Ktm duke 390 2021 katalysator verwijderen?

Duke88

Rookie
22 nov 2021
3
7
Beste motor vrienden,

Ik heb een KTM duke 390 uit 2021 met een Akrapovic demper. Nu wil ik een Mivv katalysator vervanger monteren. Kan dit zonder aanpassen van de mapping etc zonder problemen of komt dit er bij?

Groeten,
Tycho Derks
 
Ongeacht of er een nieuwe mapping benodigd is; zal door het verwijderen van de katalysator de motor een bak meer geluid gaan maken.
Met in het achterhoofd het steeds strenger controleren van de politie op geluidsniveau, het afsluiten van dijken door gemotoriseerd verkeer etc..

Ik zou eerst even goed bedenken of je wel meer herrie wil..

Een harder geluid is niet altijd een mooier geluid.
Het extra vermogen bij zo'n KTM390 door het verwijderen van een cat is verwaarloosbaar btw.
 
Ongeacht of er een nieuwe mapping benodigd is; zal door het verwijderen van de katalysator de motor een bak meer geluid gaan maken.
Met in het achterhoofd het steeds strenger controleren van de politie op geluidsniveau, het afsluiten van dijken door gemotoriseerd verkeer etc..

Ik zou eerst even goed bedenken of je wel meer herrie wil..

Een harder geluid is niet altijd een mooier geluid.
Het extra vermogen bij zo'n KTM390 door het verwijderen van een cat is verwaarloosbaar btw.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie!
Het geluid met de akra zonder db zou van mij toch best wat harder mogen. Mocht het teveel zijn kan ik hem altijd terug monteren weer. Ook het vermogen is voor mij niet het uiteindelijk doel. Vraag is vooral of het nodig is om de mapping aan te passen om foutmeldingen te voorkomen

Groeten
 
Algemene internet wijsheid is zover ik het weet bij een volledige vervanging sowieso de mapping aan laten passen! Je verandert een serieus stuk aan je blok, dus moet je ook de andere dingen aanpassen
 
Om foutmeldingen te voorkomen zul je de ECU wijs moeten maken dat de katalysator er nog zit, meestal gebeurd dat met een weerstandje, en zonder katalysator is het imho verstandig om het ding door een specialist en op een rollenbank af te laten stellen, als je wilt dat het ding een poosje heel blijft. Geen idee hoe eenvoudig dat is bij de KTM d.m.v. het overschrijven van de ECU, of dat je aan een power commander (of soortgelijk) moet.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen: duur i.r.t. de motor en de winst die het oplevert, en pokkeherrie i.c.m. weinig vaart was ongeveer drie minuten leuk, maar heb ik sindsdien altijd verschrikkelijk gevonden in de tijd dat ik veroordeelt was tot een lichte fiets. Maar goed, het is jouw geld en hobby, dus dat moet je zelf weten.
 
Je zult hem moeten laten mappen, tenzij de levensduur van je blok te niet boeit. De motor gaat trouwens een rotherrie maken zonder cat.

Gevalletje blaffende honden bijten niet krijg je dan. Net zoals de piaggio zip scootertjes met hun gebrul die niet harder dan 50 gaan.
 
Om foutmeldingen te voorkomen zul je de ECU wijs moeten maken dat de katalysator er nog zit, meestal gebeurd dat met een weerstandje, en zonder katalysator is het imho verstandig om het ding door een specialist en op een rollenbank af te laten stellen, als je wilt dat het ding een poosje heel blijft. Geen idee hoe eenvoudig dat is bij de KTM d.m.v. het overschrijven van de ECU, of dat je aan een power commander (of soortgelijk) moet.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen: duur i.r.t. de motor en de winst die het oplevert, en pokkeherrie i.c.m. weinig vaart was ongeveer drie minuten leuk, maar heb ik sindsdien altijd verschrikkelijk gevonden in de tijd dat ik veroordeelt was tot een lichte fiets. Maar goed, het is jouw geld en hobby, dus dat moet je zelf weten.
Sinds wanneer is de katalysator bedraad naar de ECU?

Het enigste wat je zou kunnen tegenkomen is dat de motor te arm zal staan maar je ECU zal dit niet meteen oppikken..

Eerlijk gezegd: doe het niet. Ik heb ook een recente euro5 ktm gekocht deze week en ik denk dat dit de eerste motor is die ik standaard laat staan. Het zal er niet beter op worden met geluidscontroles in de nabije toekomst, en ergens terecht ook...

Mocht je het wel doen: je kan de hele lijn vervangen en een open demper, in dat geval zou ik de motor zeker laten afstellen op een testbank.
Het zal je veel geld kosten op een motor die het niet echt waard is en de toenames in prestaties gaan gering zijn. Het enigste wat je doet is veel geld uitgeven aan meer geluid.
 
Sinds wanneer (etc.)
Geen idee, en sowieso vermoedt ik dat een “bedrading van katalysator naar ECU” niet eens nodig is, er is immers een lambda-sonde die signalen aan de ECU moet geven, en die (alsook die van de talrijke overige sensoren rondom de brandstofhuishouding) signalen zullen vast gaan afwijken als je de katslysator weghaalt. Hoedanook, sinds Euro-4 (1 januari 2017 formeel van kracht) krijg je gewoon een permanente foutmelding (engine failure) op je dash als je hebt zitten klooien aan o.a. de katalysator. Geldt ook voor auto’s trouwens, want dat moet, al een poosje, van Europa.
 
Laatst bewerkt:
Hebben motoren 2 O2 sensors? Zo ja, bij auto's schroef je een verleng stukje voor de 2de O2 sensor, zodat niet beide sensor's hetzelfde meten.
Als je 1 sensor hebt kan de cat er zo uit.

Op de bank krijg je misschien niet echt hogere nummers zonder cat, maar meestal wordt het blok wat soepeler, net wat levendiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan