Koso handvat verwarming

Renate81

MF'er
9 jun 2023
43
9
Hallo allemaal.

Ben de topics al doorgeweest maar kan zo mijn antwoord niet vinden.
Vandaag bij louis was de handvatverwarming in de aanbieding van 70 euro voor 40 euro.
Koso 22 mm met bediening bij het handvat.
Dacht die kan ik niet laten liggen voor dat geld 😅.

Helaas was de meneer met het verstand niet aanwezig en met even speuren op internet schijnen ze prima geschikt re zijn voor de kawasaki ninja 650 2018.

Na uitpakken zie ik dat de kabels vrij kort zijn, maar ook dat ik de rode kabel op een geschakelde contactslotkabel moet aansluiten. De zwarte kan rechtstreeks op de accu.

Punt a. Kabel van het schakelmechanisme is te kort om bij de accu te komen. Ik zie en lees ook dat mensen ze van de claxon of lamp splitsen?
Punt B, er staat dat hij automatisch uitschakeld als de accu onder 11.7 waarde komt. Moet ik dan nog een relais er tussen zetten, zo ja...uhm dat heb ik nog nooit gedaan, is dat een beetje te doen voor een leek.

Het zou voor het eerst zijn dat ik zelf iets op de motor aansluit. Dus....zit in een learning process🤣

Iemand die me een beetje kan helpen hoe of wat?

Thanks
 
De rode kabel kan je verlengen naar een plek waar je een geschakelde plus hebt, maar, werken met een relais is m.i. wel de juiste keuze, zo ben je ook niet afhankelijk van een regelkastje wat het wel of niet goed doet.

Heb je al een plan waar je een relais zou willen plaatsen?
Heb je al gecontroleerd of de handvatten goed te plaatsen zijn op je originele stuur en gasrol?
 
Heb zelf altijd zo'n dingen (gps, handvatverwarming, USB) al aangesloten op de + van de verlichting en nog nooit problemen gehad...
In principe moet je inderdaad een relais plaatsen met aparte zekering rechtstreeks van de accu, waarbij de signaalkabel die je relais schakelt een geschakelde 12V is.
 
De rode kabel kan je verlengen naar een plek waar je een geschakelde plus hebt, maar, werken met een relais is m.i. wel de juiste keuze, zo ben je ook niet afhankelijk van een regelkastje wat het wel of niet goed doet.

Heb je al een plan waar je een relais zou willen plaatsen?
Heb je al gecontroleerd of de handvatten goed te plaatsen zijn op je originele stuur en gasrol?

Ik heb uitgezocht of ze geschikt zijn voor mijn motor. Dat waren ze. Ik heb ze nog niet getest. Natuurlijk gaan we dat eerst doen.
Ninja 650 2018 heeft een 22 mm stuur. Dus ga er wel vanuit.
Relais plaatsen heb ik nog niet over nagedacht omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen, elektra en ik moeten nog aan elkaar wennen😆

Ik zie wel dat ik een 4 polig schakelrelais moet hebben 12 volt 30 amp?
 
Heb zelf altijd zo'n dingen (gps, handvatverwarming, USB) al aangesloten op de + van de verlichting en nog nooit problemen gehad...
In principe moet je inderdaad een relais plaatsen met aparte zekering rechtstreeks van de accu, waarbij de signaalkabel die je relais schakelt een geschakelde 12V is.
De handvatverwarming heeft ook een eigen zekering. En een beveiliging dat hij automatisch uitschakeld.
 
Dingen lukraak op bestaande bekabeling (bijv dimlicht) zou ik niet doen. Die kabels zijn berekend op een bepaalde belasting; en daar ga je dan overheen.

-

Edit: Ik lees dat die verwarming pas uitschakelt bij 11.5V.. Dan is je accu dus al een gedeelte leeggelopen door de handvatten.. Dit is niet een systeem net als bij Oxford dat herkent wanneer de motor "uit" staat. Dus ik zou hem altijd middels een relais aansluiten.
 
1698441897096.png

Verwarmde handvatten | Louis 🏍

Als je dit doorleest, klinkt dat dan wel als iets wat je zou kunnen uitvoeren?
 
Via een geschakelde bron zoals je lamp of iets is alleen als je vergeet je verwarming uit te doen.

Anders gewoon rechtstreeks op je accu.

Ook het extra belasten van de plus van je lamp kan geen problemen op leveren. Daar zit een zekering achter. Je kan nooit je bedrading door fikken van je lamp omdat je zekering dan allang is door gegaan.
 
Via een geschakelde bron zoals je lamp of iets is alleen als je vergeet je verwarming uit te doen.

Anders gewoon rechtstreeks op je accu.

Ook het extra belasten van de plus van je lamp kan geen problemen op leveren. Daar zit een zekering achter. Je kan nooit je bedrading door fikken van je lamp omdat je zekering dan allang is door gegaan.
En met een beetje pech sta je dan 's ochtends of 's avonds; wanneer je waarschijnlijk je handvat verwarming aan hebt staan langs de weg zonder verlichting als het donker is.

Niet gaan staan beunen en prutsen.. gewoon goed aan (laten) sluiten middels een relais. De stuurspanning voor het relais mag je wel weghalen bij de koplamp / het achterlicht.
 
Ik heb het begrepen oe het beste te werken denk ik.

Benodigheden:
Relais 12 v 30 a
Connectoren + kabelschoentjes
Krimpkousjes
Rode en zware accudraad 1.5 mm

Solderen en krimptang.

-Van de accu min zwarte draad naar relais 85, meteen 2 de zwarte draad van 85 naar handvatverwarming.
- Van de accu + rode draad naar 30 relais.
- Van de 78 relais rode draad naar de rode handvatverwarming
- Van de 86 relais aftakking naar stadslicht/achterlicht.

Bij de rode en zwarte draad richting de handvaten misschien meteen een aftakking maken naar een usb die later er ook nog opkomt ( dat had ik ergens gelezen op het forum)

Bijgevoegd even mijn tekening.
Solderen is geen probleem. Voor mijn terrarium thuis moet ik ook wel is wat Solderen.

Mocht er nog iemand zijn die denkt ze mist wat, laat maar horen.
 

Bijlagen

  • 20231028_091530.jpg
    20231028_091530.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 1
Ik heb dezelfde verwarmde handvatten van Koso op mijn Vitpilen, houd er rekening mee dat ze zichzelf willekeurig uitschakelen. Je bent lekker aan het rijden, en ineens voel je je handen afkoelen. Erg irritant, en staat ook meermaals in de reviews die ik ben vergeten te lezen voor ik ze kocht 🤦🏻
Achteraf zou ik ze niet aanraden, en zou ik liever iets meer uitgeven aan andere Handvatverwarming.
(Heb ze gemonteerd met zeer sterke lijm, dus demonteren en terugsturen was helaas geen optie meer)
 
Ik weet niet wat die HVV verwarming verbruikt, maar minstens dat, en als je ook nog later een USB later wil toevoegen aan de geschakelde plus iets meer om dat te voorzien.. :) Hoeveel zit er in de zekeringhouder van die hvv?
 
Ik heb dezelfde verwarmde handvatten van Koso op mijn Vitpilen, houd er rekening mee dat ze zichzelf willekeurig uitschakelen. Je bent lekker aan het rijden, en ineens voel je je handen afkoelen. Erg irritant, en staat ook meermaals in de reviews die ik ben vergeten te lezen voor ik ze kocht 🤦🏻
Achteraf zou ik ze niet aanraden, en zou ik liever iets meer uitgeven aan andere Handvatverwarming.
(Heb ze gemonteerd met zeer sterke lijm, dus demonteren en terugsturen was helaas geen optie meer)
Ja ik las ook mix reviews.
Ik ga het proberen.
Als ze steeds uitvallen kijk ik wel voor een anderen.
Ik ga in ieder geval de materialen aanschaffen voor het schakelrelais, dan is dat punt gedaan.
 
Dan is het afhankelijk van wat je voor lader wil gebruiken wat het totaal wordt. 4amp + usblader (3?4amp) maakt dan het antwoord. Iets er boven gaan zitten zou ik wel durven, denk aan 10amp bijv.

Schakelmateriaal bestel ik bij RDAE.nl, veel spullen voor normaal geld.
Thanks!!

Ik kijk even bij de plaatselijke autozaak hier of ze onderdelen hebben. Zo niet bestellen we het!
 
Alles in aangesloten, test gedaan. Ik had hem op contact gezet, en de verwarming liet zien dat hij stroom kreeg en ging uit. ( zoals het hoort) ik schakelde hem in terwijl de motor alleen op contact staat. De zekering vloog eruit, nieuwe zekering erin test 2.

Als ik de motor laat lopen niks aan de hand, dan wordt hij heerlijk warm. En bij uit doen van de motor gaat ook de verwarming uit.

Zal dan bij de motor alleen op contact en geen lopende motor de accu meteen heel snel leeg lopen en dus de zekering zijn week doen?
Of heb ik iets fout gedaan?

Even zeker weten voor dat de handvaten erop geplakt gaan worden.


Ik heb nu:
Rode draad van accu naar zwevende zekering 30 amp naar relais 12 v 40 amp
Zwarte draad van accu naar relais.
Rode draad van achterlicht afgetapt naar relais
De andere Rode en zwarte naar de handvatverwarming.
 
Terug
Bovenaan Onderaan