Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Koperpasta en bougies wel of niet doen?

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.764
27
ZH
Als ik bij mijn motor de bougies vervang, smeer ik altijd de nieuwe bougie schroefdraad in met wat motorolie.

Nu heb ik ook wel eens de tip gekregen om hier kopervet voor te gebruiken.

Maar daar heb ik ook wel eens slechte berichten over gehoord, omdat het zou kunnen invreten op het aluminium en het dan meer kwaad doet dan goed.

Wie kan hier wat zinnigs over vertellen ?

Tot nu toe dus altijd motorolie gebruikt, maar wat is dan het beste


edit:

poll aangemaakt!

Iedereen graag even stemmen voor wat die tot op heden als smeermiddel gebruikte.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #5
Dat zijn al 3 reacties tegen kopervet,

Zijn er nu al mensen geschrokken van dit resultaat (de kopervet gebruikers)

Ik ben toch blij met die gewone ouderwetse motorolie

Of zal ik nog een polletje aanmaken:

kopervet of motorolie ?

edit: of grafietpoeder ?
 
Heb er nog één ceramiek vet/spray is het enige juiste.
Kopervet droogt uit bij hogere temp/resedu blijft dit vreet in je schroefdraad
is eigenlijk een geleide vet

Ceramiekspray/vet kan waarden van 1300 graden aan zonder dat dit verbrand en of uitdroogt.

Wordt zeer succesvol bij mecedes toegepast i.v.m gloeispiralen die erg vast kunnen zitten.
 
Red line products als het goed is.
Moet ik even bij mn pa gaan kijken in de schuur.
 
Ik heb even een poll aangemaakt.

Iedereen graag even stemmen voor wat die tot op heden als smeermiddel gebruikte.

In de reacties zie je dan vanzelf wel of dit juist was
 
http/www.technolit.de/

blader hier maar eens op/in verkrijgbaar bij een eindverbruiker(wordt niet verkocht aan de balie,Techno zegt ééns beproeft,wil je nooit weer anders gegarandeerd)

Deze spray/vet komt uit de ruimtevaart>>>>>>>moeilijk<<<<<<<,
En is gehomologeerd door div autofabriekanten.

Nog één voor de lassers onder ons "zinkromax"lasdraad(Có2)uniek spul.

Kijk maar eens op de site.......

Gatver lijkt wel spam......................(Heb diverse art mogen verkopen van deze firma kost een paar centen,MAAR je hebt ook wat......
 


Handvast en dan met 1 kgm toch zo uit mijn hoofd?

Enne kopervet laat idd teringzooi in je schroefdraad achter vooral waar het blok heet wordt. Wordt een grijze smurrie en niet weg te krijgen...zoals ik als eens pijnlijk had ervaren..

Ik monteer ze ook altijd droog maar zeker niet te vast draaien...
 
Met de hand indraaien(zonder ratel), zo voorkom je dat de draad beschadigd, en bij het einde nog een kwart slag met de ratel(nieuwe bougies). Bougies willen er altijd weer uit en ik heb als motorfietsmonteur nog niemand terug gehad waarvan de bougies los zaten.

Zal inderdaad ongeveer 10Nm zijn
 
Laatst bewerkt:
Loctite® 8009 - Heavy Duty Anti-Seize

Metal free Anti-Seize providing a long term lubrication on all metals including stainless steel and titanium.

Specificaties
• Colour: Black
• Solid Lubricating Agent: Graphite & calcium fluoride
• Torque Coefficient (k): 0.16
• N.L.G.I. Class: 1
• Temperature Range: -30 to + 1315 °C


Dit is het spul dat je hebben moet.
 
Grafiet geleid stroom beter als olien en vetten
Grafiet kan niet nogmaals verbranden
Grafiet behoud zijn smerende werking ook bij zeer hoge temperaturen
Grafiet kan niet klonteren
Grafiet droogt niet uit
Grafiet wordt niet dik stroperig na vele hitte blootstellingen
Grafiet heeft in schroefdraden een iets afdichtende werking

Daarom grafiet hier gebruiken.
Ik heb 't vroeger ooit moeten leren, maar kan 't zo vlug niet terug vinden in m'n oude schoolboeken.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger kraaide de haan,tegenwoordig gaapt ie!