koppeling en starten

Tessa B

MF'er
17 jun 2007
44
0
Mijn motor had een raar mankement namelijk dat hij af en toe helemaal niet startte, gewoon helemaal dood. Nu heb ik bij toeval ontdekt dat dat is als ik mijn koppeling inknijp. Ik weet van de schakelaar op de standaard maar wist niet dat je niet kon starten als je de koppeling ingedrukt houdt.
Is dit bekend bij anderen? of is er dan iets anders mis met mijn motor. Ik heb trouwens een kawa LTD 450
 
Mijn motor had een raar mankement namelijk dat hij af en toe helemaal niet startte, gewoon helemaal dood. Nu heb ik bij toeval ontdekt dat dat is als ik mijn koppeling inknijp. Ik weet van de schakelaar op de standaard maar wist niet dat je niet kon starten als je de koppeling ingedrukt houdt.
Is dit bekend bij anderen? of is er dan iets anders mis met mijn motor. Ik heb trouwens een kawa LTD 450

Ik ken wel een aantal motoren, oa Kawa's die je juist NIET kunt starten als je de koppelingshandel NIET inknijpt.

Iemand in het verleden daar iets verkeerd aangesloten ofzo waarschijnlijk.
Het is wel een heel erg "voorzichtige"bescherming, veelal ook idd nogal eens onderhevig aan storingen zodat deze beveiliging nogal eens "kortgesloten"word.
Klein klusje voor iemand die er een beetje kijk op heeft.
 
Ik ken wel een aantal motoren, oa Kawa's die je juist NIET kunt starten als je de koppelingshandel NIET inknijpt.

Iemand in het verleden daar iets verkeerd aangesloten ofzo waarschijnlijk.
Het is wel een heel erg "voorzichtige"bescherming, veelal ook idd nogal eens onderhevig aan storingen zodat deze beveiliging nogal eens "kortgesloten"word.
Klein klusje voor iemand die er een beetje kijk op heeft.

bedoel je nu dat het bij mij ooit veranderd is omdat je juist met ingeknepen koppeling moet starten? Dat zou wel logisch zijn zodat je nooit in versnelling zou kunnen starten.
 
bedoel je nu dat het bij mij ooit veranderd is omdat je juist met ingeknepen koppeling moet starten? Dat zou wel logisch zijn zodat je nooit in versnelling zou kunnen starten.


kwestie van testen

kan je starten met:

koppeling in, in een versnelling, standaard in?
koppeling los, in een versnelling, standaard in

koppeling in, in zn vrij, standaard in
koppeling los, in zn vrij, standaard in

koppeling in, in zn vrij, standaard uit
koppeling los, in zn vrij, standaard in

als je in een versnelling niet kan starten zonder koppeling zit er idd een sensor. Welicht draadje los maar vaak zijn ze beveiligend aangesloten. Geen signaal = geen koppeling dus start hij helemaal niet tenzij hij in zn vrij staat.
 
kwestie van testen

kan je starten met:

koppeling in, in een versnelling, standaard in?
koppeling los, in een versnelling, standaard in

koppeling in, in zn vrij, standaard in
koppeling los, in zn vrij, standaard in

koppeling in, in zn vrij, standaard uit
koppeling los, in zn vrij, standaard in

als je in een versnelling niet kan starten zonder koppeling zit er idd een sensor. Welicht draadje los maar vaak zijn ze beveiligend aangesloten. Geen signaal = geen koppeling dus start hij helemaal niet tenzij hij in zn vrij staat.

het is dus blijkbaar wel een normaal verschijnsel. Daar ging het mij maar even om
ik start nu altijd in zijn vrij met koppeling los, en dat werkt
 
Of TS wil starten met de poot uitgeklapt, en IN versnelling ....

Poot - Versnelling - Koppeling - Starten
in- 0 - ingetrokken - ja
in- 0 - niet in - ja
in - 1 - in - ja (vb na stilvallen aan kruispunt)
in - 1 - niet in - NEE
uit - 0 - ingetrokken- ja
uit - 0 - niet in - ja (vb starten bij geparkeerd staan)
uit - 1 - in - NEE of ja ????
uit - 1 - niet in -NEE (vb: geparkeerd met in-versnelling als "handrem")
 
Laatst bewerkt:
Of TS wil starten met de poot uitgeklapt, en IN versnelling ....

Poot - Versnelling - Koppeling - Starten
in- 0 - ingetrokken - ja
in- 0 - niet in - ja
in - 1 - in - ja (vb na stilvallen aan kruispunt)
in - 1 - niet in - NEE
uit - 0 - ingetrokken- ja
uit - 0 - niet in - ja (vb starten bij geparkeerd staan)
uit - 1 - in - NEE of ja ????
uit - 1 - niet in -NEE (vb: geparkeerd met in-versnelling als "handrem")

hahahaha ik ga het allemaal wel even testen
 
Terug
Bovenaan Onderaan