jeroen.k

MF'er
11 feb 2007
108
37
zwolle
Beste Leden,

Aangezien hier veel kennis aanwezig is, probeer ik hier een probleem waar ik tegenaanloop uit te leggen. In de hoop dat mijn teller het uiteindelijk weer gaat doen.

Ik heb een Koso xr-srn teller op mijn transalp zitten. Deed het tot kort geleden. Ik heb een keer of 3/4 gehad dat het LCD beeldscherm even uitviel (bij ver uitsturen). Toen dit gebeurde heb ik wat aan de kabelboom/draden wat bewogen en sprong deze weer aan. Ik denk dat er ergens een kabelbreukje is. Toen ging het weer heel lang goed tot vorige week. Gisteren viel het schermpje uit bij het wegzetten en ging ook niet meer aan. Koplamp los gehaald en met de draden wat bewogen helaas geen verschil en blijft uit.

Nu heb ik de manual( www.moped-delar.se/Manualer/Koso/XR-SRN-BB017B00.pdf ) en bedrading bekeken van de teller en van de originele kabelboom.
Wat ik nu vooral zou willen is dat het LCD schermpje het weer gaat doen. Wat ik al heb geprobeerd is het volgende:

De rode draad van de teller - getest met voltmeter - of hier stroom op staat, en ja daar staat stroom op.
De bruine draad van de teller - getest met voltmeter - of hier stroom op staat, nadat de contactsleutel op on staat, en ja daar staat dan stroom op.
De Zwarte draad van de teller - getest met voltmeter - (hierop heb ik gemeten in combinatie met de bovenstaande (+)draden)
Voltmeter geeft waarde ruim boven de 12V (geen lege accu).

Naar mijn idee zou het LCD schermpje dan al moeten gaan oplichten lijkt mij? Maar dit gebeurd dus niet.
Of als iemand een ander idee heeft om te controleren of het schermpje het überhaupt nog doet?

Heeft iemand van hier een tip of waar ik naar zou moeten kijken/testen?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-02-25 om 09.42.50.png
    Schermafbeelding 2022-02-25 om 09.42.50.png
    205,2 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Nouja als er inderdaad een breuk in de kabelboom zit, heeft het zo aan de motor hangen weinig zin. Al zou je 2 draden direct van de accu pakken en op de constante én geschakelde plus aansluiten van de teller, zou deze sowieso aan moeten gaan. De min dan natuurlijk direct op de minpool van de accu zetten.
Om te checken in welke van de draden de breuk zit, kun je met contact aan vanaf de accu naar de connector meten. Meet je oneindige weerstand op één van de draden, zal dat de boosdoener zijn.
 
Nouja als er inderdaad een breuk in de kabelboom zit, heeft het zo aan de motor hangen weinig zin. Al zou je 2 draden direct van de accu pakken en op de constante én geschakelde plus aansluiten van de teller, zou deze sowieso aan moeten gaan. De min dan natuurlijk direct op de minpool van de accu zetten.
Om te checken in welke van de draden de breuk zit, kun je met contact aan vanaf de accu naar de connector meten. Meet je oneindige weerstand op één van de draden, zal dat de boosdoener zijn.

Thanks, ga ik straks even proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan