kol/balaclava

Ik krijg zin in de griek met al dat gepraat over balaclava! :+

zorba.jpg


Nah, niet mijn ding..
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de reacties tot hier; mijn oprechte verontschuldigingen aan die mensen die menen dat ik hun kostbare tijd, of de ruimte op dit forum, verspil met mijn geneuzel.
Heb verder geen trek meer nog uit te leggen waarom ik vanalles niet doe :) , ik heb de balaclava besteld om te passen in de winkel, als er nog iemand geïnteresseerd in is wil ik het hier wel even laten weten.
 
Fijn dat je een passend kledingstuk voor jou probleem hebt gevonden.Wel erg koud de laatste dagen om te rijden weet ik uit eigen ervaring.
 
Misschien niet het meest indrukwekkende kledingstuk maar toch.
Waar letten jullie op bij het uitzoeken van een kol?

d95005b3bdb28737d9a36d5d1b20aac9.png


Zijn vrij goedkoop dus heb er nu twee om te experimenteren.
Vind ze gewoon niet echt lekker zitten..
Stof is te krap en te dun, mondstuk ademt niet lekker.

Alvast bedankt voor de pro tips die gaan komen :]
 
Ik gebruik een losse col, zo'n buff. De normale in de zomer, en de polar (=dikker) in de winter.
Balaclava zou ik niet weten wat voor merk ik heb, gewoon de aller goedkoopste van de motorzaak. Paar euro per stuk. Gebruik ik ook niet echt voor de warmte maar om mijn helm een beetje schoon te houden van gel en andere zooi. Ik heb ze ook wel eens gehad die inderdaad veel te strak zaten, dat is niet fijn. Liefst een beetje ruim, zodat zowel mijn neus als mond in de opening zitten, want ik vind het ook niet prettig om door die stof te ademen.
 
Functioneert als een kol, vind balaclava fijn om m'n haren binnen boord te houden en de helm schoon van binnen.
Daarom staat in de titel ook kol/balaclava.
Dank voor je uitstekende waarnemingsvermogen Rob.
 
Ik gebruik een losse col, zo'n buff. De normale in de zomer, en de polar (=dikker) in de winter.
Balaclava zou ik niet weten wat voor merk ik heb, gewoon de aller goedkoopste van de motorzaak. Paar euro per stuk. Gebruik ik ook niet echt voor de warmte maar om mijn helm een beetje schoon te houden van gel en andere zooi. Ik heb ze ook wel eens gehad die inderdaad veel te strak zaten, dat is niet fijn. Liefst een beetje ruim, zodat zowel mijn neus als mond in de opening zitten, want ik vind het ook niet prettig om door die stof te ademen.
In de winter vouw ik twee buffs over elkaar. Vierlaags dan.
In de zomer gewoon 1, die ik dubbel vouw.

Geen gel. Ook nauwelijks haar. Regelmatig douchen of wassen. Ook binnenkant vd helm .)
 
Rev'it! Amazon Gore-Tex Balaclava online bestellen!
Inmiddels een tijdje gebruikt en hij is perfect.
Geen tocht of trek geen water inloop, geen drukpunten.
En te gebruiken zonder mijn jas te openen, wat ik erg fijn vind.
Min tien en 140kmh en een lekker warme nek bij thuiskomst, ik had zelfs minder snel koude handen.
Mijn goedkoopste stuk motor kleding.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitstekende waarnemingsvermogen Rob.

Scherp he :t :P

Okee, terzake... Ik heb (20) jaren met een gewoon sjaaltje gedaan en de procedure die uitgevoerd moest worden om dat passend met de motorkleding aan te trekken was op enig moment zo verfijnd en geperfectiioneerd dat ik de kol die ik voor mijn verjaardag kreeg eigenlijk nooit gebruikt heb. Balaclava heb ik ook geprobeerd maar oh wat zat dat ding in de weg. Nu gewoon een Shemag.
 
Zomers een zachte kol, vroege voorjaar en herfst heb ik 1 van Dane, beetje lang en breed borst en nekstuk is dan lekker, met een windstopper en een dunner hoofdgedeelte
 
Ik gebruik één grote buff als soort improv baklava. Die kan ik vanaf mijn nek zo omhoog trekken, hoofddoekje van maken en haar bij instoppen. Onderkant zit dan onder m'n jas. Vervolgens trek ik daar een fleece buff overheen die dan over m'n jas valt en zo 't geheel winddicht maakt.

Dan zou ik dus met lange buff in m'n jas gestopt gewoon om m'n nek en korte in m'n hand naar buiten kunnen lopen, buiten lange omhoog trekken en een hoofddoekje van maken, korte over m'n hoofd trekken en om m'n nek laten liggen, helm op, korte zo positioneren dat ie over m'n jas valt en vervolgens onder bij m'n helm instoppen (tot over m'n mond en bij de wangkussens in totaan 't kinbandje). De lange buff kun je op verschillende manieren omhoog trekken. Als het echt koud is, laat ik alleen m'n ogen vrij, soms ogen en neus, soms stopt ie al onder m'n kin. Grote voordeel van het ding is dat ie van merinowol is, dus je kunt er prima doorheen ademen (als over zowel neus en mind) en daardoor is ie naadloos.
 
Hmm, ik krijg een hele bladzijde niet te zien... ;(
 
Rev'it! Amazon Gore-Tex Balaclava online bestellen!
Inmiddels een tijdje gebruikt en hij is perfect.
Geen tocht of trek geen water inloop, geen drukpunten.
En te gebruiken zonder mijn jas te openen, wat ik erg fijn vind.
Min tien en 140kmh en een lekker warme nek bij thuiskomst, ik had zelfs minder snel koude handen.
Mijn goedkoopste stuk motor kleding.
Ik heb helm maat M .. en in deze is de keuze uit S en L. Wat kan je aanraden te doen met aankopen van deze?
 
XL 61-62 helm hier en L genomen.
Denk dat ie beter een klein beetje ruim zit dan net te strak.
Met M Zou ik dus ook L nemen.
Het gore Tex deel is geen stretch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan