Kopervet of Loctite blauw ?

handvat

MF'er
4 apr 2009
144
0
Kopervet isoleert d.m.v. een laagje 2 verschillende materiaalsoorten en wordt gebruikt om bijvoorbeeld RVS bouten in een aluminium behuizing vast te zetten.

Loctite blauw voorkomt loslopen van bouten, maar zit niet definitief vastgelijmd ( zoals rode loctite ) en is dus ook demontabel.

Maar wat is nou het meest aan te raden voor bijvoorbeeld ;
RVS bouten welke in aluminium worden vastgezet, te denken aan;
Bouten van remklauwen
Bouten van boven en onderkroonplaten
etc.

(Bouten van remklauwen worden veelal af fabriek vastgezet met koperpasta.
Na een beurt heeft er de dealer blauwe loctite aan zitten.
Schept dus enige verwarring
)
 
scg6ja.jpg
 
Onderstaand plaatje geeft meer duidelijkheid aan je...

Hoe verder de gekozen materialen uit elkaar liggen, hoe meer corrosie er optreedt.
Kies dus materialen die dicht bij elkaar liggen..

vct4ec.jpg
 
Alles wat je vast zou kunnen zetten met kopervet vervangen door keramisch vet. Dit is ook een 'anti seize' vet maar voorkomt bijv. galvanische corrosie tussen aluminium en ijzer vanwege geen geleiding. Theoretisch geldt dit verhaal in ieder geval. In de praktijk werkt kopervet ook heus wel ;)

Vergeet niet dat het aanhaalmoment van gesmeerde bouten anders is dan droge bouten. WPHB gaat vrijwel altijd uit van droge bouten.

Remklauwbouten moet je droog of met loctite blauw vastzetten. Dat zit je ook niet met het aanhaalmoment geneuzel. Persoonlijk vind ik dit de belangrijkste bouten op de motor en ik heb ze nog nooit standaard met kopervet gemonteerd gezien. Ook niet bij auto's.

Kroonplaatbouten zou ik ook droog monteren of het moeten alu kroonplaten zijn.

Conlusie:
Vervang kopervet door keramisch vet. Indien nodig pas aanhaalmomenten aan. Voor keramisch vet verlaag ik het ongeveer met 15% Dit werkt prima is mijn persoonlijke ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Alles wat je vast zou kunnen zetten met kopervet vervangen door keramisch vet. Dit is ook een 'anti seize' vet maar voorkomt bijv. galvanische corrosie tussen aluminium en ijzer vanwege geen geleiding. Theoretisch geldt dit verhaal in ieder geval. In de praktijk werkt kopervet ook heus wel ;)

Vergeet niet dat het aanhaalmoment van gesmeerde bouten anders is dan droge bouten. WPHB gaat vrijwel altijd uit van droge bouten.

Remklauwbouten moet je droog of met loctite blauw vastzetten. Dat zit je ook niet met het aanhaalmoment geneuzel. Persoonlijk vind ik dit de belangrijkste bouten op de motor en ik heb ze nog nooit standaard met kopervet gemonteerd gezien. Ook niet bij auto's.

Kroonplaatbouten zou ik ook droog monteren of het moeten alu kroonplaten zijn.
Conlusie:
Vervang kopervet door keramisch vet. Indien nodig pas aanhaalmomenten aan. Voor keramisch vet verlaag ik het ongeveer met 15% Dit werkt prima is mijn persoonlijke ervaring.

Oke duidelijk.
Als men uit gaat van relatief moderne motoren, zijn zowat alle kroonplaten van alu.

Eigenlijk was ik trouwens meer benieuwd naar de verschillen in ;
wanneer kopervet
en wanneer blauwe loctite

of zelfs; wanneer helemaal niet te gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Loctite borgvloeistof is borgmiddel, kopervet smeermiddel. Als er borgmiddel moet worden gebruikt staat dit altijd aangegeven in een WPHB of handboek van fabrikant.

Staat er niets, hoef je in principe geen borgvloeistof te gebruiken. Vrijwel geen enkele bout of moer op een motor hoef je te borgen volgens WPHB.

Uiteindelijk is er geen gouden regel want je kan alles borgen of smeren. Je zou kunnen zeggen dat je kritische bouten moet borgen en bouten/moeren die onderhevig zijn aan galv corr./heet-koud cycli kan smeren met keramisch vet.
 
Laatst bewerkt:
Rode loctite is ook losneembaar. Zonder hitte oid.


lijkt me handig om niet op de kleur af te gaan , dit kan nog al eens wisselen...
kleur zegt niks over de sterkte van de borging.

nummers zeggen alles ;) of het plaatje wat erop staat.

ik heb hier rode liggen , die voor lagers is om ze rond een as te verlijmen indien er een beetje speling op zit. als je die op een bout smeert , krijg je um enkel los met een brander...
 
lijkt me handig om niet op de kleur af te gaan , dit kan nog al eens wisselen...
kleur zegt niks over de sterkte van de borging.

nummers zeggen alles ;) of het plaatje wat erop staat.

ik heb hier rode liggen , die voor lagers is om ze rond een as te verlijmen indien er een beetje speling op zit. als je die op een bout smeert , krijg je um enkel los met een brander...


idd. Ik gebruik op 't werk wel 10 verschillende soorten loctite....allemaal andere eigenschappen, wel losneembaar, niet losneembaar, met speling, zonder speling, voor schroefdraad, voor pen-gat, voor lagers, rvs op alu, alu op alu, hoge temperatuur, lage temperatuur, combinaties hier van, blauwe kleur, rode kleur, groene kleur, transparante secondelijm, en allemaal in een rood flesje! (behalve die secondelijm, die zit in een wit...)

Kijk eens in een boek met 't complete loctite assortiment... 't zou me niet verbazen als er enkele honderden verschillende zijn.
Ik gebruik loctite 2xx, 4xx, 7xx, 9xx

da ge mar 2 soortu kent wil nie zeggu dat ur mar 2 zen.


groetjes :W
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beter loctite of keramisch vet kan gebruiken ipv kopervet. Ik vermoed dat keramisch vet en loctite ongeveer hetzelfde effect hebben v.w.b. het voorkomen van corrosie.
Verschil is dan dat loctite ook nog eens borgt.

Ik gebruik gewoon de blauwe medium loctite (heb ik in huis). Ik probeer bouten zoveel mogelijk niet droog te monteren, dus breng ik loctite aan. Geeft ook weer gemoedsrust dat ze niet lostrillen (trillingen door dikke V-twin). Baat het niet, dan schaadt het niet denk ik.


Zijn er toepassingen waar wel specifiek kopervet nodig is? (daar dan uiteraard wel kopervet gebruiken)
 
Laatst bewerkt:
Kopervet isoleert d.m.v. een laagje 2 verschillende materiaalsoorten en wordt gebruikt om bijvoorbeeld RVS bouten in een aluminium behuizing vast te zetten.

Loctite blauw voorkomt loslopen van bouten, maar zit niet definitief vastgelijmd ( zoals rode loctite ) en is dus ook demontabel.

Maar wat is nou het meest aan te raden voor bijvoorbeeld ;
RVS bouten welke in aluminium worden vastgezet, te denken aan;
Bouten van remklauwen
Bouten van boven en onderkroonplaten
etc.

(Bouten van remklauwen worden veelal af fabriek vastgezet met koperpasta.
Na een beurt heeft er de dealer blauwe loctite aan zitten.
Schept dus enige verwarring
)
- Je hoort geen koper pasta op een RVS bout te doen die je in het aluminium schroeft.
- Loctite word aangeduid met een nummer, niet met een kleur.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan