KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Waarschijnlijk zeg ik iets stoms, maar de 640 en 950 die ik had, moesten beide absoluut geen remvloeistof is als ik het mij correct kan herinneren, daar ging iets van mineraal in oid? Ben met de 640 (die lekte uiteraard toen een keer) naar huis kunnen rijden door er Puch ATF olie in te donderen van de fietsmaker.
 
Zover ik weet is er geen update geweest. Ik zou hem gelijk upgraden, mocht hij gaan lekken (en die garantie heb je) dan heb je ook gelijk remvloeistof in je blok. Dat is niet echt bevorderlijk voor de smering. De mijne is bij 31000 km vervangen, maar werkt op olie en dat is wss de reden waarom die langer mee gaat. De nieuwere types kunnen niet tegen de (bijtende) remvloeistof, die van oberon wel.
Er is een vernieuwde pakking gekomen ik meen anno 2019
 
Waarschijnlijk zeg ik iets stoms, maar de 640 en 950 die ik had, moesten beide absoluut geen remvloeistof is als ik het mij correct kan herinneren, daar ging iets van mineraal in oid? Ben met de 640 (die lekte uiteraard toen een keer) naar huis kunnen rijden door er Puch ATF olie in te donderen van de fietsmaker.
Als je bij de nieuwere 690 en 701 een geheel nieuw clutch slave systeem wilt kopen, moet je er minerale olie in doen. Er staat op je deksel wat er in mag
 
Helaas pindakaas, ik zal het zadel terug moeten sturen want het past simpelweg niet. Volgens mij hebben ze een aanpassing gedaan bij de accu, want de pootjes die in het midden zitten van het zadel komen daar tegen aan, deze zijn ook nog eens een stuk langer dan bij het origineel. Verder is wel alles hetzelfde, maar dat middelste deel met de voetjes is 2 tot 3cm langer, waardoor het niet gaat passen helaas..

<edit>
Net een mailtje van GoedHart gekregen dat het zadel voor 19/20 ook echt niet past op een 21 model, ze gaan een nieuwe voor mij bestellen zodat we kunnen omruilen, dus dat word gelukkig opgelost. To be continued.. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik kon toch niet meer wachten op de 1000 beurt, dus maar vast begonnen met de aanpassingen :)







Tekmo titanium bocht met Wings demper, een tail tidy van TST Industries en Zeta handkappen met geintegreerde knippers op de pro armor guards van Zeta. En kleine bolspiegels binnen in de handkappen gemaakt.
De Rade garage luchtfilter ga ik installeren op het moment dat ik ook een powercommander heb, maar die heb ik nog niet kunnen vinden voor de 2021, iemand suggesties?
 
Mooi die Wings demper. Ook goed te zien dat niet alles tegenwoordig maar Akra Akra Akra moet zijn, er is zoveel meer tof spul. Is dat ook het extra carbon plaatje van Wings op de bocht?
 
Mooi die Wings demper. Ook goed te zien dat niet alles tegenwoordig maar Akra Akra Akra moet zijn, er is zoveel meer tof spul. Is dat ook het extra carbon plaatje van Wings op de bocht?
Jazeker..

Ik ben eerlijk gezegd ook meer een Wings fan, echt goede kwaliteit voor een normale prijs. Een zelfde soort demper ook op mijn 1290 SAS uit 2019 zitten, super dingetje!
 
Ik kon toch niet meer wachten op de 1000 beurt, dus maar vast begonnen met de aanpassingen :)







Tekmo titanium bocht met Wings demper, een tail tidy van TST Industries en Zeta handkappen met geintegreerde knippers op de pro armor guards van Zeta. En kleine bolspiegels binnen in de handkappen gemaakt.
De Rade garage luchtfilter ga ik installeren op het moment dat ik ook een powercommander heb, maar die heb ik nog niet kunnen vinden voor de 2021, iemand suggesties?

Daar kun je voor de 2021 versie kiezen.
 

Daar kun je voor de 2021 versie kiezen.
Enig idee wat het verschil is tussen de twee versies, met en zonder dongle? Heeft er 1 voordeel ten opzichte van de ander?
 
Alleen voor de lagere rpm's, ik zou juist verwachten dat je dat met de powercommander al kan oplossen, niet dat je daar een extra dongle voor nodig zou hebben..
 
Je moet de dongle gebruiken, anders gaat de ecu alsnog teveel bijsturen (aan de hand van de lambdawaarden). De powercommander vormt de signalen gedeeltelijk om voordat ze bij de ecu aankomen (meestal voor een rijker mengsel) en als de lambda dan alsnog aangeeft dat ie dan te rijk loopt gaat de ecu de gegeven waarden van de powrcommander weer teniet doen zegmaar.

De fueldongle nept de ecu met valse waarden. Het 2020 model doet dat met een vaste weerstand, die zegt dus contant van mengsel zoveel procent te arm, waardoor de ecu verrijkt. Het 2021 model stuurt wel het lambdasignaal terug, maar ook met een neppe waarde maar die doet de echt gemeten waarde met daarop een stukje armer dan hij werkelijk is. Het komt erop neer dat de ecu in beide situaties het mengsel verrijkt en de motor beter oppakt.

Volgens mij is dit systeem in de lage toeren niet te omzeilen door alleen de PC vandaar is de fuel dongle nodig. De 690 smc r gebruikt de lambda waarden alleen onderin het toerental. De hogere toeren gaan zo ver ik weet alleen op de geprogrammeerde mapping.
 
Laatst bewerkt:
Jazeker..

Ik ben eerlijk gezegd ook meer een Wings fan, echt goede kwaliteit voor een normale prijs. Een zelfde soort demper ook op mijn 1290 SAS uit 2019 zitten, super dingetje!
Heb je nog een mooie detailplat van dat carbon en de demper? Pure liefhebberij en nieuwsgierigheid, ziet er erg mooi uit.
 
Je moet de dongle gebruiken, anders gaat de ecu alsnog teveel bijsturen (aan de hand van de lambdawaarden). De powercommander vormt de signalen gedeeltelijk om voordat ze bij de ecu aankomen (meestal voor een rijker mengsel) en als de lambda dan alsnog aangeeft dat ie dan te rijk loopt gaat de ecu de gegeven waarden van de powrcommander weer teniet doen zegmaar.

De fueldongle nept de ecu met valse waarden. Het 2020 model doet dat met een vaste weerstand, die zegt dus contant van mengsel zoveel procent te arm, waardoor de ecu verrijkt. Het 2021 model stuurt wel het lambdasignaal terug, maar ook met een neppe waarde maar die doet de echt gemeten waarde met daarop een stukje armer dan hij werkelijk is. Het komt erop neer dat de ecu in beide situaties het mengsel verrijkt en de motor beter oppakt.

Volgens mij is dit systeem in de lage toeren niet te omzeilen door alleen de PC vandaar is de fuel dongle nodig. De 690 smc r gebruikt de lambda waarden alleen onderin het toerental. De hogere toeren gaan zo ver ik weet alleen op de geprogrammeerde mapping.
Ah kijk, dat maakt de boel een stuk duidelijker :) dank je wel voor de heldere uitleg..

@KTM Nick
Nu nog niet, maar straks wel :)
 
Wat voor voordeel voegt een andere luchtfilterbox toe? Buiten het extra ruimte?
Zelf heb ik een dna filter geplaatst.

Hoe is het aanzuiggeluid met DNA filter?

Rij nu met het openluchtfilter kapje. (nog mijn dank hiervoor MrMuilie)
Motor pakt nu veel beter op dan het originele luchtfilter maar het aanzuiggeluid is behoorlijk irritant.
 
Jazeker..

Ik ben eerlijk gezegd ook meer een Wings fan, echt goede kwaliteit voor een normale prijs. Een zelfde soort demper ook op mijn 1290 SAS uit 2019 zitten, super dingetje!
Zeker een mooie demper, maar geen e-keur wat tegenwoordig toch steeds meer een dingetje wordt met al die gekke controles. Zeker in en rond de randstad.
 
Hoe is het aanzuiggeluid met DNA filter?

Rij nu met het openluchtfilter kapje. (nog mijn dank hiervoor MrMuilie)
Motor pakt nu veel beter op dan het originele luchtfilter maar het aanzuiggeluid is behoorlijk irritant.
Had je ook een Evo1 kap op je 2015? Geluid is niet anders op je 2021 dan op de 2015 gok ik. Als je echter al een tijdje 'standaard' rijdt dan kan ik me voorstellen dat het nu ineens flink lawaaiiger is geworden.

Ik rij altijd met oordoppen in ivm windruis. Als ik ze een keer niet in heb dan klinkt ook alles heel luid.
 
Hoe is het aanzuiggeluid met DNA filter?

Rij nu met het openluchtfilter kapje. (nog mijn dank hiervoor MrMuilie)
Motor pakt nu veel beter op dan het originele luchtfilter maar het aanzuiggeluid is behoorlijk irritant.
Moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel last van heb. Maar ik rij dan ook alleen met gehoorbescherming en intercom.
 
Had je ook een Evo1 kap op je 2015? Geluid is niet anders op je 2021 dan op de 2015 gok ik. Als je echter al een tijdje 'standaard' rijdt dan kan ik me voorstellen dat het nu ineens flink lawaaiiger is geworden.

Ik rij altijd met oordoppen in ivm windruis. Als ik ze een keer niet in heb dan klinkt ook alles heel luid.
Had inderdaad de kap op mijn 2015 SMC. Zat er bij koop al op. Daarna (in 2018) een Duke 690 gehad zonder open luchtfilter. Denk dat je gelijk hebt omdat het geluid nu pas opvalt omdat ik standaard had gereden. Kan me het met de 2015 niet meer herinneren. Ik rij ook met oordoppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan