Koppeling RSV grijpt zelf aan

Bleddyn

MF veteraan
1 mei 2006
3.178
0
Apeldoorn
Hoi allemaal,

Ik heb een klein probleempje.
Motor in kwestie is een RSV Mille uit 2001 met hydraulische koppeling.
Nu het mooie weer eraan komt weer lekker rondblèren op de motor natuurlijk, maar mijn koppeling heeft een eigen leven gekregen volgens mij.

Het volgende is namelijk het geval:
Wanneer de motor gewoon in zijn neutraal staat is er niks aan het handje etc.
Nou als je weg wilt rijden trek je de koppeling in zet je hem in zijn 1.
Dit gaat ook prima bij mij. Wanneer ik echter langere tijd in zijn 1 met de koppeling ingetrokken sta (bijv bij een stoplicht of kruising oid) begint de koppeling langzaam vanzelf aan te grijpen. Dus zonder de koppeling los te laten, begint de motor langzaam maar zeker naar voren te rijden. De enige optie is dan de dodemansknop, want terug in zijn neutraal kan natuurlijk dan niet. Heeft me al de nodige beschamende momenten bij het stoplicht opgeleverd :+

Ik heb zelf het idee dat ik gewoon lucht in mijn koppeling had (hydraulische koppeling). Nou heb ik dit zelf al met DOT4 en door de motorzaak nog eens een keer met DOT5 ontlucht, maar het blijft gebeuren.

Wanneer ik elke keer terug naar de neutraal schakel bij stilstand is er niks aan de hand, ik kan wel gewoon heel makkelijk tussen versnellingen overschakelen met de koppeling.

Mijn vermoeden is dat er ergens een lek in de leiding zit, maar ik zou echt bij god niet weten waar. Ik heb net de hele leiding nagelopen (staalomvlochten) maar ik zie echter nergens wat. Bij de banjobouten bij mijn koppelingscilinder is het bij o-ringen wel een heel klein beetje vochtig, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit zo'n groot effect heeft.

Nog even een plaatje ter verduidelijking:
P240310_15.22_[01].jpg


Ik vraag me ook af wat die witte 'staaf' is met rubber dopje wat eruit komt??

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag!
 
Post je vraag ook eens in het RSV topic hier. Ik heb een tijdje RSV gereden en heb hetzelfde probleem gehad, vanwege garantie heb ik alles toen met de dealer proberen op te lossen zonder resultaat.

Wat ik toen begrepen heb is het een kwaaltje met de pomp, preciese uitleg ben ik vergetern maar mij werdt een andere pomp aangeraden, is een vrij veel voorkoment probleem.

Bij mij is het nooit opgelost omdat ik de fiets teruggegeven heb aan de dealer omdat er nog veel meer problemen mee waren.

heb je mijn oplossing al geprobeerd? staat ergens boven het gelul over dat remwater :+
 
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn brommer. Deze heeft dan wel geen hydraulische koppeling maar het is er een met een koppelingskabel. Dan kun je kijken of hij speling heeft (koppeling indrukken en kijken wanneer hij pakt).

Maar bij mij gebeurt na 10 sec ofzo dat hij me voorruit trekt. Ik houd dus altijd de rem in als ik voor een stoplicht sta.

Ontkoppelt hij goed ??? Dus motor uit, in zijn 1 zetten, koppeling indrukken en naar voor en naar achter duwen.

Bij mij is het waarschijnlijk een ingeslagen koppeling, het blok gaat binnenkort uiteen omdat de krukaslagers vervangen moeten worden. Dus dan ga ik ook naar de koppeling kijken.

Maar ik houd dus altijd de rem in. En dan merk je op een gegeven moment vanzelf wel of hij voorruit wil ofniet. Wat ik altijd doe is dan 1 x veel gas geven. Dan merk ik dat hij weer normaal doet.
 
Ik heb me er niet alleen in verdiept, ik verdien er zelfs mijn brood mee :+

Je kan wel lekker bijdehand me proberen te wijzen op een zgn foutje, maar het is toch echt waar.

Waarom wordt een vloeistof welke in een hydraulische systeem zit hydraulische genoemd? je koppeling bediening/remsysteem is niets anders dan een hydraulisch systeem.

Waarom bestaan er industriele olien welke ook (net als remolie) bestaan uit Poly Glycolen en worden deze ook tandwielkastolie genoemd?

Dat olie en remmen qua woordkeuze niet altijd even handig zijn ben ik met je eens. Volgens de werktuigbouwkunde en tribologie is de vloeistof die in je remsysteem (en in dit geval de koppeling) toch echt een olie.
Hehe, interessant eigenlijk :P . Ik gebruik zelf ook altijd de kreet vloeistof ( :$ ), simpelweg om de verwarring met (motor)olie te voorkomen...
Logisch eigenlijk, vloeistof is gewoon een verzamelnaam voor allerlei vloeibare substanties :) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan