Reflectiestrepen op de motor

JR Heuwing

Have fun on 2 wheels.
3 jun 2023
23
8
Tukkerland
Ik ben van plan om mijn motor beter te laten opvallen in het verkeer door reflectiestrepen aan te brengen. Voornamelijk aan de voor- en achterkant en de zijkoffers.
Van voor zou dan witte reflectiestrepen zichtbaar moeten zijn en van achter de rode.

Nu zag ik ook dat er blauwe reflectiestrepen te koop zijn. Mag ik deze ook gebruiken?
Ik weet dat het niet is toegestaan om met een blauwe (zwaai)lamp te rijden, maar of dit ook voor de reflectiestrepen geldt is mij niet duidelijk.
 
Oplossing
Nog even verder gezocht of dit mocht en op de site wetten.nl heb ik het volgende gevonden. Het gaat wel over bedrijfswagens, maar ik ga ervan uit dat dit ook voor overige voertuigen geldt.​
De norm waarnaar wordt verwezen is hieronder te vinden:
Norm VN/ECE-reglement 104 klasse C
Dit is een norm die verwijst naar de eisen waaraan markeringsmateriaal moet voldoen om een goedkeuring te krijgen. Het zegt niets over welke reflectie verplicht is en welke is toegestaan op motorvoertuigen.

Voor motorfietsen gelden een aantal verplichte reflectoren (rood achter, geel zijkant), plus een aantal reflectoren die mogen, blauw valt daar niet onder. Dit is vastgelegd in de "Regeling voertuigen".

Lid 3, van artikel...
Waarom zou je geen blauwe strepen mogen gebruiken?
Zolang het niet op de politiestriping lijkt zou dat geen punt mogen zijn.
Blauwe motor met blauwe strepen (ik zou dan wel een beetje (boel) voorzichtig zijn met de rode/witte die je wilde gebruiken)

Blauw met geel lijkt me een veel slechter idee, want dat zijn de kleuren van de Gendarmerie.
 
Rij je zoveel in het donker?
Meestal haal ik de motor eind februari of begin maart uit de winterstalling en rij dan door tot in november. Hierbij zit ook woon-werk verkeer. 's morgens kan het dan wel donker zijn. Tevens is het ook om op te vallen met slecht weer of op vakantie.

Het gaat voornamelijk om de zijkoffers. Het is ook een kleine hulp om in te schatten hoe breed de motor op dat moment is.
 
Omdat de kleuren van reflectiemiddelen wettelijk zijn vastgelegd: wit voor, rood achter en geel aan de zijkant. Als de strepen niet reflecteren mag blauw natuurlijk wel.
Nog even verder gezocht of dit mocht en op de site wetten.nl heb ik het volgende gevonden. Het gaat wel over bedrijfswagens, maar ik ga ervan uit dat dit ook voor overige voertuigen geldt.
De norm waarnaar wordt verwezen is hieronder te vinden:
Norm VN/ECE-reglement 104 klasse C
 
Nog even verder gezocht of dit mocht en op de site wetten.nl heb ik het volgende gevonden. Het gaat wel over bedrijfswagens, maar ik ga ervan uit dat dit ook voor overige voertuigen geldt.​
De norm waarnaar wordt verwezen is hieronder te vinden:
Norm VN/ECE-reglement 104 klasse C
Dit is een norm die verwijst naar de eisen waaraan markeringsmateriaal moet voldoen om een goedkeuring te krijgen. Het zegt niets over welke reflectie verplicht is en welke is toegestaan op motorvoertuigen.

Voor motorfietsen gelden een aantal verplichte reflectoren (rood achter, geel zijkant), plus een aantal reflectoren die mogen, blauw valt daar niet onder. Dit is vastgelegd in de "Regeling voertuigen".

Lid 3, van artikel 5.4.57 zegt daar het volgende over:
Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
 
Oplossing
Als je blauwe striping wilt gaan aanbrengen weet je vurekkes goed waar je mee bezig bent en wat je daarmee wilt bereiken.

