Als je koppakking lekt naar het koelsysteem heb je negen van de tien keer ook een startprobleem en mogelijk ook witte rook ...
Waarom ...??
Je koelsysteem staat onder druk , das algemeen bekend , als nu je koppakking lekt neemt de druk door de lekkende verbrandingsgassen nog meer toe [[[ extra koelvloeistof in je expansievaatje ]]] ....
Als je de motor uitzet stopt het verbrandingsproces, daarmee is de druk in de cilinders dus weg..
Omdat je koelsysteem nnog wel onder druk staat kan er dus via dat lekje in de koppakking koelvloeistof weglekken in de desbetreffende cilinder ...
Bij de eerstvolgende start uit zich dat in slecht starten [ water verbrand niet] en witte rook .
En als het lek echt groot is en er dus veel vloeistof naar je cilinder kan lopen krijg je hem niet gestart,,,, water is niet samenpersbaar .
Als je een lekje hebt is dat dus erg klein ,omdat je geen startproblemen lijkt te hebben .
Laat je koelsysteem even testen bij een garage , daar hebben ze speciale apparatuur voor die de samenstelling van je koelvloeistof kan testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen etc ......