KTM 990 SM, SM-R, SM-T en meer LC8 topic deel IV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die mij wat kunnen vertellen over de verschillen tussen de 950 SM en de 990 SM?

Beide motoren lijken mij dikke pret, maar is de 990 nou echt die 3000 meer waard? Je vindt 950's net onder de 6000 euro nu, maar 990's kosten echt nog 9 zo ongeveer. Ik bedoel het is injectie ipv carbs, en natuurlijk is hij vlotter, maar hoeveel merk je er in de praktijk van? Is de een toevallig nog zuiniger (minder dorstig :P) dan de ander? Klinkt een beetje suf om daarover te beginnen bij een SM, maar ik vind het toch niet onbelangrijk met de huidige benzineprijzen :( Kortom; graag wat ervaringen van mensen die op beide hebben gereden :)
 
In het onderdeel 'service' van de KTM site wordt het volgende beschreven:

Aanwijzingen voor de brandstofkwaliteit (voor alle modellen)
  • Gebruik uitsluitend loodvrije benzine die minimaal voldoet aan de Europese norm EN 228 en het desbetreffende octaangetal (RON...).
  • Een aandeel van maximaal 10% ethanol (E10-benzine) is toegestaan.
  • Gebruik geen brandstofmengsels met methanol (bv. M15, M85, M100) of met meer dan 10% ethanol (bv. E15, E25, E85, E100).


bedankt voorjullie reacties
kon in eerste instantie niets vinden , had ook nog niet onder "service"gekeken |(
 
Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die mij wat kunnen vertellen over de verschillen tussen de 950 SM en de 990 SM?

Beide motoren lijken mij dikke pret, maar is de 990 nou echt die 3000 meer waard? Je vindt 950's net onder de 6000 euro nu, maar 990's kosten echt nog 9 zo ongeveer. Ik bedoel het is injectie ipv carbs, en natuurlijk is hij vlotter, maar hoeveel merk je er in de praktijk van? Is de een toevallig nog zuiniger (minder dorstig :P) dan de ander? Klinkt een beetje suf om daarover te beginnen bij een SM, maar ik vind het toch niet onbelangrijk met de huidige benzineprijzen :( Kortom; graag wat ervaringen van mensen die op beide hebben gereden :)


Het grote voordeel van een 950 is dat ze een veeeeel mooiere gasaaname hebben, de 990 staat bekend om z`n aan / uit gasreactie en rukkerig lopen onder de 4000 toeren. De ene heeft er meer last van als de andere, maar geen 1 990 waar ik ooit op gereden heb loopt zo soepel als een 950. M`n eigen 990 heeft andere dempers / mapping en een progresieve gashendel, daar wordt `t wel beter van maar helemaal perfect is het nog niet.

Het verschil in vermogen is niet gigantisch, een 990 loopt bovenin wat harder door. 950 heeft een 16 t voortandwiel nodig. Benzine verbruik is iets lager bij een 990 (1:14 / 1:15) en het blok is iets verder doorontwikkeld.

De beste lc8 sm is m.i. een 950 smr, ze zijn best betaalbaar tegenwoordig, alleen die kleine tank is jammer.
 
Gisteren voor het eerst sinds maanden weer eens een stukje gereden; HEERLIJK. :}

Onvoorstelbaar; hoe deze heerlijke motor binnen 30 minuten weer volledig herbevestigd waarom je hem ook al weer in de schuur hebt staan. Wat een geweldig ding blijft het toch!

zo. dat moest ik ff kwijt. 8-)


Najaarsmeeting iemand???? :9



@ pitbull;
wij kunnen niet in je portomonnee kijken, als jij €3000 veel geld vindt moet je vooral voor een 950 gaan; dikke pret en loopt fantastisch. Voor het vermogen hoef je het zeker niet te laten. Voor de rest; een 990 zit echt een stuk beter (net andere houding, zadel, je blijft heen en weer schuiven op een 950) en daardoor is de 990 een stuk veelzijdiger, zeker met comfy zadel erop. Het 'normale' dashboard was mij ook veel waard; dan knullige ding op een 950 ziet er niet uit. En een deel van die 3 ruggen krijg je vast weer terug als je hem ooit weer verkoopt. Ik heb proefgereden op een 950 en toen een 990 besteld; geen seconde spijt. Zo; just my 2 cents. Veel succes! Oh ja; akra's zijn beter dan wings! :+
 
Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die mij wat kunnen vertellen over de verschillen tussen de 950 SM en de 990 SM?

Beide motoren lijken mij dikke pret, maar is de 990 nou echt die 3000 meer waard? Je vindt 950's net onder de 6000 euro nu, maar 990's kosten echt nog 9 zo ongeveer. Ik bedoel het is injectie ipv carbs, en natuurlijk is hij vlotter, maar hoeveel merk je er in de praktijk van? Is de een toevallig nog zuiniger (minder dorstig :P) dan de ander? Klinkt een beetje suf om daarover te beginnen bij een SM, maar ik vind het toch niet onbelangrijk met de huidige benzineprijzen :( Kortom; graag wat ervaringen van mensen die op beide hebben gereden :)
Ik zou mijn 950 smr overnemen... Zie vorige pagina, wat een knapperd!
 
Zo, 270 km gereden vandaag: nijmegen-lochem-markelo-wijhe-kootwijk-nijmegen. Met maar één dikke bui *O* . Echt nat word ik niet op mijn motor behalve dat alles naar mijn kruis stroomt op de een of andere manier. Oh well....

Plaatje van de fotograaf:
GOPR0247.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iemand die mee was wees mij op de terugweg bij de pomp op iets raars met mijn achterband. Hij zit recht op de velg maar de randen (zeg maar waar je op rijdt in een bocht) die slingeren. Ik merk er niks van maar het is niet goed. Dus volgende week maar es naar Venlo.
Het nadeel van een nieuwe band is dat ik 3.000 km langer op deze banden moet rijden...
 
@ Streetpete - Julex1000 - Vtronald bedankt voor jullie reactie, ik ga ben overtuigd.
Tot volgens jaar!!
Als het zover is zien jullie het vanzelf, (of zitten er misschien nog nieuwe modellen in de planning) ? :9

Gr.
 
Hallo poldermodel, helaas de voorjaarsmeeting niet kunnen komen, zou ik als kleine broer weer mee kunnen liften met de grote jongens in het najaar?
 
zijn hier SMT rijders aanwezig met duo ervaring? :)

De SMT zou het voor mij echt helemaal zijn :} Ik twijfel echter een beetje aan de comfort voor een eventuele passagier.




Hierdoor neig ik een beetje naar een Multistrada (1100), die volgens mij een stuk comfortabeler is. :$
 
Hallo poldermodel, helaas de voorjaarsmeeting niet kunnen komen, zou ik als kleine broer weer mee kunnen liften met de grote jongens in het najaar?

Natúúlijk!!
Maar verwacht van mij niet al te veel initiatief, ik zit helemaal klem met mijn tijd de komende weken. Ik heb uit betrouwbare bron dat er al wel door iemand anders wat geprobeerd wordt te regelen. wordt vast spoedig vervolgd. Ik ben al blij als ik tijd vind om aan te haken. Volgende jaar doe ik graag weer de voorjaarsmeeting.
 
zijn hier SMT rijders aanwezig met duo ervaring? :)

De SMT zou het voor mij echt helemaal zijn :} Ik twijfel echter een beetje aan de comfort voor een eventuele passagier.




Hierdoor neig ik een beetje naar een Multistrada (1100), die volgens mij een stuk comfortabeler is. :$

Hoe vaak rij je duo? Volgens mij gaat duo prima met de SMT, maar er zijn betere motoren voor duo. Als je overwegend solo rijdt, zou ik me daar niet druk over maken.
 
Morge!

gister wilde ik zomaar mij rebound aan de bovenzijde van de vork eens iets softer instellen gewoon om eens te zien wat deze doet... nu merkte ik dat deze helemaal naar - toegedraait staat! Weet iemand wat ongeveer de originele afstelling is van de vering of anders een goede voor iemand van 85 kilo? :]
 
Morge!

gister wilde ik zomaar mij rebound aan de bovenzijde van de vork eens iets softer instellen gewoon om eens te zien wat deze doet... nu merkte ik dat deze helemaal naar - toegedraait staat! Weet iemand wat ongeveer de originele afstelling is van de vering of anders een goede voor iemand van 85 kilo? :]

Staat in het instructieboekje en op de sticker op de tank onder het zadel ;)
 
Hoe vaak rij je duo? Volgens mij gaat duo prima met de SMT, maar er zijn betere motoren voor duo. Als je overwegend solo rijdt, zou ik me daar niet druk over maken.
Ik rijd nu helemaal niet met duo, maar dat komt juist omdat ik nu geen geschikte motor heb ;)

de motor zal overwegend solo gebruikt worden, me vriendin rijdt namelijk zelf motor.

Echter ben ik wel van plan om met een toekomstige motor op echte motorvakanties te gaan (Alpen? Noorwegen? Portugal?) Ze gaat dan achterop en dan zal ze wel een beetje comfortabel moeten zitten ;)
 
zijn hier SMT rijders aanwezig met duo ervaring? :)

De SMT zou het voor mij echt helemaal zijn :} Ik twijfel echter een beetje aan de comfort voor een eventuele passagier.




Hierdoor neig ik een beetje naar een Multistrada (1100), die volgens mij een stuk comfortabeler is. :$

:Y heb afgelopen juni een dag met mijn vriendin rond gereden in de Dolomieten.
Omdat haar motor met stukken stond.

Ze zat vrij goed achterop, natuurlijk wel om de paar uur er even af om lekker de benen te strekken.
Maar verder geen klachten van haar gehoord.

Wel is een preload adjuster aan te raden, want met duo zul je deze moeten bij stellen en zonder zo'n ding is er geen beginnen aan.
Want ik had nogal wat last van wijd lopen in de bochten en mijn vriendin is toch niet echt zwaar(<80kg incl kleding en ik zelf <100kg incl kleding).
Naar een aantal extra slagen veervoorspanning was de motor weer neutraal.

Maar natuurlijk elke duo is anders dus misschien even kort achterop als je een proef rit gaat maken ;) .
 
Laatst bewerkt:
Poldermodel melde het al:

KTM Najaarsmeeting

zaterdag 17 september

André Motoren
Mariënhoef 12
Ermelo




Verzamelen vanaf 9:00 uur.

Vertrekken rond 10:30

Route door/om Veluwe en IJsselvalei. ca 200km

Inschrijving geopend *D

Inschrijvingslijst:
1) Paul van den Bogaard ( 990 SMT )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan