Koplampen + alarmlicht doet het niet Yamaha R6 RJ11

RubenR6

MF'er
3 jun 2014
67
14
Borculo
Goedemorgen!

Gisteren kwam ik er achter dat mijn koplampen en het alarmlicht van mijn R6 2006 het niet doen.
Probleem:
- Dimlicht / grootlicht doet het niet
- Bij het seinen met grootlicht doen ze het wel, de lampen zelf zijn dus niet defect
- Knipperlichten doen het wel
- Alarmlicht aan dan knipperen ze één keer en doen ze daarna niks meer

Mijn vermoeden: defecte stuurschakelaar. Krijgt wel stroomaanvoer richting de schakelaar. Maar voor ik een uur ga rijden om een nieuwe op te halen hoor ik graag of ik misschien nog iets anders kan proberen. Heb de schakelaar al open gehad en schoongemaakt maar zonder effect :(
Ook voor de kenner: past een stuurschakelaar van RJ15 model ook op de RJ11, op het oog zijn ze volledig identiek?

Edit: Zekeringen ook gecontroleerd, zijn allemaal goed.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen!

Gisteren kwam ik er achter dat mijn koplampen en het alarmlicht van mijn R6 2006 het niet doen.
Probleem:
- Dimlicht / grootlicht doet het niet
- Bij het seinen met grootlicht doen ze het wel, de lampen zelf zijn dus niet defect
- Knipperlichten doen het wel
- Alarmlicht aan dan knipperen ze één keer en doen ze daarna niks meer

Mijn vermoeden: defecte stuurschakelaar. Krijgt wel stroomaanvoer richting de schakelaar. Maar voor ik een uur ga rijden om een nieuwe op te halen hoor ik graag of ik misschien nog iets anders kan proberen. Heb de schakelaar al open gehad en schoongemaakt maar zonder effect :(
Ook voor de kenner: past een stuurschakelaar van RJ15 model ook op de RJ11, op het oog zijn ze volledig identiek?

Edit: Zekeringen ook gecontroleerd, zijn allemaal goed.
Als je wel stroom bij je schakelaar heb, dan moet je vanaf de schakelaar richting de lamp, je bedraading gaan meten stukje voor stukje, om kabelbreuk op te sporen.
Je kan natuurlijk ook gelijk stroom zetten op de draden na je schakelaar, om te kijken of ze dan wel gaan branden, in dat geval heb je geen kabelbreuk.
Als je al gelijk na de schakelaar richting lamp geen stroom meet, dan zit het in de schakelaar.

Moet wel je dimlicht of groot licht aanstaan he, anders meet je niks😀
 
Dimlicht wordt toch niet aangestuurd door de schakelaar?

Die gaat aan bij het inschakelen van het contact en enkel ff uit bij het starten om daarna weer aan te gaan.
Groot licht \ seinen en alarmlichten bedien je middels de schakelaar.

Daarnaast sein je toch met het grootlicht en niet het dimlicht?
Rechter lamp is dimlicht en de linker lamp het grootlicht om mee te seinen.
 
Dimlicht wordt toch niet aangestuurd door de schakelaar?

Die gaat aan bij het inschakelen van het contact en enkel ff uit bij het starten om daarna weer aan te gaan.
Groot licht \ seinen en alarmlichten bedien je middels de schakelaar.

Daarnaast sein je toch met het grootlicht en niet het dimlicht?
Rechter lamp is dimlicht en de linker lamp het grootlicht om mee te seinen.

Dimlicht wordt inderdaad niet direct aangestuurd door de schakelaar.

Seinen doe je normaal idd met groot licht, echter als de schakelaar op groot licht staat dan sein je blijkbaar met beide koplampen.

Waarom ik zelf richting de schakelaar denk is omdat ook de alarmlichten het niet doen, terwijl de RAW's met normaal richting aanwijzen wel functioneren.
Maar helaas ben ik geen held als het op elektra aan komt..
 
Ik wist niet dat beide lampen konden seinen.
Het kan natuurlijk best aan de schakelaar liggen als de draden via de schakelaar lopen.

Je kan of een multimeter kopen en de draden gaan na meten. Vanaf de schakelaar bijvoorbeeld om te beginnen.
Of je koopt een schakelaar en komt er gauw genoeg achter.

Blijkt het dan niet de schakelaar te zijn dan heb je alsnog die multimeter nodig wil je het zelf oplossen denk ik.

Meten met een multimeter is niet zo moeilijk. FF zoeken hoe het werkt op youtube en je komt een eind.
Het zoeken naar het defect is een pain in the ass.
 
Ik wist niet dat beide lampen konden seinen.
Het kan natuurlijk best aan de schakelaar liggen als de draden via de schakelaar lopen.

Je kan of een multimeter kopen en de draden gaan na meten. Vanaf de schakelaar bijvoorbeeld om te beginnen.
Of je koopt een schakelaar en komt er gauw genoeg achter.

Blijkt het dan niet de schakelaar te zijn dan heb je alsnog die multimeter nodig wil je het zelf oplossen denk ik.

Meten met een multimeter is niet zo moeilijk. FF zoeken hoe het werkt op youtube en je komt een eind.
Het zoeken naar het defect is een pain in the ass.

Wist het ook niet, maar zo blijkt. Meeste bedrading is ook doorgelust via de schakelaar.
Morgen bij bevriende motorzaak in de buurt ff nieuwe schakelaar testen, die hebben er nog één liggen, als dat het niet is denk ik dat ik hem maar lekker daar laat staan en het hun uit laat zoeken :) Scheelt ook dat ik niet gelijk schakelaar moet kopen en t daarna toch ergens anders aan blijkt te liggen.

Heb wel een multimeter in huis, had nu met een duspol gekeken waar spanning op stond, weet dus alleen niet hoeveel. Maar ik heb al wel door dat het hoe dan ook een pain in the ass is, in ieder geval bedankt voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan