Koso-db-01r backlight kapot

Abciqod

MF'er
16 mei 2020
44
3
Hallo allemaal,

Ik heb recent een suzuki gs500 gekocht waarop een koso-db-01r gemonteerd zit. Helaas is hiervan de backlight kapot, ik heb hem werkend gezien op foto's. Ik vroeg me af of 1 van jullie weet of het mogelijk is het backlight lampje binnen in de teller te vervangen en hoe.

Alvast bedankt
 
Hallo allemaal,

Ik heb recent een suzuki gs500 gekocht waarop een koso-db-01r gemonteerd zit. Helaas is hiervan de backlight kapot, ik heb hem werkend gezien op foto's. Ik vroeg me af of 1 van jullie weet of het mogelijk is het backlight lampje binnen in de teller te vervangen en hoe.

Alvast bedankt
Foto van de km-teller?

Meestal moet de km-teller eraf om aan de lampjes te kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bijlagen

  • 720x2000x0_koso-db-01r-speedo-tachometer-abe.jpg
    720x2000x0_koso-db-01r-speedo-tachometer-abe.jpg
    18,7 KB · Weergaven: 6
Volgens mij zit bij die LCD schermpjes de LED lampjes geïntegreerd. Weet je zeker dat deze wel gewerkt heeft voordat je de motor kocht?

Ja de motor is ooit verbouwd door iemand die hier ook op het forum alles bijhield op de foto's en filmpjes kon je duidelijk zien dat het gewerkt heeft. Maar ik ben bang dat ik een nieuwe zal moeten kopen.
 
Nee het is inderdaad geen originele teller. De behuizing lijkt geseald te zijn en ik ben bang dat bij het "geforceerd" openen dit niet meer waterdicht is.
Dan vrees ik dat het idd om geïntegreerde LEDjes zal gaan, zoals @Two Wheeled Maniac al aanhaalde.

Bij mijn teller is het simpel, de hele teller partij eruit, en daarvoor moet alle kuipwerk eraf, daar kruipt dan ook het meeste werk in :P
Dan is het gewoon de teller openmaken met 8 of 9 schroefjes en je kan er zo aan :t
 
Dan vrees ik dat het idd om geïntegreerde LEDjes zal gaan, zoals @Two Wheeled Maniac al aanhaalde.

Bij mijn teller is het simpel, de hele teller partij eruit, en daarvoor moet alle kuipwerk eraf, daar kruipt dan ook het meeste werk in :P
Dan is het gewoon de teller openmaken met 8 of 9 schroefjes en je kan er zo aan :t

Haha meer werk maar wel voordeliger, ik zal maar is opzoek gaan naar een nieuw tellertje. In ieder geval bedankt voor het reageren!!
 
Nee, ik heb wel op internet gezocht en een beschrijving gevonden maar daar stond niks over backlight in. Heb ook een bedrijf benadert die ze verkoopt maar die weten kwa techniek ook niks.
"grappig" he ... dat verkopers van een bepaald item er verder niets van weten :')

Ik kan dan wel aan de backlights van mijn teller (waardoor ik die lampjes dan ook vervangen heb door mooie blauwe LED'jes :9 ), ik heb dan wel weer een heel ander probleem met mijn teller.

De ODO en beide triptellers van een GSX 600/700 F van 1998-2006 lopen vast op 99.999km. De beide triptellers blijven vanaf dan ook hangen op de weergave die er dan net op staat. Bij Suzuki eens nagevraagd, bij verschillende dealers, geen enkele wist van het probleem. En wisten ook niet hoe het op te lossen.
"nieuwe kopen, of tweedehandse", was hun opmerking. Of ze gereset konden worden wisten ze niet, zij kunnen het alvast niet.

Gelukkig zijn er wel bedrijfjes die het wel kunnen (moet ik er wel voor naar NL, en 80€ neertellen, als ik de teller los aanlever en een klein uurtje geduld heb, en dat zal ik er tegen zijnde tijd wel voor over hebben). Onderhuids telt die wel door, maar geeft het niet meer aan omdat die op 99.999 blijft hangen. Die bedrijfjes dat tellers "juist zetten", kunnen dat wel uitlezen en wanneer je er mee bij hun bent, die stand erop zetten. Bijvoorbeeld je komt daar aan met 103.485km terwijl die 99.999 blijft weergeven, dan lezen ze dat uit, en kunnen die op 3.485km zetten, dus gewoon alsof je teller klokje rond geweest is.

Kawasaki versys X zou dat probleem ook hebben, heb ik van @HighKing vernomen, maar dan pas op 999.999km 🤪

Maar goed ... het ging hier over backlights ... :P

Nou, als je dan toch van plan bent een nieuwe aan te schaffen, kan je dan niet evengoed eens proberen of hij open te maken is? Je hebt er dan toch niets aan te verliezen. Voor hetzelfde geld zitten er gewone lampjes/LEDjes in en zijn ze vervangbaar, indien geïntegreerd, ken je toevallig iemand die goed is in elektronica te solderen? Die kan er nieuwe inzetten. Als die stappen al zouden lukken, rest enkel nog waterdicht af te sluiten, lijkt mij niet het moeilijkste. Mislukt het allemaal? Geen ramp, je was toch al van plan een nieuwe aan te schaffen.

Moet het trouwens weer zo een after market zijn? Zoniet, je zou gewoon naar een tweedehandse originele teller kunnen zoeken.
 
LCD ( liquid crystal display) is een plat beeldscherm met een laag energieverbruik. Hierdoor zijn lcd’s bij uitstek geschikt om te gebruiken in platte elektronische apparatuur of in draagbare apparaten die een batterij met beperkte capaciteit hebben.
LCD heeft dus geen ledjes ( lampje s)
 
Gelukkig zijn er wel bedrijfjes die het wel kunnen (moet ik er wel voor naar NL, en 80€ neertellen, als ik de teller los aanlever en een klein uurtje geduld heb, en dat zal ik er tegen zijnde tijd wel voor over hebben). Onderhuids telt die wel door, maar geeft het niet meer aan omdat die op 99.999 blijft hangen. Die bedrijfjes dat tellers "juist zetten", kunnen dat wel uitlezen en wanneer je er mee bij hun bent, die stand erop zetten. Bijvoorbeeld je komt daar aan met 103.485km terwijl die 99.999 blijft weergeven, dan lezen ze dat uit, en kunnen die op 3.485km zetten, dus gewoon alsof je teller klokje rond geweest is.

Kan net zo goed in België... maar of het nu legaal is...
 
Kan net zo goed in België... maar of het nu legaal is...
Ik heb er al wel gevonden die het hier doen, maar nog geen enkele die de teller van een GSX F kan aansluiten en resetten.

Legaal of niet legaal? Als je een auto of motor verkoopt met 140.000km, en je laat die terug zetten op pakweg 55.000km, dat is illegaal, bedrog.

Maar als mijn teller op 99.999km blokkeert ipv zelf naar 0 terug te gaan, vind ik dat niet illegaal om die te laten resetten.

Edit: je moet er dan natuurlijk wel eerlijk in zijn, en als je die bijvoorbeeld 30.000km later verkoopt, melden dat die 130.000km heeft. Maar dat is evengoed zo het geval bij een motor (auto) met een teller die gewoon weer naar 0 gaat. Ik had het beter gevonden dat die ODO 6 digits had, maar het zijn er maar 5. Kom je tegenwoordig niet meer zoveel tegen.
 
LCD ( liquid crystal display) is een plat beeldscherm met een laag energieverbruik. Hierdoor zijn lcd’s bij uitstek geschikt om te gebruiken in platte elektronische apparatuur of in draagbare apparaten die een batterij met beperkte capaciteit hebben.
LCD heeft dus geen ledjes ( lampje s)

Ik heb exact deze teller gehad en het scherm is voorzien van blauw "backlight" zodat het LCD scherm ook in het donker af te lezen is, het één sluit het ander niet persé uit. De topicstarter vertelt ook in de openingspost dat hij het werkend gezien heeft. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan