Koppeling probleem

herbert116

Die hard MF'er
25 okt 2009
781
90
Beste forum gebruikers,

Twee dagen geleden de koppelingshandle eraf gehaald om wat te bewerken. Daarbij viel de plunjer eruit, die in het pompje steekt en door de handle wordt bediend. (GSX1100F)
Alles weer in elkaar gezet en vanmiddag gereden. Na een tiental minuten merkte ik dat de koppeling ging slippen en ben uiteindelijk na 15-20 min. weer omgekeerd. Na iedere keer koppelen en schakelen ging hij meer slippen en op het laatst, zo'n 3 km van mijn huis, reed hij geen meter meer en moest ik de motor afzetten.
Heeft dit probleem te maken met de handle/plunjer waaraan ik heb gewerkt of zit het probleem letterlijk dieper, in het blok dus?

Ik stel jullie reacties zeer op prijs.

Met vriendelijke groet, Herbert
 
Nee hoor, geen probleem. Ik begrijp alleen niet dat mensen hier vaak om raad vragen en vervolgens niets met de goedbedoelde adviezen doen.

Het probleem waarom jij dat niet begrijpt ligt bij jezelf. Als de mensen hier iets komen vragen, dan doen ze dat om iets te leren. Als iemand dan geen argumenten geeft, dan leren ze niks, en gaan ze doorvragen. Of ze negeren de raad, want ze begrijpen niet WAAROM ze het moeten doen.

Dat ligt dus niet aan degene die hier wat komt vragen. Want die weet van niks, en die kun je dus niks verwijten. Net als dat je een kind niet kunt verwijten dat hij dingen niet weet.

Als je hier dus reageert, doe het dan fatsoenlijk en volledig. Als je daar geen zin in hebt, dan is het beter voor jou en de vraagsteller dat je gewoon helemaal niet reageert.

En 'goedbedoelde adviezen'? Er zitten hier op het motor-forum mensen die andere mensen adviseren om gewoon Bouwmarkt-olie in hun motor te gooien, of met een gerepareerde band te gaan rijden. Goedbedoelde adviezen die dodelijk kunnen zijn voor de motor en/of de berijder.

Goedbedoelde adviezen zonder onderbouwing zijn GEEN adviezen.
 
Lekker aan stront laten dan. Zolang de werking van de koppeling goed is niets aan doen, is gewoon zonde. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de stalen platen, die zullen wel wat blauwer zijn.
Alle olie afgetapt en onderzocht; er bleken geen resten van verbrande koppelingsplaten in te zitten. Ook niet na met diezelfde olie enkele malen gespoeld te hebben. Heb ook geen brandlucht aan de olie kunnen ruiken. Inspectie van alle koppelingsplaten leverde evenmin wat op. Metalen platen toonden geen enkele beschadiging, er kon nergens een 0,15 mm voelertje onder op een dikke vlakke glasplaat en geen enkel spoortje van enige verkleuring.
Alle frictie platen visueel geinspecteerd; bekleding zag er niet glazig uit. Geen mechanische beschadigingen. Dikte op 4 plaatsen rondom opgemeten en geen enkele plaat had ergens een dikte van minder dan 2,55 mm. (normaal 2,52-2,68 mm, min. toelaatbare dikte 2,22 mm) Veren voldeden aan de gespecificeerde lengte en de drukpen rolde zonder hobbelen over een vlakke glasplaat. Kortom niets kunnen ontdekken. Morgen alles weer in elkaar zetten, na eerst de frictie platen goed met olie te hebben ingesmeerd. Hetzelfde met de drukpen. Koude test met de koppeling was al goed verlopen en na deze grondige inspectie verwacht ik eigenlijk ook geen problemen meer met de koppeling bij een warme motor.
De enige verklaring die ik kan geven voor het gedrag dat ik bovenstaand heb meegemaakt is dat bij iedere keer ontkoppelen en koppelen, deze steeds strakker ging staan - door een verkeerd gemonteerd drukstifteje in de handle - en uiteindelijk helemaal niet meer aangreep. Vandaar dat ik geen meter meer vooruit kwam.
Waarschijnlijk heb ik geluk gehad maar een proefrit moet dat nog bevestigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan