Koso handvat verwarming

Renate81

MF'er
9 jun 2023
43
9
Hallo allemaal.

Ben de topics al doorgeweest maar kan zo mijn antwoord niet vinden.
Vandaag bij louis was de handvatverwarming in de aanbieding van 70 euro voor 40 euro.
Koso 22 mm met bediening bij het handvat.
Dacht die kan ik niet laten liggen voor dat geld 😅.

Helaas was de meneer met het verstand niet aanwezig en met even speuren op internet schijnen ze prima geschikt re zijn voor de kawasaki ninja 650 2018.

Na uitpakken zie ik dat de kabels vrij kort zijn, maar ook dat ik de rode kabel op een geschakelde contactslotkabel moet aansluiten. De zwarte kan rechtstreeks op de accu.

Punt a. Kabel van het schakelmechanisme is te kort om bij de accu te komen. Ik zie en lees ook dat mensen ze van de claxon of lamp splitsen?
Punt B, er staat dat hij automatisch uitschakeld als de accu onder 11.7 waarde komt. Moet ik dan nog een relais er tussen zetten, zo ja...uhm dat heb ik nog nooit gedaan, is dat een beetje te doen voor een leek.

Het zou voor het eerst zijn dat ik zelf iets op de motor aansluit. Dus....zit in een learning process🤣

Iemand die me een beetje kan helpen hoe of wat?

Thanks
 
Niet goed bevestigd? Sorry ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld?
Zoals uitgelegd, haal de volledige geïsoleerde exemplaren. Ik heb zelf een handje van er nog een vd tape erom te doen maar dat is niet perse nodig.
Hmm, die kan ik natuurlijk later overzetten naar de motor als ze haar rijbewijs heeft gehaald.
Zoals je het nu hebt gedaan is goed genoeg.
Dan moet ik natuurlijk nog steeds draad hebben 🤣
Aangezien we het over een belasting hebben die voldoende afgezekerd is door een 4A smeltzekering die in principe 48Watt kan hebben zou ik voor 2,5mm2 kabel gaan. Dan bedoel ik die van de accu naar het relais gaat. Als het zo dik is als het rode draad naar de zekering toe is dan is dat voldoende.
Het draadje dat van het achterlicht naar de spoel van het relais gaat mag 0,75mm2 zijn.
 
Zoals uitgelegd, haal de volledige geïsoleerde exemplaren. Ik heb zelf een handje van er nog een vd tape erom te doen maar dat is niet perse nodig.

Zoals je het nu hebt gedaan is goed genoeg.

Aangezien we het over een belasting hebben die voldoende afgezekerd is door een 4A smeltzekering die in principe 48Watt kan hebben zou ik voor 2,5mm2 kabel gaan. Dan bedoel ik die van de accu naar het relais gaat. Als het zo dik is als het rode draad naar de zekering toe is dan is dat voldoende.
Het draadje dat van het achterlicht naar de spoel van het relais gaat mag 0,75mm2 zijn.
Oké top.
Dan even de geschikte schoentjes erbij zoeken. Diegene die aangeraden werden gaan tot 1.5 mm. Vandaar dat ik het even zeker wilde weten.
Thanks all.
 
Hoi

Ik heb spullen binnen gekregen, maar in plaats van rood draad met zekering houder heb ik zwart draad met zekering houder gekregen.

Kan ik die gewoon op de rood aansluiten van de accu naar 30 relais of moet ik die op de zwart aansluiten can de accu naar 85 relais?

Dank je wel
 

Bijlagen

  • 1699086559338340728857212281371.jpg
    1699086559338340728857212281371.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 1
Ik snap even niets meer van je verhaal..

De kleur van de draad zegt niets over de (bedoelde) functie ervan..
Een rode draad hoeft niet perse een "+" te zijn.. een zwarte hoeft niet altijd een "-" te zijn.

Dat het makkelijk is om de functie te identificeren in een reeds geknutselde installatie dat is een ander verhaal.
Als een draad voldoet qua diameter aan je eisen dan is het prima.

Dus alles aansluiten zoals eerder beschreven door anderen..
 
Ik snap even niets meer van je verhaal..

De kleur van de draad zegt niets over de (bedoelde) functie ervan..
Een rode draad hoeft niet perse een "+" te zijn.. een zwarte hoeft niet altijd een "-" te zijn.

Dat het makkelijk is om de functie te identificeren in een reeds geknutselde installatie dat is een ander verhaal.
Als een draad voldoet qua diameter aan je eisen dan is het prima.

Dus alles aansluiten zoals eerder beschreven door anderen..


Dank je inmiddels is alles aangesloten met geïsoleerde schoentjes op het relay!

Werkt perfect
 
Hier gisteren dezelfde set gemonteerd. Vorige eigenaar had een draad bij gesoldeerd aan de plus van groot licht. Daar hing de voorgaande handvat verwarming aan. Die werkte er prima mee en werd ook nog prima heet. Alleen was de schakelaar gammel, vandaar de vervanging.

Het werd dus alleen maar lauw in de hoogste stand. Dus na vijf a tien minuten niks te voelen door de handschoenen. En dan met blote handen gevoeld alle twee lauw.

Vandaag doorgemeten bij de stekkertjes en ik verlies aan de aarde kant zo'n 2 Volt.

Als de motor niet loopt, en de accu zelf heeft 12.5V dan gaat hij ook na wat blauwe knippers uit.

De gemixte reviews kan ik dus begrijpen. Zichzelf afschakelen af en toe. Maar lauw warm worden. Is allebei gewoon logisch als de accu spanning niet volledig bij het systeem komt.


We gaan nu een relais bestellen en het hele spul opnieuw aansluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan