ktm 790 duke

Had ik met mijn MT-09 ook, enige moment dat ik ooit pk's "gemist" heb.
Hier nog steeds geen trackday gedaan, word wel eens tijd!
 
Haha ja missen is een groot woord natuurlijk maar merk wel verschil, maar dat maak ik dan in de bochten weer goed dat scheelt :]
 
Probeer de 390 of nog erger de 125 eens. Dan weet je pas wat vermogen missen is. Bij laatstgenoemde permanent en overal ;). Lijkt mij dat je met een 790/890 niet veel reden tot klagen hebt. 100+ pk (??)
 
Haha nee zeker niks te klagen! Bedoel er mee te zeggen dat het boven de 175+ niet meer zo hard door trekt als een 4 cilinder racer, mede ook door dat je een grote wind vanger bent
 
Ze zijn inderdaad gewoon hetzelfde, je kunt ze zoeken in de KTM.SparePartsFinder
Let er wel ff op dat de nieuwe 790 een ander onderdeelnummer en er ook een C bij staat, dit verwijst volgens mij dat dit de China-versie is van het onderdeel.
KTM.SparePartsFinder
Nummer 28 en 31
6410304800033 Footrest Carrier Rear/left Part Ktm - MSP
Hier zie je welke motoren compatibel zijn.


Nog een update over het nokkenasverhaal, inmiddels zijn alle onderdelen ontvangen en de kop wordt gereviseerd.
Daarnaast is er bij de dealer een 890 binnengekomen die ook een ingelopen nok heeft, dit was een model uit 2021.
Voor de rest is de oorzaak nog steeds speculeren, bij mij is de nok die aan het einde van het olietraject ingesleten. Kans dus dat dit door een te lage druk is gekomen.
In een facebookgroep is hetvolgende gepost over de oliedruk.
790890.png


Wellicht helpt het en is er binnenkort wat resultaat van mensen die de mod uitvoeren; want ik heb geen zin dat ik ook zoals sommige Advrider-gebruikers om elke 20.000 km de nokkenassen te vervangen.
 
Zeker zeker, voordat ik mijn Duke had gekocht heb ik ook de Duke 790 Dauertest gekeken van MotorradOnline. Het Motoplus artikel is daar een 1 op 1 vertaling van, alleen zonder video.
KTM 790 Duke im Dauertest: Abschlussbilanz nach 50.000 km mit dem Naked Bike
Echter geldt hierbij wel n=1, daarnaast is op het advrider-forum zeker een confirmation bias omdat iedereen die problemen heeft opzoek gaat naar een antwoord en uitkomt op de thread.

De kleppendekselpakking komt al snel aan het licht aangezien deze, uit ervaring, tussen de 5.000 en 15.000 begint te zweten. De nokkenassen komen meestal vanaf de >20,000 km aan het licht omdat het inlopen hiervan wel even duurt. Als je de kop er niet afhaalt ga je het ook niet zien. Dus als er al naar gekeken wordt bij de 30.000 beurt dan is de motor al 10 jaar oud als deze wordt bereden door de gemiddelde Nederlandse motorrijder. Aangezien de gemiddelde Nederlandse motorrijder ongeveer 3.000 km per jaar rijdt. (SWOV.nl)
Dan zijn het aantal meldingen van ingelopen nokkenassen dus ook lager de eerste jaren.
Bij mij is er tijdens de grote beurt waarschijnlijk niet eens opgevallen en 4.000 km ligt mijn blok open met ingelopen nokken ;(
 
Laatst bewerkt:
Moraal van het verhaal: 30.000 km rijden in het eerste jaar. Ik rijd ruim 30 dkm/j en bied mijn service gratis aan één 790/890 eigenaar aan inclusief benzine en onderhoud, ex kleppen stellen. Dat is het enige dat je nog zelf moet regelen. Geïnteresseerd? Stuur snel een PB. Wie het eerst komt wie het eerst maalt.
 
Laatst bewerkt:
Ga je zeker veel plezier aan beleven, zo'n Tuono is ook vreselijk gaaf, nooit op gereden, maar vind het een supermooi ding om te zien. :t

Is ook echt een hele andere motor.
De ktm is naked-SM en de Tuono meer naked-racer. De Tuono voelt ook een stukje groter en vooral veel sterker. Geluid van een V4 is fantastisch. Zelfs met de standaard demper!
 
Ik heb een set nieuwe, ongebruikte remschijven 7600916000033 te koop.
KTM-prijs rond de 400 euro, mijn prijs: 325 euro
 

Bijlagen

  • 20231103_133047.jpg
    20231103_133047.jpg
    202,6 KB · Weergaven: 3
  • 20231103_153857.jpg
    20231103_153857.jpg
    497,8 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Ik ben ook nog dik tevreden met mijn 2018 390 Duke. Built in India. Misschien maakt dat uit ….
Mijn BMW uit India heeft wel een compleet doorgesleten nokkenas bij slechts 17k.
Wat is dat toch met die moderne motorfietsen. :?

De KTM 790 Duke is sinds dit jaar trouwens volledig in China geproduceerd.
Om aan de A2 norm te voldoen heeft deze versie 95 pk (was 105 pk).
 
Wat een afzichtelijke koplamp hebben ze de 990 meegegeven... wtf?

Verder sowieso weinig nieuws. Paar cc erbij, paar pk erbij, maar bepaald geen revolutie.
 
Wat een afzichtelijke koplamp hebben ze de 990 meegegeven... wtf?

Verder sowieso weinig nieuws. Paar cc erbij, paar pk erbij, maar bepaald geen revolutie.
De koplampen gaan helemaal waus op diverse nieuwe motoren. _O-

Led maakt de sky the limit. ;)

Net het filmpje bekeken.
Je kan er niet normaal op rijden. :?
En de tractiecontrole en het ABS zijn erg scherp afgesteld. :+
Wat kan die man rijden. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan