Kraak bij wegrijden

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hallo,

Ik heb een zx6r '03. Bij het wegrijden hoor/voel ik 3 a 4x trak trak aan volgens mij de linker kant bij de motor. Heb het gevoel dat ik het ook in mijn linkervoet voel. Het is heel goed merkbaar als ik vanuit stilstand weg rij. Ik voel het ook als ik heel langzaam rij in de 1e en dan gas geef. Ik heb het gevoel dat ik het ook heel lichtjes merk in de 2e als ik langzaam rij en dan gas geef.

Er is vandaag een nieuwe kettingset op gekomen dus daar kan het niet aan liggen. Linksys is gesmeerd maar hoor nog wel lichte kraken als ik de motor in en uit veer.

Waar moet ik naar gaan kijken? Koppeling (maar die zet rechts), Lager, tandwielen?

Thx
 
Ik ga vanmiddag even het wegrijden uit de 2e versnelling testen en hier de resultaten posten. Ik heb ook het gevoel dat het uit de koppeling komt. Kan me niet voorstellen dat een lager zo een geluid maakt en dit alleen belast doet.

Het voelt gewoon als of er iets even lastig in elkaar komt. dus trak trak trak en dan zit iets op zijn plek. Het is gewoon heel lastig te omschrijven. Mooie diagnose he:)
 
heb denk ik wel eens een soort gelijk iets gehad denk ik als je versnelt hoor je het en als je gewoon de zelfde snelheid houd hoor je niks.

bij mij waren toen de rubbers tussen het tandwiel en de velg versleten.

Nee dat heb ik niet. Het is bij mij echt alleen uit stilstand in de 1e versnelling wegrijden hoor en voelbaar en als ik heel langzaam rij in de 1e en gas geef. Maar ja er is dan al gekoppeld besef ik nu dus mijn vorige post slaat dan weer nergens op:D

Ga straks de 2e testen....
 
Maar wat vond je monteur er nou van? Daar was hij toch geweest?
Nou de eerste keer toen ik daar was dacht hij dat het misschien een krukaslager kon zijn. Nou de eerste keer toen ik daar was dacht hij dat het misschien een krukaslager kon zijn. Maar hij wist dit niet zeker omdat hij het eerst zou moeten testen.

Ik heb toen op MF een berichtje met videos geplaatst. Iedereen zij dat het overduidelijk de ketting was en dat het de krukaslagers niet konden zijn omdat je deze dan ook met de koppeling in zou moeten horen.

Ik gaf aan dat ik de uitgaande as verdacht. Maar ik heb hier aan gevoeld en voel geen speling.

Mijn ketting die was idd zo spastisch dat ik op een gegeven moment ook dacht dat het daaraan lag. Deze moest sowieso vervangen worden dus dit is dan ook gisteren gebeurd.

De monteur heeft verder niet naar het geluid gekeken aangezien het gisteren erg druk bij hem was en ik dacht dat het de ketting was. Toen ik wegreed hoorde/voelde ik ook niets. Maar als de motor eenmaal warm is dan komt het terug.

Ik bel hem straks op voor een afspraak en dan mag hij uitzoeken. Als ik er zelf achter kan komen wat er aan de hand is, is het natuurlijk nog mooier.

Hier staat een video waar je de ketting ziet:
Je ziet en hoort de ketting tegen het voorste tandwiel slaan.

Hier staat een video zonder ketting:

De motor is op de video's trouwens ook nog niet warm dus ik weet niet of dit goed materiaal is maar misschien helpt het.
 
Laatst bewerkt:
zeg asjeblieft tegen de monteur dat hij niet probeerd naar het geluid te kijken...... luisteren daarintegen zal vruchtbaarder wezen... :+

verder is het via dit forum zéér lastig te oordelen over dit soort dingen...
ikzelf zou in jouw geval de koppeling bekeken hebben, maar dan zal je wel de koppelingsdeksel dr af moerten halen, pakking vervangen etc etc....
dus laat die monteur eerst maar eens luisteren.... je motr zal warm zijn wanneer je daar aankomt, zet die monteur erop en laat het hem zelf ervaren ;)

suc6
 
zeg asjeblieft tegen de monteur dat hij niet probeerd naar het geluid te kijken...... luisteren daarintegen zal vruchtbaarder wezen... :+

verder is het via dit forum zéér lastig te oordelen over dit soort dingen...
ikzelf zou in jouw geval de koppeling bekeken hebben, maar dan zal je wel de koppelingsdeksel dr af moerten halen, pakking vervangen etc etc....
dus laat die monteur eerst maar eens luisteren.... je motr zal warm zijn wanneer je daar aankomt, zet die monteur erop en laat het hem zelf ervaren ;)

suc6
Ja ga ik zeker doen! Maar ja ik baal van de onzekerheid. Een beetje een domper als ik er nu weer bijv 800 euro tegen aan moet gooien terwijl ik over een 2 maanden wil gaan touren.

Heb net zoveel onderhoud aan de motor vericht, denk je hem klaar te hebben voor het nieuwe seizoen krijg je dit :r

Het leed dat motor rijden heet denk ik dan;)

Bedankt voor je reacties.
 
Ik neem ook aan dat het de monteur bij het vervangen van het achterste tandwiel wel was opgevallen.

ik heb ooit mn ketting laten stellen (luie donder dat ik was) door een niet nader te noemen zaak, 15KM later ging mijn motor wel heel wiebelig de bocht om, bleek de achteras nog los te zitten....

dus ik ga tegenwoordig nergen meer vanuit tenzij het me expliciet is medegedeeld ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja ga ik zeker doen! Maar ja ik baal van de onzekerheid. Een beetje een domper als ik er nu weer bijv 800 euro tegen aan moet gooien terwijl ik over een 2 maanden wil gaan touren.

Heb net zoveel onderhoud aan de motor vericht, denk je hem klaar te hebben voor het nieuwe seizoen krijg je dit :r

Het leed dat motor rijden heet denk ik dan;)

Bedankt voor je reacties.

tja het hoort er deels bij,
maar wat er ook bijhoort is dat iedere motoreigenaar meteen het ergste vreest bij een trilling piepje of kraakje en tikkerij.

het kans vaak genoeg ook reuze meevallen...
 
Ja ga ik zeker doen! Maar ja ik baal van de onzekerheid.


...


Het leed dat motor rijden heet denk ik dan;)

Het zijn we de momenten waarbij ik het meeste leer over de techniek ;) Maar ik ken het gefrustreerde gevoel. Ik zit momenteel ook met een "zorgenkindje" als motor, die ik volgende week nodig heb voor een offroad tripje in het buitenland.

Alle kosten die ik aan mijn motoren heb (en dat zijn een hoop kosten :') en ben student) zie ik tevens als leergeld.
 
Hallo allemaal,

Door de drukte even niet aan reageren toegekomen. De kraak is er ook in de 2e versnelling. Ben bij de monteur geweest en deze heeft er op gereden. Hij zegt dat er niets aan de hand is:). Ik weet zeker dat het geluid er nog niet was. Maar als hij zegt dat het niets is dan zal het wel onder de categorie motorhypochondrie vallen:)
 
heeft je tandwiel drager wel genoeg speling? dat die de eerste paar rollen even teplek moet komen?

Mvg gido

Hallo Gido,

Ik snap even niet wat je bedoeld :? Het klinkt/voelt wel als iets dat op zijn plek komt. Ik heb weet eerlijk gezegd niet wat ik onder een tandwieldrager en een paar rollen moet verstaan:)

Gr
 
Hallo Gido,

Ik snap even niet wat je bedoeld :? Het klinkt/voelt wel als iets dat op zijn plek komt. Ik heb weet eerlijk gezegd niet wat ik onder een tandwieldrager en een paar rollen moet verstaan:)

Gr


Is het probleem al opgelost?

Gisteren hoorde ik eenzelfde krak krak geluid bij het wegrijden. En dat op drie verschillende momenten.

Alle kering in de eerste versnelling en wat je zegt over 'het moet even op zijn plaats komen' dat idee krijg ik ook.

Ik ga nu even een blokje om om te kijken of ik het weer hoor/voel of dat het alleen een kwaaltje was dat zich gisteren voordeed en nu weer weg is..... :?
 
Ja ik ben er achter wat het is.

Ik had de olie van de voorvorken ververst. Dus ik was laatst bij hk suspensions om ze af te stellen. Toen gaf de monteur van HK aan dat er speling op het linksys zat. In je eentje is het lastig te voelen maar ik legde mijn hand op het achterwiel terwijl hij de achterkant uit de vering haalde en idd speling! Niet heel ernstig maar wel voelbaar. Er zitten bij mij naaldlagers in, eentje daarvan zal wel rot zijn en daardoor kraken.

Het is verder niet onveilig maar erg irritant! Het kost me ongeveer tussen de 400 en 500 euro om ze te vervangen inc naaldlagers. Aangezien ik eind Juni ga toeren komt het daarna wel kan nu het geld ff niet missen
 
Laatst bewerkt:
Laat je het doen door die monteur die dacht dat het een krukas lager was?........lijkt me een goed idee

Hahaha. Nou die monteur had er later nog mee gereden en nam het toen terug.

Maar waarschijnlijk ga ik van de winter zelf doen voor zover mogelijk. Ik weet niet of die lagers geperst moeten worden maar dat zien we dan wel weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan