Koppeling RSV grijpt zelf aan

Bleddyn

MF veteraan
1 mei 2006
3.178
0
Apeldoorn
Hoi allemaal,

Ik heb een klein probleempje.
Motor in kwestie is een RSV Mille uit 2001 met hydraulische koppeling.
Nu het mooie weer eraan komt weer lekker rondblèren op de motor natuurlijk, maar mijn koppeling heeft een eigen leven gekregen volgens mij.

Het volgende is namelijk het geval:
Wanneer de motor gewoon in zijn neutraal staat is er niks aan het handje etc.
Nou als je weg wilt rijden trek je de koppeling in zet je hem in zijn 1.
Dit gaat ook prima bij mij. Wanneer ik echter langere tijd in zijn 1 met de koppeling ingetrokken sta (bijv bij een stoplicht of kruising oid) begint de koppeling langzaam vanzelf aan te grijpen. Dus zonder de koppeling los te laten, begint de motor langzaam maar zeker naar voren te rijden. De enige optie is dan de dodemansknop, want terug in zijn neutraal kan natuurlijk dan niet. Heeft me al de nodige beschamende momenten bij het stoplicht opgeleverd :+

Ik heb zelf het idee dat ik gewoon lucht in mijn koppeling had (hydraulische koppeling). Nou heb ik dit zelf al met DOT4 en door de motorzaak nog eens een keer met DOT5 ontlucht, maar het blijft gebeuren.

Wanneer ik elke keer terug naar de neutraal schakel bij stilstand is er niks aan de hand, ik kan wel gewoon heel makkelijk tussen versnellingen overschakelen met de koppeling.

Mijn vermoeden is dat er ergens een lek in de leiding zit, maar ik zou echt bij god niet weten waar. Ik heb net de hele leiding nagelopen (staalomvlochten) maar ik zie echter nergens wat. Bij de banjobouten bij mijn koppelingscilinder is het bij o-ringen wel een heel klein beetje vochtig, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit zo'n groot effect heeft.

Nog even een plaatje ter verduidelijking:
P240310_15.22_[01].jpg


Ik vraag me ook af wat die witte 'staaf' is met rubber dopje wat eruit komt??

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag!
 
keering van de slave lek, dus de ring die om de zuiger in dat geval dat je gefotografeerd hebt waar de leiding op uitkomt. of er moet een kras in de behuizing van de slave zitten, dan gaat de koppeling ook langzaam aangrijpen bij het stoplicht.

Ookwel.. ff de slave eraf schroeven, olie aftappen en nader bekijken. is een fluitje van een (euro)cent :)


de met staal omvlochten leiding zelf gaat in principe nooit lek.. of er moet iets in geprikt worden oid. wanneer het niet in de slave zit, zou het nog de 'master' kunnen zitten, ookwel in de pomp aan je stuur.

O ja, heb ervaring met die beschamende momenten :X mijn Duuc heeft dit ook gehad.. best naar als het druk is etc :X ..
 
Laatst bewerkt:
Zo! Snelle reactie! super *O*

Ik dacht al dat het misschien een pakking of keerring zou zijn inderdaad.
Dus als ik het goed begrijp:

Door koppelingshendel in te knijpen wordt de zuiger in het blok geduwd, waardoor de platen van elkaar gehaald worden. De keerring die de koppelingsvloeistof 'uit' het blok houdt is dus lek?

Betekent dat ook dat ik koppelingsvloeistof in mijn motorolie heb rondslingeren?
Want dan moet ik de olie ook maar helemaal vervangen, of niet?
 
Hoi allemaal,

Ik heb een klein probleempje.
Motor in kwestie is een RSV Mille uit 2001 met hydraulische koppeling.
Nu het mooie weer eraan komt weer lekker rondblèren op de motor natuurlijk, maar mijn koppeling heeft een eigen leven gekregen volgens mij.

Het volgende is namelijk het geval:
Wanneer de motor gewoon in zijn neutraal staat is er niks aan het handje etc.
Nou als je weg wilt rijden trek je de koppeling in zet je hem in zijn 1.
Dit gaat ook prima bij mij. Wanneer ik echter langere tijd in zijn 1 met de koppeling ingetrokken sta (bijv bij een stoplicht of kruising oid) begint de koppeling langzaam vanzelf aan te grijpen. Dus zonder de koppeling los te laten, begint de motor langzaam maar zeker naar voren te rijden. De enige optie is dan de dodemansknop, want terug in zijn neutraal kan natuurlijk dan niet. Heeft me al de nodige beschamende momenten bij het stoplicht opgeleverd :+

Ik heb zelf het idee dat ik gewoon lucht in mijn koppeling had (hydraulische koppeling). Nou heb ik dit zelf al met DOT4 en door de motorzaak nog eens een keer met DOT5 ontlucht, maar het blijft gebeuren.

Wanneer ik elke keer terug naar de neutraal schakel bij stilstand is er niks aan de hand, ik kan wel gewoon heel makkelijk tussen versnellingen overschakelen met de koppeling.

Mijn vermoeden is dat er ergens een lek in de leiding zit, maar ik zou echt bij god niet weten waar. Ik heb net de hele leiding nagelopen (staalomvlochten) maar ik zie echter nergens wat. Bij de banjobouten bij mijn koppelingscilinder is het bij o-ringen wel een heel klein beetje vochtig, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit zo'n groot effect heeft.

Nog even een plaatje ter verduidelijking:
[afbeelding]

Ik vraag me ook af wat die witte 'staaf' is met rubber dopje wat eruit komt??

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag!


Lucht ???
 
_O- Dat lijkt me vrij kut idd bij het stoplicht :+

Ik durft het niet met zekerheid te zeggen, iemand anders moet dit dus even bevestigen. Maar volgens mij mag er nooit dot 4 in een koppeling. Verder lijkt het me dat het in de koppelingspomp moet zitten. Even een revisiesetje zoeken dus!
 
klopt wat Muerte zegt !

ik had krek 't zelfde bij GSX1100, ging even goed, maar ingedrukt houden ging niet, dan drukte de koppeling de 'stift' naar buiten/terug.. bij mij zat 't euvel in de leiding.
die was namelijk lek.
 
Bleddyn, blijft je vloeistof niveau van de koppling wel op peil?

Niet echt gecontroleerd, maar de leidingen zijn in ieder geval niet lek heb ik al gezien. Master cilinder zou eventueel nog kunnen, maar daar heb ik niks vochtigs gezien ook (ook ff hendel eraf gehad).

Ik ga er toch vanuit dat het is wat Muerte zegt. Kan sowieso nooit kwaad om gewoon eens te kijken hoe die keerring eruit ziet. Die kosten de wereld ook niet volgens mij dus ik ga dat eerst maar eens controleren
 
_O- Dat lijkt me vrij kut idd bij het stoplicht :+

Ik durft het niet met zekerheid te zeggen, iemand anders moet dit dus even bevestigen. Maar volgens mij mag er nooit dot 4 in een koppeling. Verder lijkt het me dat het in de koppelingspomp moet zitten. Even een revisiesetje zoeken dus!

Volgens jou niet :?

Dot 4 of 5 hebben dezelfde functie.
Mengen is niet zon goed idee.

@Bleddyn als het je zelf niet lukt.....gewoon met ding naar een dealer gaan :+
 
Dot 4 en Dot 5 mogen nooit gemengd worden, en mogen daardoor ook niet verwisseld worden (tenzij het systeem grondig gereinigd is..). En het lijkt me trouwens heel onwaarschijnlijk dat een motorzaak Dot 5 zal gebruiken.

Dot 5.1 daar in tegen kun je rustig als vervanging gebruiken na Dot 4.

Jouw probleem is echter niet het type vloeistof, maar denk eens aan een lekke koppelingpomp of cilinder oid.
 
Laatst bewerkt:
Dot 4 en Dot 5 mogen nooit gemengd worden, en mogen daardoor ook niet verwisseld worden (tenzij het systeem grondig gereinigd is..). En het lijkt me trouwens heel onwaarschijnlijk dat een motorzaak Dot 5 zal gebruiken.

Dot 5.1 daar in tegen kun je rustig als vervanging gebruiken na Dot 4.

Jouw probleem is echter niet het type vloeistof, maar denk eens aan een lekke koppelingpomp of cilinder oid.

De ene hydraulische koppeling gebruikt minerale olie, en de andere gewoon remvloeistof. Dat doet dus niet terzake, zolang TS maar de goede in zn koppeling gooit. :)
 
De ene hydraulische koppeling gebruikt minerale olie, en de andere gewoon remvloeistof. Dat doet dus niet terzake, zolang TS maar de goede in zn koppeling gooit. :)

Hoho... :o ..heeft niets te maken met het probleem van de TS, maar DOT 3, 4, 5 en 5.1 zijn allemaal synthetische olien :Y

Ik heb voor een motorclub al eens eerder een stuk geschreven over de uitleg van verschillende DOT-jes :+

Of je nu zelf het onderhoud doet aan je motor of niet, enige kennis hebben van het meest cruciale systeem op je motor kan geen kwaad. Ik bedoel, je zult maar in gebrekkig Italiaans de pompbediende uit moeten leggen dat je remvloeistof nodig hebt, maar niet weet welke vloeistof er nu in zit. Gelukkig staat op het deksel van je reservoir vermeld welke type remvloeistof gebruikt moet worden. (Er van uitgaande dat de dealer zich hier aan conformeert)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: DOT 3, 4 en 5.1 zijn onderling mengbaar. DOT 5 is NIET mengbaar met DOT 3, 4 en 5.1. Een bepaalde remvloeistof van 2 verschillende merken mengen met dezelfde DOT codering is geen enkel probleem.

De motoren zoals de Fazer (vaak afgevuld met DOT 4) zijn uitgerust met schijfremmen. Deze remmen worden hydraulisch bekrachtigd. Hoe een rem exact werkt gaat wat ver om hier te beschrijven, maar waar het in feit op neer komt is dat de druk die je opbouwt met je remhandel of rempedaal wordt overgebracht op de remvloeistof. De remvloeistof duwt onder invloed van deze druk de zuiger in je remklauw naar buiten. Deze zuiger (niet te verwarren met de zuigers in je verbrandingskamer) duwt tegen de remblokken. Tussen 2 remblokken in draait de remschijf. (deze draait mee met je wiel) De 2 remblokken worden tegen elkaar in naar buiten gedrukt en omdat de schijf er tussen zit wordt de schijfrem afgeremd en vertraag je dus met je motor.

De DOT 3, 4 en 5.1 zijn feitelijk oliën op basis van een Poly-Ethyleen-Glycol. Olie? Ja, in het hydraulische circuit van je remsysteem zit hydraulische olie. Hydraulische olie is gemaakt om grote drukken te kunnen weerstaan bij hoge temperaturen. Deze remvloeistof (ook wel remolie genoemd) is van een totaal andere samenstelling als b.v. motorolie. Remolie gebruiken om je motorblok te smeren is geen goed idee. Verwar remolie dus niet met een smeermiddel!

Tja, een Poly-Ethyleen-Glycol en toen? Er is gekozen voor een olie op basis van een glycol omdat deze een gunstige viscositeits-index heeft. Concreet houdt dit in dat olie niet te dik wordt bij lage temperaturen en niet te dun wordt bij hoge temperaturen. Een Glycol doet dit het minst slecht (ook een Glycol verandert van viscositeit onder invloed van temperatuur) van alle beschikbare oliën die geschikt zijn als hydraulische vloeistof. Met andere woorden; een normale hydraulische olie zou in de winterdag te traag reageren i.v.m. de verhoging van de viscositeit. En tijd om de olie op te warmen is er niet, want een remvloeistof die eerst moet opwarmen is voor een remsysteem natuurlijk niet geschikt.

Een Glycol heeft één heel groot nadeel, een Glycol is hygroscopisch. In de praktijk houdt dit in dat een glycol water aantrekt. Omdat je remmen te maken hebben flinke temperatuurswisselingen zal er condens kunnen ontstaan. Ook de winter zorgt voor veel condensvorming. Enigszins afhankelijk van het soort glycol, maar het water zal hier grotendeels in oplossen. Er ontstaan dan 2 problemen:

- Water zorgt voor een verlaging van het kookpunt
- Water zorgt voor roest binnen in je remsysteem

(DOT 5.1. heeft een hoger kookpunt dan DOT 4 en heeft op zijn beurt weer een hoger kookpunt dan DOT 3)

Het kookpunt van een Glycol ligt veel hoger dan van water. Dit is ook noodzakelijk, want zoals al eerder geschreven kan de temperatuur in je remsysteem hoog oplopen. Door verlaging van je kookpunt zou je remvloeistof onder wat extremere omstandigheden aan de kook kunnen gaan. Overbodig wellicht om te melden, maar dan heb je een serieus probleem, want je remmen doen het niet of nauwelijks. Ook roest in je systeem is natuurlijk funest en zal op lange termijn hoge reparatiekosten met zich meebrengen.

Zie hier de noodzaak van het periodiek verversen van remvloeistof!

Maar DOT 5, hoe zit dat dan? DOT 5 is gebaseerd op siliconenolie. Siliconen kan zeer hoge temperaturen aan en is bovendien niet hygroscopisch. Voor gebruik op de openbare weg zijn er tussen de glycol en siliconen geen noemenswaardige verschillen. Voor circuitgebruik of extreem off-road gebruik zou je wel DOT 5 kunnen overwegen. Ook DOT 5 heeft één nadeel. Siliconen is inert en zal absoluut niet mengen met water of andere olie. Het water wat in het systeem komt zal minder zijn omdat siliconen niet hygroscopisch is. Het water zal zich echter wel “nestelen” in het laagste punt van het remsysteem en omdat het water niet oplost in de siliconen zal er zeer snel roestvorming optreden.

Wil je overschakelen van DOT 3, 4 of 5.1 naar DOT 5 of andersom dan wordt dit een serieuze klus. Alle onderdelen moeten schoongemaakt worden omdat vermenging van een Glycol en Siliconen niet mogelijk is. Je remsysteem zal hierdoor onherroepelijk weigeren.

Realiseer je dat je remcomponenten precisie-instrumenten zijn. Hou je dus aan de volgende basisregels:

- Sla remvloeistof altijd droog op.
- Zorg ervoor dat de verpakking goed afgesloten is.
- Werk altijd zeer schoon.
- Bewaar een aangebroken verpakking niet langer dan 2 jaar.
- Ververs eens per 2 jaar je remvloeistof. (eerder mag ook)
 
Laatst bewerkt:
Hoho... :o ..heeft niets te maken met het probleem van de TS, maar DOT 3, 4, 5 en 5.1 zijn allemaal synthetische olien :Y

Ik heb voor een motorclub al eens eerder een stuk geschreven over de uitleg van verschillende DOT-jes :+

)~[/i]

Hoe goed je je er ook in verdiept hebt, remvleoistof is GEEN OLIE, maar zoals het woord al zegt, REMVLOEISTOF...

En TS heeft idd een lekkage langs een van de zuigers neer binnen toe...
Als je kunt, de hoofdkoppeling cilinder afdoppen, en even flink knijpen zakt je hendel langzaam door, dan is de bovenste lek, blijft hij keihard, dan is je onderste lek, maar dan moet je m.i. vloeistof kwijtraken, want de onderste kan alleen naar buiten lekken
 
Niet echt gecontroleerd, maar de leidingen zijn in ieder geval niet lek heb ik al gezien. Master cilinder zou eventueel nog kunnen, maar daar heb ik niks vochtigs gezien ook (ook ff hendel eraf gehad).

Ik ga er toch vanuit dat het is wat Muerte zegt. Kan sowieso nooit kwaad om gewoon eens te kijken hoe die keerring eruit ziet. Die kosten de wereld ook niet volgens mij dus ik ga dat eerst maar eens controleren
De pomp kan ook gewoon terug het potje in lekken he. Daarom, als je niveau op peil blijft moet het imo wel de pomp zijn, en als je vloeistofpeil zakt is het de keerring bij je blok.

@ de vloeistof
Meen gelezen te hebben dat er wat jongens in off & allroad waren die hun koppelingspomp konden reviceren na er gewone dot4 in gemikt te hebben.
 
De pomp kan ook gewoon terug het potje in lekken he. Daarom, als je niveau op peil blijft moet het imo wel de pomp zijn, en als je vloeistofpeil zakt is het de keerring bij je blok.

@ de vloeistof
Meen gelezen te hebben dat er wat jongens in off & allroad waren die hun koppelingspomp konden reviceren na er gewone dot4 in gemikt te hebben.
Ik weet niet beter dan dat er gewoon dot 4 of dot 5.1 in een koppeling kan. Maar ik weet uiteraard ook niet alles..

Was het niet dot 5 waar dat verhaal over ging?
 
ik heb precies hetzelfde gehad met mn ducati 749 alleen is de oplossing veel simpeler dan een lek : er zit een stelbout aan de hendel die je in knijpt , als je daar aan draait verander jeje het aangrijp moment van je koppeling , in de stand zoals hij nu staat staat hij te strak afgesteld , dat betekent als jij je koppeling inknijpt je niet 100% maar 99% ontkoppelt , even simpel aan het stelboutje draaien bij je hendel en klaar
 
Hoe goed je je er ook in verdiept hebt, remvleoistof is GEEN OLIE, maar zoals het woord al zegt, REMVLOEISTOF...

En TS heeft idd een lekkage langs een van de zuigers neer binnen toe...
Als je kunt, de hoofdkoppeling cilinder afdoppen, en even flink knijpen zakt je hendel langzaam door, dan is de bovenste lek, blijft hij keihard, dan is je onderste lek, maar dan moet je m.i. vloeistof kwijtraken, want de onderste kan alleen naar buiten lekken

Ik heb me er niet alleen in verdiept, ik verdien er zelfs mijn brood mee :+

Je kan wel lekker bijdehand me proberen te wijzen op een zgn foutje, maar het is toch echt waar.

Waarom wordt een vloeistof welke in een hydraulische systeem zit hydraulische genoemd? je koppeling bediening/remsysteem is niets anders dan een hydraulisch systeem.

Waarom bestaan er industriele olien welke ook (net als remolie) bestaan uit Poly Glycolen en worden deze ook tandwielkastolie genoemd?

Dat olie en remmen qua woordkeuze niet altijd even handig zijn ben ik met je eens. Volgens de werktuigbouwkunde en tribologie is de vloeistof die in je remsysteem (en in dit geval de koppeling) toch echt een olie.
 
Ik heb me er niet alleen in verdiept, ik verdien er zelfs mijn brood mee :+

Je kan wel lekker bijdehand me proberen te wijzen op een zgn foutje, maar het is toch echt waar.

Waarom wordt een vloeistof welke in een hydraulische systeem zit hydraulische genoemd? je koppeling bediening/remsysteem is niets anders dan een hydraulisch systeem.

Waarom bestaan er industriele olien welke ook (net als remolie) bestaan uit Poly Glycolen en worden deze ook tandwielkastolie genoemd?

Dat olie en remmen qua woordkeuze niet altijd even handig zijn ben ik met je eens. Volgens de werktuigbouwkunde en tribologie is de vloeistof die in je remsysteem (en in dit geval de koppeling) toch echt een olie.

Olie is geen vloeistof :?

In het engels is het breaking fluid en geen braeking oil.

Het is dus remvloeistof en geen remolie.


Verder maar weer ontopic gaan en Bleddyn van zijn probleem proberen af te helpen :+
 
Post je vraag ook eens in het RSV topic hier. Ik heb een tijdje RSV gereden en heb hetzelfde probleem gehad, vanwege garantie heb ik alles toen met de dealer proberen op te lossen zonder resultaat.

Wat ik toen begrepen heb is het een kwaaltje met de pomp, preciese uitleg ben ik vergetern maar mij werdt een andere pomp aangeraden, is een vrij veel voorkoment probleem.

Bij mij is het nooit opgelost omdat ik de fiets teruggegeven heb aan de dealer omdat er nog veel meer problemen mee waren.
 
Olie is geen vloeistof :?

In het engels is het breaking fluid en geen braeking oil.

Het is dus remvloeistof en geen remolie.


Verder maar weer ontopic gaan en Bleddyn van zijn probleem proberen af te helpen :+


Ook hier weer..........waar is je onderbouwing?

Nogmaals voor de eigenwijzen onder ons die zonder onderbouwing maar wat roepen:

De vloeistof welke in je remsysteem zit is een olie, niks meer, niks minder.

Er mogen allerlei mooie kreten op een verpakking staan, het blijft een olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan