
14 sep 2008
3.954
2.679
Eindhoven Weert
Ik werk in een groot gebouw dus ik trek mijn pak aan op mijn werkplek en wandel dan door het gebouw naar de uitgang en naar mijn motor.
Daar sta ik dan te hannesen om mijn winddichte balaclava goed in mijn jas te krijgen.
Ik wil niet met balaclava en helm op door het gebouw wandelen maar buiten in de regen, mijn jas nog een keer bijna uittrekken is het ook niet.
Een coll vind ik moeilijk goed in de helm te krijgen, en een windichte helmmuts die kort is aan de onderkant heb ik ook nog niet gezien.
Hoe doen jullie dat?
 
Motorkol (dunne katoen) doe ik binnen om, dan mn jas aan. Buiten helmmuts op (alleen als het vriest overigens) en die trek ik een beetje over de kol heen. Niet vergeten eerst oordoppen in te doen voor je je helmmuts op doet ;)
De waterdichte kol zit op mn motorjas
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste heb ik ook

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

Zou ideaal zijn voor mij mits het op een naked niet opwaait of begint te fladderen op de snelweg.
Ik kan er geen echte review van vinden?
 
Ik heb een helmmuts die ik binnen aan trek, voor dat mijn motorjas dicht gaat. Daar doe ik een vol overheen, en vervolgens trek ik de muts naar beneden. Mijn hoofd kan door het elastiekje stof namelijk door de opening voor het gezicht. Als ik bij de motor ben trek ik hem weer omhoog, maar de onderkant blijft goed zitten.
 
Ik werk in een groot gebouw dus ik trek mijn pak aan op mijn werkplek en wandel dan door het gebouw naar de uitgang en naar mijn motor.
Daar sta ik dan te hannesen om mijn winddichte balaclava goed in mijn jas te krijgen.
Ik wil niet met balaclava en helm op door het gebouw wandelen maar buiten in de regen, mijn jas nog een keer bijna uittrekken is het ook niet.
Een coll vind ik moeilijk goed in de helm te krijgen, en een windichte helmmuts die kort is aan de onderkant heb ik ook nog niet gezien.
Hoe doen jullie dat?

Op kantoor:
Gewoon m'n balaclava en helm op en dan door het gebouw banjeren.
Ben de enige motor-rijder daar en redelijk herkenbaar...

Bij de klant indien ik met de motor daar ben:
Optie 1: Overdekt parkeren en bij de motor op/af.
Optie 2: Bij de in/uitgang op/af.
Optie 3: Gewoon bij de werkplek op/af.

Overigens, bij het binnenkomen wel helm en balaclava af voor herkenbaarheid.
Maar bij het naar buiten gaan, is vaak een duidelijke directe route dus kan alles op....

Sidenote: voor op locatie draag ik m'n (werk)identificatie zo zichtbaar mogelijk en dan is het helemaal geen probleem meer, alleen bij binnenkomst is de kans wat groter dat je even gestopt word voor controle.
 
Laatst bewerkt:
Rukka Energater

Zelfde jas hier, maar ik draag het hele jaar door een neck gaiter daaronder.
Winddicht, nooit te koud of te warm en ook niet zo dat ik met tanken de helm af moet zetten omdat ze denken dat je ze wil overvallen :+
a25581.jpg
 
Ik gebruik al jaren een Polar Buff deze kan met het dikke deel over de kraag van mijn jas. Het dunne deel kan onder de helm. Als het erg koud is, trek ik hem tot over mijn neus, net onder mijn ogen. Ook zeer functioneel op de trapfiets.
 
Op kantoor:
Gewoon m'n balaclava en helm op en dan door het gebouw banjeren.
Ben de enige motor-rijder daar en redelijk herkenbaar...

Bij de klant indien ik met de motor daar ben:
Optie 1: Overdekt parkeren en bij de motor op/af.
Optie 2: Bij de in/uitgang op/af.
Optie 3: Gewoon bij de werkplek op/af.

Overigens, bij het binnenkomen wel helm en balaclava af voor herkenbaarheid.
Maar bij het naar buiten gaan, is vaak een duidelijke directe route dus kan alles op....

Sidenote: voor op locatie draag ik m'n (werk)identificatie zo zichtbaar mogelijk en dan is het helemaal geen probleem meer, alleen bij binnenkomst is de kans wat groter dat je even gestopt word voor controle.
Er zijn meerdere redenen waarom ik dit niet kan en wil doen bij ons op het werk.
Ga morgen even kijken naar de balaclava die over mijn jas heen gaat die ik hierboven vermelde.
Ze hebben ook zo'n tube als die van die van Remko, die ga ik ook proberen.
 
Kolletje en helmmuts zoals Joost hierboven zegt.

Dat ensemble kun je leuk afmaken met een sjaal (als je wat meer standing heb een shawl).
 
Laatst bewerkt:
Zo'n balaclava vind ik heerlijk als ik 'm net opgedaan heb. Maar na een half uurtje rijden begint het te irriteren en krijg ik een pijnlijke plek op mijn hoofd. Wordt veroorzaakt door de naad die precies bovenop de balaclava loopt. Dan drukt de helm de naad precies in de huid.
Dus bij langere ritten neem ik maar een buff. Die trek ik achteraan over mijn hoofd en vormt zo ook een plezierige helmmuts.
 
Col eerst aan dan jas dan naar motor daar pas de helm op zetten.

Ik doe mijn col nooit in de helm niet nodig

Ik gebruik nooit een helmmuts ook niet nodig

En ja ik rijd wel door.. tot 0 graden dan.

Overigens maak ik meestal gebruik van de kleedruimte voor sporters.
 
Dat met die naden herken ik wel een beetje, maar is niet zo erg dat dat een probleem is, ik ben er trouwens met ongeveer 28 min dus...
Die van de Outlet heeft volgens Revzila geen naden op het voorhoofd.
 
Zo'n balaclava vind ik heerlijk als ik 'm net opgedaan heb. Maar na een half uurtje rijden begint het te irriteren en krijg ik een pijnlijke plek op mijn hoofd. Wordt veroorzaakt door de naad die precies bovenop de balaclava loopt. Dan drukt de helm de naad precies in de huid.
Dus bij langere ritten neem ik maar een buff. Die trek ik achteraan over mijn hoofd en vormt zo ook een plezierige helmmuts.

Ik had dat probleem ook ooit met een goedkope. De wat duurdere hebben echter vaak twee naden boven , allebei naast het midden, dit verhelpt dat probleem.

Zelf heb ik ooit deze gekocht:

revit-tracker-2-wb-balaclava.jpg


Heb 'm echter maar een aantal keer gedragen omdat m'n haar er de hele dag zo plat van zit, maar voor de rest heerlijk lekker warm en zit lekker :) Nog een puntje is dat door m'n helm nogal strak zit de balaclava altijd wat naar beneden wordt getrokken, waardoor m'n neus bloot komt te zitten, maar dat is met wat gepruts weer te verhelpen. Voor de rest rijd ik meestal alleen met een colletje, zo'n dunne elastische. Als het wat kouder wordt trek ik deze omhoog tot onder m'n ogen.

Dat laatste heb ik ook

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

Zou ideaal zijn voor mij mits het op een naked niet opwaait of begint te fladderen op de snelweg.
Ik kan er geen echte review van vinden?

Om daar nog even op te antwoorden, die hele flap draag ik wel onder m'n jas uiteraard :9


Reviewvan een balaclava van Alpinestars. Die draagt 'm ook onder de jas.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere redenen waarom ik dit niet kan en wil doen bij ons op het werk.
Ga morgen even kijken naar de balaclava die over mijn jas heen gaat die ik hierboven vermelde.
Ze hebben ook zo'n tube als die van die van Remko, die ga ik ook proberen.
wel typen dat je het toch echt niet kunt/wilt maar niet zeggen waarom dan niet?
mocht je het gevoel krijgen dat de baas/receptie/beveiliging het niet tof vind, maak eens een praatje met ze. de meeste mensen zullen juist zeggen dat je je gang maar gaat, ze kennen je nu onderhand wel. ook met de helm op je knar.

want je wilt eigenlijk net niks.
niet je jas opnieuw open doen zodat je hem er goed in krijgt
niet alles binnen regelen en dan naar buiten
maar ook niet alles gewoon optrekken en gaan

ik hoop dat er goede suggesties komen voor een nieuwe baklava want met je huidige is er kennelijk geen goede optie.
 
Het gaat om een hoog risico semioverheidsgebouw waar de beveiliging rouleert, verder heb ik (iedereen trouwens) ook een voorbeelddfunctie, ik zou niet willen dat ik daar iemand tegenkwam die onherkenbaar gemaskeerd is en als ik het doe kan ik niet tegen iemand anders zeggen dat dat niet mag.
De Revit balaclava die ik bij outlet ga passen zou over de jas gedragen worden wat het mogelijk maakt om hem buiten aan te trekken zonder mijn jas open te doen.
Ook de tube geeft die mogelijkheid, de helmmutsen die ik ken en heb zijn niet zo winddicht dat ik komende week comfortabel naar huis rijd.
 
Het gaat om een hoog risico semioverheidsgebouw waar de beveiliging rouleert, verder heb ik (iedereen trouwens) ook een voorbeelddfunctie, ik zou niet willen dat ik daar iemand tegenkwam die onherkenbaar gemaskeerd is en als ik het doe kan ik niet tegen iemand anders zeggen dat dat niet mag.
De Revit balaclava die ik bij outlet ga passen zou over de jas gedragen worden wat het mogelijk maakt om hem buiten aan te trekken zonder mijn jas open te doen.
Ook de tube geeft die mogelijkheid, de helmmutsen die ik ken en heb zijn niet zo winddicht dat ik komende week comfortabel naar huis rijd.

Dan zit je dus een beetje te miepen en zul je het anders op moeten lossen. Lekker buiten doen en je netjes aankleden. Anders heb je de kans om doodgeschoten te worden simpel toch? :P ;)
 
Ik heb gewoon een das/ sjaal
Dat is voor mij voldoende tegen de kou.

Ik rijd ook ongeveer 30 min op een naked en het hele jaar door.
 
Ik heb een colletje (alpinastars) en die trek ik op tot aan mn neus, dan helm erover.

Ik heb meerdere bivak mutsen achtig iets, maar draag ze eigenlijk helemaal nooit, colletje vind ik genoeg
 
@TS:

Als je binnen de baclava niet op kan doen, omdat die over hoofd moet dan doe je buiten toch even jouw jas uit en aan nadat je hem hebt opgedaan?

Dat hoeft toch niet perse bij de motor?


Bij onze dienstingang is er een overkapping. Wanneer het regent (ik moet minuutje naar de motor lopen) dan loop ik de deur uit en onder die verkapping doe ik mijn helm om naar mijn motor te lopen.

Geen overkapping in de buurt bij jullie voordeur?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een goedkope balaclava, volgens mij eens bij de Lidl gekocht.

Voordat ik het gebouw binnen ga trek ik helm en balaclava van mijn hoofd af, krijg anders best rare gezichten.. Ik trek wel alles aan voordat ik het gebouw verlaat, maar dan is het ook duidelijk dat ik naar buiten loop.
 
Ik heb een goedkope balaclava, volgens mij eens bij de Lidl gekocht.
Ik ook, degene waarvan ik schreef dat ik hem ook omlaag kan doen.
Voordat ik het gebouw binnen ga trek ik helm en balaclava van mijn hoofd af, krijg anders best rare gezichten..
Lijkt mij idd het beste om te doen. Doe ik ook.
Ik trek wel alles aan voordat ik het gebouw verlaat, maar dan is het ook duidelijk dat ik naar buiten loop.
En nu mijn (misschien rare) suggestie.
Ik ben ook in een best groot gebouw, en ik zou me ook niet er prettig bij voelen om de helft van het pand door te lopen met mijn gemaskeerde gezicht.
Meestal vind ik het niet zo'n punt om bij de motor alles aan te trekken (zolang het droog is, de kou overleef ik wel een minuutje)
Maar als het echt heel vies weer is loop ik naar de uitgang, en daar, een paar meters van de deur af (maar wel nog binnen) doe ik alles wel om (balaclava, colletje, helm, en soms zelfs hanschoenen).
Wij hebben daar een koffie corner, dus mensen die daar zijn zien wel waarmee ik bezig ben, maar waar iemand die naar het station zou lopen gewoon een muts en sjaal aan zou trekken, trek ik mijn eigen specifiek outfit aan. En dan is het idd ook nog duidelijk dat ik naar buiten ga, ik doe letterlijk nog drie stappen binnen zonder herkenbaar te zijn, en verder loop ik gewoon een stuk over de parkeerplaats, maar dat vind ik dan weer ok.
Zou je zoiets wel zien zitten?
 
Of gewoon een balaclava waarbij de opening voor je gezicht groter/kleiner kan?
Voor binnen: je hele gezicht zichtbaar.
Stap je naar buiten, doe je t gebeuren omhoog over je neus trekken.

Overigens:
De klant locaties waar ik van tijd tot tijd kom zijn ook wel eens overheidsgebouwen met wisselende beveiliging....
En daar kijkt bijna niemand naar je als je normaal doet, en die die dan net wel naar je kijkt negeren je zodra ze je ID zien. (daarom draag ik die in die gevallen zichtbaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan