koppeling slipt, platen zijn goed

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Net koppelingsplaten er uit gehaald.


Nu blijkt dus dat er nog gewoon genoeg frictiemateriaal op zit. 3mm en 2.6 is minimum

Veren zijn ook binnen de maat.


Die ijzeren platen zijn ook binnen de marge. Je ziet er wel wat sporen op van dat ze gebruikt zijn maar ze zijn niet helemaal blauw verkleurd.

Iemand een verklaring? Olie was wel goed zwart. Na 10000km


Heb de nieuwe platen al liggen in de olie. Gewoon nieuwe ijzeren platen bestellen maar dacht ik zo, dan weet je zeker dat t goed is.


Gaat om een blade uit 2002 met 41000km
 
het feit dat de platen nog aan de diktemaat voldoen, wil niet zeggen dat de koppeling daarom niet slipt.
vaak zijn de platen nog dik zat en toch is het oppervlak van de gevoerde platen te glad zodat de koppeling gaat slippen.
dus toch platen vervangen.
 
Koppelingshuis alsmede de koppelingskabel in orde :?

Overigens lagen mijn platen ook binnen hun marge, maar met nieuwe platen + veren en koppelingskabel was ik van het hele gepimpel af :Y
 
Ok, ik weet natuurlijk ook niet hoe lang die platen er al in zaten. Misschien zijn het nog wel de originele.

Koppelingshuis is nog als nieuw.


Ook nieuwe ijzeren platen bestellen? Of het mikje er zo in gooien. Heb ook nieuwe veren.
 
Laatst bewerkt:
zolang de platen niet krom zijn, kun je de stalen platen licht opschuren om de blauwe plekken weg te krijgen.
als je daar flink voor moet schuren om ze weg te krijgen, vervangen.
 
Ik las iets over verglaasde frictieplaten.
Als dat niet het geval is zou ik de stalen platen allemaal licht opschuren.
Met heel fijn schuurpapier, korrel 600 of fijner.
Dat je net de schuurkrasjes erin kan zien, anders worden ze wellicht te stroef.
 
Gaan we toch niet weer zeuren voor vol synthetische olie en slippen van de koppeling'???.
Gewoon alle platen vervangen en ook de veren voor verzwaarde veren die iets meer veerdruk leveren.
En een pakking heb je toch niet nodig met je cbr, en gooi er gewoon motorex 10w50 power synth in en je problemen zijn helemaal weg.
Maar wellicht komen er nog antwoorden van mensen die er nog meer verstand van hebben??
 
Gaan we toch niet weer zeuren voor vol synthetische olie en slippen van de koppeling'???.
Gewoon alle platen vervangen en ook de veren voor verzwaarde veren die iets meer veerdruk leveren.
En een pakking heb je toch niet nodig met je cbr, en gooi er gewoon motorex 10w50 power synth in en je problemen zijn helemaal weg.
Maar wellicht komen er nog antwoorden van mensen die er nog meer verstand van hebben??

Volsyntheet olie: "Goede en slechte" ervaringen


:Y
 
Laatst bewerkt:
Nee heb 10000km dezelfde olie er in gehad, toen begon het. Ligt niet aan de olie.

10000km is lang, de olie kan dan verouderd zijn wat dus voor slippen kan zorgen.
Ik zou eerst nieuwe olie doen en een tankje leeg rijden, is het dan nog niks platen vervangen.

Waarom gooi je er meer olie in dan nodig?Zuipt ie olie.te veel olie is volgens mij ook niet goed.En al helemaal een liter teveel niet.
Stunt wereld...
 
Uh..........
ken erg veel mensen waaronder ik zelf die er een halve tot een hele liter extra in mikken en die erg erg heftig gebruik maken van de koppeling.
Nog nooit tot slippen geleid..

Verouderde en/of de verkeerde olie kan de platen wel aan het slippen helpen.

Ik heb het zelf wel gehad, dat ik door gebruik van teveel olie een slippende koppeling kreeg. Was nieuwe olie wat erin zat ;)
 
10000km is lang, de olie kan dan verouderd zijn wat dus voor slippen kan zorgen.
Ik zou eerst nieuwe olie doen en een tankje leeg rijden, is het dan nog niks platen vervangen.Stunt wereld...

Dan moet het baggerolie zijn geweest: Honda schrijft voor de 954 olie + filter een vervanginsinterval voor van 12000km
 
Honda kan zoveel voorschrijven.
De intervallen van tegenwoordig is ook een stukje marketing.
12000km als interval is teveel, maar het verkoopt wanneer je lange intervallen hebben dus rekken ze het moedwillig wat uit (vooral in de auto wereld zie je dit veeeeeeeeeeel)

Verouderde olie KAN tot slippen lijden, het hoeft natuurlijk niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan