KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Raar dat die dingen niet los te bestellen zijn, alhoewel ik ergens in mijn hoofd had zitten dat mijn 950 exact deze bussen in de kappen had zitten... Maar weet dat niet meer zeker.

In ieder geval het schakelpedaaltje binnen, oogt weer net wat toffer, zo'n zwart met oranje pookje, en bij Goedhart de steun besteld.
 
Ik heb onderstaand lasertje besteld om m’n achterwiel uit te lijnen. Nu zit de kettinggeleider alleen in de weg 🥲 Kan ik de ketting gewoon even openbreken de geleider verwijderen, de ketting weer dichtmaken, vervolgens op de juiste spanning zetten, uitlijnen en dan de ketting weer openbreken en de geleider terugplaatsen? Of moet de ketting op spanning worden gebracht met de (achterste) geleider gemonteerd. Lijkt mij niet toch?

Profi 12 laser
 
Die merktekens kloppen gewoon bij een KTM.
Dus zo'n laser uitlijner heb je niet nodig.
Ik heb die laser uitlijner al jaren, alleen nodig bij fietsen zonder merktekens of wanneer ze niet kloppen.
Je ketting onnodig breken en weer aan elkaar klinken lijkt me ook een beetje van de gekke.
 
Mijn 690 uit 2012 slaat af als ik rustig weg wil rijden vanuit stilstand. Heel soms slaat hij ook tijdens het rijden af wanneer ik in toeren zak bijv. Naar een stoplicht toe. Ik las dat dit een bekend iets is bij de 690, heeft iemand dit probleem ook gehad en zo ja, hoe heb je het op kunnen lossen?

Bij mij zit er een akrapovic demper op, Rottweiler fuel dongle, akra mapping en een 2e brandstoftank onder het zadel van Rade garage. Bij deze kit zit een kleinere luchtfilterbox met Twin-air luchtfilter.

Ik heb hem gekocht al deze aanpassingen.
t/m 2013 kun je een custom map laten schrijven. Deze word speciaal op maat gemaakt per fiets. Dan kun je de brandstof en de ontsteking laten mappen. Dit heb ik zelf ook laten doen. Dit kan bij MVS racing. Hierdoor is het probleem van het uitvallen voorbij. Zelfs met de akrapovic (evo1) mapping loopt hij te arm onderin toeren. Dit koste toen 325 euro.
 
Die merktekens kloppen gewoon bij een KTM.
Dus zo'n laser uitlijner heb je niet nodig.
Ik heb die laser uitlijner al jaren, alleen nodig bij fietsen zonder merktekens of wanneer ze niet kloppen.
Je ketting onnodig breken en weer aan elkaar klinken lijkt me ook een beetje van de gekke.
Ik heb er wel aftermarket kettingspanners op. Heb ze links en rechts op elkaar gelegd en zijn identiek. Ook de merktekens zitten op precies hetzelfde punt. Grote kans dat m’n wiel er dus al recht in hangt maar meten is weten 😁. Heb sinds m’n nieuwe banden eromheen liggen een hele lichte afwijking naar rechts. Had met m’n oude banden nergens last van en heb met het wisselen van de banden ook niet aan de kettingspanners gezeten dus waarschijnlijk zit het hem in de band of misschien toch het achterwiel dat een heel klein beetje uit het lood staat en dat ik dat eerder niet merkte vanwege het feit dat m’n oude achterband behoorlijk plat was in het midden…

Ik heb inmiddels in ieder geval de lasermonkey besteld. Deze kun je aan de bovenkant van het achtertandwiel bevestigen. Vind het inderdaad iets teveel van het goede om de ketting open te breken was even ‘vergeten’ dat dat bij de motor doorgaans niet met een simpel visje gaat maar dat je hem dan echt open moet ponsen en weer dicht moet klinken.

Mensen nog tips voor pons/klinksetjes als te zijner tijd de tandwielen en de ketting vervangen moeten worden? Zie op de site van hbm en datona ‘universele’ setjes die er zo op het eerste oog prima uitzien. Iemand ervaring met de kwaliteit?
 
Laatst bewerkt:
Wachtend op het versnellingspookje... ik kon het toch niet laten :]
20220321_184538.jpg
 
KTM Duke 125 2012 ; RIP
KTM Duke 390 '18 : SOLD
KTM Duke 690 '17 SOLD
KTM SMC 690 '10 Braaap!

SMC 690 2010?
 
Mensen nog tips voor pons/klinksetjes als te zijner tijd de tandwielen en de ketting vervangen moeten worden? Zie op de site van hbm en datona ‘universele’ setjes die er zo op het eerste oog prima uitzien. Iemand ervaring met de kwaliteit?
Ik heb een ketting-pons, gewoon bij de ketting groothandel gekocht.
Die goedkope shit is veel zachter en na twee drie keer gebruiken kapot.

Klinken doe je gewoon met een hamer in de bankschroef.
Als je het netjes wil doen, een setje "snapper-doppers" kopen, ouwerwets vakwerk..............sla je O-ringen niet kapot..........
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.........
 
Ik heb een ketting-pons, gewoon bij de ketting groothandel gekocht.
Die goedkope shit is veel zachter en na twee drie keer gebruiken kapot.

Klinken doe je gewoon met een hamer in de bankschroef.
Als je het netjes wil doen, een setje "snapper-doppers" kopen, ouwerwets vakwerk..............sla je O-ringen niet kapot..........
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.........

Dit, 100%. Die goedkope dingen zijn echt drama. Geef wat tientjes meer uit en koop een goede stevige pons. Je hebt ze met klink en breek functie zodat je niet met 2 hamers hoeft te klinken. Ik zou niet met hamers klinken als je het ook met zo'n kettingtool kan. Daar heb je veel meer gevoel mee. Hamer-bankschroef is meer gedoe omdat je dan je achterbrug er uit moet halen om de ketting te plaatsen?
 
Je heb de ketting dan geponst in je handen en moet hem dan nog om het voortandwiel krijgen?
 
Ik heb een ketting-pons, gewoon bij de ketting groothandel gekocht.
Die goedkope shit is veel zachter en na twee drie keer gebruiken kapot.

Klinken doe je gewoon met een hamer in de bankschroef.
Als je het netjes wil doen, een setje "snapper-doppers" kopen, ouwerwets vakwerk..............sla je O-ringen niet kapot..........
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.........
Zoiets als onderstaande?

Klikker de Klik
 
Een ketting breken zal best nog wel gaan, maar weer aan elkaar klinken, dwz de "scharnier-pen" weer "op-stuiken" met zo'n gereedschapje...............
NB ik koop altijd het beste van het beste, enduro ketting, rond de € 120,=.
Als m'n geleider op begint te raken, breek ik de ketting, nwe geleider erop, draai de ketting onderste boven.
 
Niet bang dat je wordt gepakt zonder db killer?
hier bij ons valt dat heel goed mee Steven... zolang je maar je gezond verstand gebruikt...
Ik reed hiervoor tien jaar met getunede wagen(s) en deed er ook nooit gek mee in het woongebied en of zone 50's ...

enkel is het altijd wachten als je verder uit de buurt gaat hé O-)
😉
 
Ziet er echt strak uit zeg! Die van mij is toch wel verweerd na 10 jaar NL klimaat. Misschien dat ik er maar eens wat nieuwe kappen opzet om het een beetje te verbergen/aandacht af te leiden 😅
Thanks SvB! Ja ik vind zijn make-over ook wel geslaagd eerlijk gezegd... Bij aankoop enkele maanden geleden, zag hij er ook nog top uit hoor. Ik heb hem alleen een beetje gepersonaliseerd :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan