Vandaag de testrit gedaan. Wat is er me bijgebleven?
Met Street naar dealer gereden (ter info om initieel gevoel te verklaren).
Ben 182cm, beenlengte 83-84cm.
- Testmotor is nog niet ingereden, dus beschaafd gehouden.
- Motor is vrij hoog voor zijn type. Voeten plat is wel geen probleem.
- Dashboard is cool, maar je moet echt naar beneden kijken om je snelheid te weten. De veranderende kleur is handig om te weten wanneer je hoog in toeren zit. Dit is vrij snel als je een zwaardere motor gewend bent.
- Het stuur ligt goed in de hand. Lekker breed. Waar ik op de meeste motoren last krijg in handen of polsen zonder aanpassingen aan stuur of stuur positie, was dit echt perfect.
- Je zit echt bovenop het voorwiel. Nog meer dan ik me herinner van de Duke 690. Effe wennen.
- De eerste kilometer had ik echt gevoel van dit wordt niks. Motor weegt te weinig om stabiel te zijn, vermogen is noppes. Alles wat je kan verwachten als je van een zwaardere overstapt. Dan verlaat je het drukke industrieterrein en kom je op je vertrouwde (binnen)wegen. En dan klikt het.
- Je moet wat meer schakelen dan je gewend bent maar het vermogen is ruim voldoende. Max 90 gereden. Lange bocht bergaf; je voelt dan dat het een lichte motor is. Niet zo stabiel als een motor met 50kg meer.
- Je kan even snel of sneller door die bochtjes.
- Stabiliteit is nog niet helemaal zoals gewend, maar het vertrouwen voel je gaandeweg toenemen.
- De voorrem werkt verrassend goed, doseerbaar en geeft goeie feedback.
- De achterrem heb ik niet gebruikt. Weet ook niet of ik die zou vinden, wat soms een probleem is op bepaalde motoren.
- Trillingen waren er meer dan ik verwacht had. In het begin viel het niet zo op, maar na een tijd toch wel. Misschien zat ik niet helemaal juist qua toerental; met extra gas verminderden ze terug drastisch.
- Het 'zadel'. Ahem. Dat is geen zadel. Als er één komt is het met een ander zadel. Halfuurtje en het begon redelijk pijnlijk te worden.En verzitten zit er ook niet echt in, daarvoor is het allemaal wat krap. (Was ook zo met standaard 690 zadel).
- Koelventilator sloeg zeer vaak aan. Het is nu wel een zeer warme dag. Die maakt echt meer lawaai dan een standaard stofzuiger.
- Kniehoek. Dit is het enige mogelijke probleem voor mij. Het is een vrij sportieve opstelling van zadel en voetsteunen. Als resultaat een vrij scherpe hoek. Nu zou het ergo-zadel 2cm hoger zijn en dat maakt (misschien) een wereld van verschil.
- Motorgeluid. Er stond een Akra op met db-killer. Resultaat is een niet luide aangename brom. Volgens dealer geen gigantisch verschil met de standaard uitlaat. Iets luider.
- Spiegels: rechter geeft goed zicht. Linkerspiegel kreeg ik niet goed. Waarschijnlijk eerst losvijzen aan het stuur.
Voila. Dit is wat momenteel is blijven hangen.