Niet doen dus.

Als het echt om opvallen gaat: Rode striping op de achterkant; Geel/oranje zijkant, Wit voorkant. Of zet extra lampjes in de koffers. Sommige fabrikanten hebben dit zelfs als optie.
 
Ik ben van plan om mijn motor beter te laten opvallen in het verkeer door reflectiestrepen aan te brengen. Voornamelijk aan de voor- en achterkant en de zijkoffers.
Van voor zou dan witte reflectiestrepen zichtbaar moeten zijn en van achter de rode.

Nu zag ik ook dat er blauwe reflectiestrepen te koop zijn. Mag ik deze ook gebruiken?
Ik weet dat het niet is toegestaan om met een blauwe (zwaai)lamp te rijden, maar of dit ook voor de reflectiestrepen geldt is mij niet duidelijk.
Wel ja joh…en als je dit pak dan over je motorpak heen draagt, val je zeker op :+

1707058608043.jpeg
 
Laatst bewerkt:


Voor motorfietsen gelden een aantal verplichte reflectoren (rood achter, geel zijkant), plus een aantal reflectoren die mogen, blauw valt daar niet onder. Dit is vastgelegd in de "Regeling voertuigen".

Lid 3, van artikel 5.4.57 zegt daar het volgende over:
Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
Goed dat je refereert naar de wet. Wat daar staat is geldig. Alle overige websites kunnen goedbedoelde adviezen geven, maar allen de wet telt.

Maar ook de wet is niet perfect. Er wordt over de retroreflecterende voorzieningen iets gezegd wat mag. Maar er wordt niet gezegd wat niet mag zoals dat bij de lichten wel gedaan wordt:

Artikel 5.4.53​

EisenWijze van Keuren
1.De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.Leden 1 tot en met 3: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2.De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.
3.De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
4.De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.Visuele controle, waarbij het rempedaal wordt ingetrapt dan wel de remhendel wordt bediend.
5.De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
 
Er is wel wettelijk vastgelegd wat er extra toegevoegd mag worden. En daar staat dus extra ambergele retroreflectie aan de zijkanten. Dus geen wit, geen rood, geen blauw en ook geen regenboog

Artikel 5.4.57​

Eisen
Wijze van Keuren
1.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
Leden 1 tot en met 4: visuele controle.

a. één extra groot licht;

b. één extra dimlicht;

c. één extra stadslicht;

d. één of twee mistvoorlichten;

e. één of twee mistachterlichten;

f. waarschuwingsknipperlichten;

g. één of twee parkeerlichten;

h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;

i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;

j. werklichten;

k. één extra achterlicht;

l. één of twee extra remlichten;

m. één of twee dagrijlichten;

n. één of twee bochtlichten.

2.
Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.

3.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

4.
Indien een motorfiets is verbonden aan een zijspanwagen mag de combinatie voorzien zijn van ten hoogste twee dagrijlichten.
 
Er is wel wettelijk vastgelegd wat er extra toegevoegd mag worden. En daar staat dus extra ambergele retroreflectie aan de zijkanten. Dus geen wit, geen rood, geen blauw en ook geen regenboog
Ik zou je eigen geplaatste tekst er nog eens op nalezen...

Quote:
3. Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
 
Ik zou je eigen geplaatste tekst er nog eens op nalezen...

Quote:
3. Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
Dus aan de zijkant alleen ambergeel, precies zoals @Wickedme schrijft.
 
@Chris ofc
Zoals jij in de afbeelding laat zien is mijn bedoeling (of verticaal), maar dan wel zonder de led's. De topkoffer moet wel makkelijk afneembaar zijn en ik zit niet te wachten om nog meer laadadapters mee te nemen op vakantie.
Lampjes waren aangesloten op het achterlicht.

Dus ook achterlicht / remlicht deden het. Had een 3 polige waterdichte stekker gebruikt om hem aan te sluiten. Dus op elk moment kon de koffer eraf en die kabel netjes onder de buddy.
 
Terug
Bovenaan Onderaan