Kraak bij wegrijden

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hallo,

Ik heb een zx6r '03. Bij het wegrijden hoor/voel ik 3 a 4x trak trak aan volgens mij de linker kant bij de motor. Heb het gevoel dat ik het ook in mijn linkervoet voel. Het is heel goed merkbaar als ik vanuit stilstand weg rij. Ik voel het ook als ik heel langzaam rij in de 1e en dan gas geef. Ik heb het gevoel dat ik het ook heel lichtjes merk in de 2e als ik langzaam rij en dan gas geef.

Er is vandaag een nieuwe kettingset op gekomen dus daar kan het niet aan liggen. Linksys is gesmeerd maar hoor nog wel lichte kraken als ik de motor in en uit veer.

Waar moet ik naar gaan kijken? Koppeling (maar die zet rechts), Lager, tandwielen?

Thx
 
kettingset is vandaag vernieuwd en toen is dus ook de ketting gespannen. Dacht in eerste instantie namelijk dat het de ketting was. Ik hoor niets als ik het achterwiel ronddraai(alleen op een punt een soort van piep) maar dit kan het niet zijn.

Maar heb ook niet het gevoel dat het een wiellager is. Dan zou ik het ook in de 2 etc moeten horen en het komt uit het midden.
 
kettingset is vandaag vernieuwd en toen is dus ook de ketting gespannen. Dacht in eerste instantie namelijk dat het de ketting was. Ik hoor niets als ik het achterwiel ronddraai(alleen op een punt een soort van piep) maar dit kan het niet zijn.

Maar heb ook niet het gevoel dat het een wiellager is. Dan zou ik het ook in de 2 etc moeten horen en het komt uit het midden.

Waarom niet? Heb je het gecontroleerd? Ik snap heus wel dat de ketting wordt gespannen na een nieuwe kettingset....
 
Waarom niet? Heb je het gecontroleerd? Ik snap heus wel dat de ketting wordt gespannen na een nieuwe kettingset....

Ik heb de motor bij de garage opgehaald en toen alleen even gekeken hoe los hij hem had gezet. Niet op verschillende punten gekeken hoe de spanning was(weet niet of dit nodig is bij een nieuwe).

Het geluid is precies hetzelfde als voor de nieuwe kettingset. De oude ketting een keer aan de losse kant gezet en toen hoorde ik het ook.

Ik dacht eerst ook dat het aan de ketting lag.
 
Laatst bewerkt:
kraakt het ook nog steeds als je je motor in de veren drukt?

edit: blijkbaar wel...

maar is dit eenzelfde soort kraakje als wat je hoord bij wegrijden?

en hoor je ook dergelijk kraakjes als je b.v. een drempel afrijdt?
 
Laatst bewerkt:
Ja heel lichtjes maar dit is niet hetzelfde. Ik heb er opgelet bij drempels etc en hoor niets. Ik denk niet dat het iets met veren te maken heeft. Ben bang dat het uit de versnellingsbak komt maar dit kan ik dus niet plaatse. Het rare is dat ik het niet hoor met de motor op de bok. Dus je zou kunnen zeggen alleen belast.
 
als het in de 2e versnelling ook is (allicht minder omdat de newtonnetjes dan minder zijn) zit ik te denken aan het lager van de uitgaande as....
ik weet niet of dat ook al gecontroleerd is...

ik kan me een verhaal herrinneren van een te strakke ketting?
 
Laatst bewerkt:
als het in de 2e versnelling ook is (allicht minder omdat de newtonnetjes dan minder zijn) zit ik te denken aan het lager van de uitgaande as....
ik weet niet of dat ook al gecontroleerd is...

ik kan me een verhaal herrinneren van een te strakke ketting?

Ja dat klopt maar dat was geen te strakke ketting. Dat zei de monteur maar ik had deze volgens wphb gesteld. Met iemand op de motor zat die op 2,5 cm. Daarnaast heb ik er zo maar 50km mee gereden.

Ik heb de ketting eraf gehad en met de hand aan het voorste tandwiel gedraaid. Toen voelde en hoorde ik niets raars.

Hoe kan ik dit het beste controleren? En hoeveel werk is zo een lager?
 
Ja dat klopt maar dat was geen te strakke ketting. Dat zei de monteur maar ik had deze volgens wphb gesteld. Met iemand op de motor zat die op 2,5 cm. Daarnaast heb ik er zo maar 50km mee gereden.

Ik heb de ketting eraf gehad en met de hand aan het voorste tandwiel gedraaid. Toen voelde en hoorde ik niets raars.

Hoe kan ik dit het beste controleren? En hoeveel werk is zo een lager?

Meestal is 2,5cm onbelast, dus dat er niemand op de motor zit. Geen idee of het voor een zx6r ook zo is. (iemand op de motor = inzakken = strakkere ketting)

Misschien het wiel niet goed opgespannen? (Links/rechts niet gelijkt opgespannen?) (wilde gok die vast niet goed is :?)
 
lastig te zeggen, waarschijnlijk is het behoorlijk veel werk ALS het dat lager betrefd.
controle heb je blijkbaar als zo goed en zo kwaad al mogelijk gedaan...

probeer eerst maar eens uit of de 2e versnelling ook dezelfde kraakjes geeft.


het probleem kan aan je omschrijving opmakende van je koppeling tot aan je achterwiel zitten ergens, de kettingSET is vervangen dus die is uitgesloten..

lagers van het achterwiel wellicht? lager van de tandwieldrager(wordt vaak over het hoofd gezien )?
de laatste wordt pas belast bij optrekken dus dat zou best nog eens kunnen...

-ik probeer even hardop mee te brainstormen-
 
Laatst bewerkt:
Meestal is 2,5cm onbelast, dus dat er niemand op de motor zit. Geen idee of het voor een zx6r ook zo is. (iemand op de motor = inzakken = strakkere ketting)

Misschien het wiel niet goed opgespannen? (Links/rechts niet gelijkt opgespannen?) (wilde gok die vast niet goed is :?)
In dat geval zal de ketting wat losser hebben gezeten en dus niet erg. Nee het wiel zat er recht in daar heeft het niet aan gelegen.
 
lastig te zeggen, waarschijnlijk is het behoorlijk veel werk ALS het dat lager betrefd.
controle heb je blijkbaar als zo goed en zo kwaad al mogelijk gedaan...

probeer eerst maar eens uit of de 2e versnelling ook dezelfde kraakjes geeft.


het probleem kan aan je omschrijving opmakende van je koppeling tot aan je achterwiel zitten ergens, de kettingSET is vervangen dus die is uitgesloten..

lagers van het achterwiel wellicht? lager van de tandwieldrager(wordt vaak over het hoofd gezien )?
de laatste wordt pas belast bij optrekken dus dat zou best nog eens kunnen...

-ik probeer even hardop mee te brainstormen-
Ik zal morgen even wat testjes verrichten en dan post ik de resultaten wel ff.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
 
heeft een bmk1100 niet een droge koppeling ipv een natte platenkoppeling?

lastig te vergelijken iig.

maar desondanks kán het best uit de koppeling komen...
kan me alleen zo 123 niet direct voorsetllen wat er dan loos zou moeten zijn
 
heb denk ik wel eens een soort gelijk iets gehad denk ik als je versnelt hoor je het en als je gewoon de zelfde snelheid houd hoor je niks.

bij mij waren toen de rubbers tussen het tandwiel en de velg versleten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan