Mijn woon-werk verkeer is iets van een 5-km enkel.
Nu weet ik wel dat het slecht is voor je motor, maar ik vraag me af hoe slecht, als je er rekening mee houdt dat ik ook nog enkele keren in de week (na het werk) >20 km rijd.
Of om kort te zijn: kunnen korte afstanden veel kwaad als er regelmatig een langere afstand tussenzit (bvb.: 3 ritjes van 5 km afgewisseld met 1 van 20km).
Het is niet zozeer het vocht wat de problemen verzoorzaakt alswel de afschuwelijk hoge zuurgraad van ditzelfde vocht waardoor alles wegvreet.Het probleem is, wanneer je zulke korte afstanden rijdt, dat de uitlaat, e.d. niet warm worden. Bij verbranding komt altijd water vrij, wat bij elkaar condensvorming in de uitlaat veroorzaakt en de mogelijke bijeffecten als roest.
Tuurlijk wel, gewoon half uurtje eerder van huis LDit lukt helaas niet altijd (anders zou ik het wel doen hoor).
Proef maar es wat van die condens...........het zal misschien geen zwavel meer zijn maar het is nog net zo zuur als vroegerVolgens mij valt de zuurgraad wel mee, dit WAS heel erg omdat het zwavelgehalte in de benzine nogal hoog lag.
NU is echter de benzine zwavelarm en in de komende jaren bijna Zwavelvrij...en dus een opluchting voor je pisbakkenstale kuchpijpjes.
Proeven...Proef maar es wat van die condens...........het zal misschien geen zwavel meer zijn maar het is nog net zo zuur als vroeger
ff met je vinger een druppie tegen je tong houdenProeven...tsja dan ben IK nog niet eens zo gestoord
Volgens mij valt de zuurgraad wel mee, dit WAS heel erg omdat het zwavelgehalte in de benzine nogal hoog lag.
NU is echter de benzine zwavelarm en in de komende jaren bijna Zwavelvrij...en dus een opluchting voor je pisbakkenstale kuchpijpjes.
p.s. Hoewel zwavelzuur het Pisbakkenstaal minder aantast dan bv RVS.
NOx (NO2 en NO3) zorgt ook voor verzuring. En dat wordt nog steeds flink geproduceerd, hoe zuiver de benzine ook is.Proef maar es wat van die condens...........het zal misschien geen zwavel meer zijn maar het is nog net zo zuur als vroeger
Het ergere dan die uitlaat is(edit: bezines worden steeds zwavelarmer).
Elke koudestart heb je metaal op metaal(lagers) totdat je oliedruk heb(zowel hydrostatisch al hydrodynamisch(met of zonder oliepomp)), nu zijn de huidige olieen wel errrugh cohesive dus blijven goed aan metaal zitten hier bestaan ook bepaalde dopes voor.
zodra je oliedruk heb zit er olie tussen de lagerschalen en hebben deze dus Niet of nauwelijk contact.
Van korte ritjes met af en toe 1 lang ertussen te rijden.