Hoe hard zijn de meeste nokkenassen of krukassen?
Op het werk kunnen wij testen tot 60 of 65 HRC.
Wat ik persoonlijk aan dacht was om deze krukas met de laser op te lassen en dan op maat laten slijpen + harden.
Drijfstang zal ook veel zijdelingspeling hebben dus dat zou ook moeten aangepakt worden.
Maar in feite zit je met een oliefilm dus waarom zijn dan de kruktappen en lageringen ook zo hard?
Een krukas wordt gehard, om hem als geheel meer sterkte te geven. Een gegoten krukas bestaat in de basis uit relatief zwak materiaal, door de oppervlakte behandeling, zal de gehele buitenkant harder, taaier en dus sterker worden. Een niet geharde gietkrukas zal breken.
op lange termijn is het inderdaad niet te doen. als je een krukas kan scoren met de fabrieks laag
er nog op is dat 10x beter als een "reviesie" van een krukas.
kleine terug koppeling op de olie: castrol bijv. voldoet al 8 jaar niet aan de huidige API norm. action olie en kruidvat olie daarin tegen wel.
Een krukas wordt gehard, om hem als geheel meer sterkte te geven. Een gegoten krukas bestaat in de basis uit relatief zwak materiaal, door de oppervlakte behandeling, zal de gehele buitenkant harder, taaier en dus sterker worden. Een niet geharde gietkrukas zal breken.
Wat heeft dat met sterkte te maken? Sterkte, stijfheid en hardheid zijn 3 verschillende eigenschappen.Relatief zwak?! Gewoon zwak kun je wel stellen
Zet er maar eens 1 in een draaibank, dat draait heel mooi en makkelijk!
Tegen het ovaal worden van de kruktappen? Metaalmoeheid? Zuiver houden van het oppervlak van de kruktap?Waarom zou je materiaal harden, als deze geen metaal op metaal kontakt maakt, door de toegepaste druksmering ?
Omdat je bij een (koude) start geen smering door druk hebt. Dan heb je kort metaal-metaal contact, en daarom zitten er ook lagerschalen van een zachter materiaal in die je evt. kunt vervangen.Waarom zou je materiaal harden, als deze geen metaal op metaal kontakt maakt, door de toegepaste druksmering ?
op lange termijn is het inderdaad niet te doen. als je een krukas kan scoren met de fabrieks laag
er nog op is dat 10x beter als een "reviesie" van een krukas.
kleine terug koppeling op de olie: castrol bijv. voldoet al 8 jaar niet aan de huidige API norm. action olie en kruidvat olie daarin tegen wel.