Koppelingskabel R1100RT vervangen

Biem

MF'er
14 jan 2012
52
9
Haarlem
Helaas is vandaag mijn koppelingskabel gebroken (bij het tonnetje in de hendel). Op youtube zie ik alleen een vaag filmpje hoe de totale kabel te vervangen. Heeft iemand anders nog tips/tricks of videos hiervoor? Mijn dank is groot!
 
Heb je het losse tonnetje in het hendel nog? Ik heb het alleen een paar keer bij mijn GS hoeven doen. Jij zal waarschijnlijk nog het plastic aan de rechterkant moeten verwijderen. Als het de eerste keer is zitten er vast ook nog een paar ty raps om die je moet doorknippen.
Boven in het handvat haken, volledig ontspannen, dan langs dezelfde route als de oude naar rechts achter geleiden. Buitenkabel in het oortje haken. Dan met een stuk hout als hefboom de hevel van de bak indrukken en de binnenkabel inhaken.

Als de motor wat ervaring heeft is waarschijnlijk het hendel versleten, dan kan je het binnen 10k kilometer weer doen. Je kunt overwegen om nu meteen de hendel te vervangen.
 
Heb je het losse tonnetje in het hendel nog? Ik heb het alleen een paar keer bij mijn GS hoeven doen. Jij zal waarschijnlijk nog het plastic aan de rechterkant moeten verwijderen. Als het de eerste keer is zitten er vast ook nog een paar ty raps om die je moet doorknippen.
Boven in het handvat haken, volledig ontspannen, dan langs dezelfde route als de oude naar rechts achter geleiden. Buitenkabel in het oortje haken. Dan met een stuk hout als hefboom de hevel van de bak indrukken en de binnenkabel inhaken.

Als de motor wat ervaring heeft is waarschijnlijk het hendel versleten, dan kan je het binnen 10k kilometer weer doen. Je kunt overwegen om nu meteen de hendel te vervangen.
Helaas geen tonnetje meer. Motor staat ook niet thuis maar ergens op een parkeerplaats langs de snelweg :( Ik zal de hendel eens controleren of alles nog mooi rond en schoon is. Ik lees dat je de nieuwe kabel aan de oude moet vastmaken en dan voorzichtig erdoorheen trekken. qua afstelling zie ik wel het eea op forums. Wordt even rommelen, maar zal hem daarna even langs garage brengen om nog keer de afstelling te controleren
 
Dat langstrekken is mooi, maar volgens mij zit de kabel origineel met een ty rap aan het frame vast bij de rechter cilinder.
Je kan ook gewoon naar huis rijden zonder koppeling, dat heb ik ook al eens gedaan. In het donker, door Amsterdam heen. Bij het stoplicht een stukje hollen en dan zonder gas geven in zijn 1 trappen. Heel leuke ervaring.
 
De kabel zit aan het frame vastgeknoopt ja, de tank zal er af moeten om het te vervangen.

Zorg ook voor genoeg speling, anders kan er straks ook een nieuwe koppeling in, en dan ben je nog verder van huis :+
 
De tank twijfel ik aan hoor. Daar kan je hem volgens mij geoon langs steken. Alleen het rechter paneel weet ik zeker, als de kabel nog opgebonden zit.

De kabel ligt aan het frame getyrapt, achter de tank, rechts. :+
Misschien als het niet strak aangetrokken ligt dat je de oude los kan trekken. Maak je de nieuwe vast als de tank er op een later moment af moet. :Y
 
Of je maakt hem nooit vast. Bij mijn GS hangt hij over de hele lengte los. Ik moet deze winter de kabel van mijn RS vervangen, Die blijft ook los.
Ik ben eens zonder koppeling naar de BMW juwelier in Lijnden gereden, kabel gekocht en vijf minuten later was ik weer onderweg. Met de GS, dat wel natuurlijk.
 
Kabel vervangen, dat is het lastige niet gelukkig. Orginele kabel van een R1100rt erin gezet. Met beetje gefriemel netjes alle tonnetjes op hun plek gekregen zonder teveel kracht. Echter krijg ik op geen enkele manier 6mm speling in de hendel.
Ik heb de hele BMW procedure gevolgd (ja alle 3 de stappen) maar de kabel blijft strak staan De oude kabel zal ongetwijfeld wat uitgerekt zijn, maar zoveel... Ik heb de stelschroef in de hendel ook al helemaal ingedraaid, maar ik kom er even niet uit.
Iemand nog tips?
 
En hier al 2 antwoorden op het afstellen:
Dit is niet normaal, tenzij je 60.000 km per jaar rijdt. Een fietsenmaker kabel zou ik niet doen, maar een nieuwe bestellen.
Loop je huidige kabel na. Controleer of het tonnetje van je kabel soepel kan draaien in je hendel. Niet, dan controleren waarom dat niet zo is. Kan beschadigd zijn, dit kan ook bij de versteller zijn.

Bij nieuw monteren kijken hoe de routing van de kabel is. Moet vloeiend lopen zonder krappe bochten. Ook opletten als je de tank monteert dat de kabel niet klem komt te zitten.
Dan het afstellen van de kabel, dit doe je bij je versnellingsbak.
1. Eerst bij je koppelingshendel de stelring uitdraaien en met borgmoer vastzetten. De afstand tussen de stelring en borgmoer moet 10 mm bedragen.
2. Dan aan de achterzijde vd versnellingsbak de stelmoer draaien tot je bij koppelingshendel, tussen de hendel en aanslag, 5 mm speling hebt. Dan borgmoer vastdraaien en nogmaals speling controleren.
Ik werk vaak alleen en heb een stukje ijzer van 5 mm die ik tussen aanslag en hendel bevestig.

En:
Meer speling inbouwen, bij mij is fabrieksafstelling ook te strak. Na 3 kabels op relatief korte tijd rijd ik al 100? d km met dezelfde. Speling bij handvat 50% meer ipv fabrieksopgave. Ze breken bij t handvat omdat ze overtrokken worden, als je meer speling inbouwd komt ie nooit meer te strak. Uiteraard moet werking koppeling versnellinsbak dat wel kunnen hebben. Afstelling kabel bij bak achterop wel conform voorschrift.

Mogelijk lost dit ook jouw probleem op.
 
Alle issues opgelost :) uiteindelijk het gevoel gekregen dat de koppeling zoals hij was, te strak stond. Ik heb de motor nu een paar maanden en denk dat de afstelling erg strak was. Hierdoor ook gevoel gehad dat het met de nieuwe kabel nog strakker stond. Mijn schoonvader kwam even langs en draaide soepel de 5mm vrije speling erin. Na een klein proefrondje voelt alles lekker soepel.
Weer wat geleerd! Bedankt voor alle tips hier
 
Terug
Bovenaan Onderaan