KTM Duke 390 of niet?

spoorhaven

MF'er
26 mrt 2008
240
0
Boskoop
Beste allemaal
Ben samen met mijn vrouw wezen kijken naar wat anders als haar huidige kawasaki kle 500
Ze heeft een proefrit gemaakt op een ktm duke 390
Helemaal weg van :] , lekker licht en handelbaar..

Echter...

Ik lees op diverse plekken nogal wat negatieve zaken over betrouwbaarheid, uitvallen bij terugschakelen, vastlopers etc...

Zijn dit incidenten, eerste series of is alle waar toch naar zijn geld :?

Hoor graag de ervaringen hiermee..
 
Beste allemaal
Ben samen met mijn vrouw wezen kijken naar wat anders als haar huidige kawasaki kle 500
Ze heeft een proefrit gemaakt op een ktm duke 390
Helemaal weg van :] , lekker licht en handelbaar..

Echter...

Ik lees op diverse plekken nogal wat negatieve zaken over betrouwbaarheid, uitvallen bij terugschakelen, vastlopers etc...

Zijn dit incidenten, eerste series of is alle waar toch naar zijn geld :?

Hoor graag de ervaringen hiermee..


Zijn de plekken waar je het leest uberhaupt enigzins betrouwbaar?
Uitvallen bij terugschakelen kan namelijk al liggen aan te laag stationair toeren bv. schroef aandraaien en opgelost, vastlopers... olie in de gaten houden noem ik dat. Je hebt ook helden die hun motor niet netjes inrijden en dan vraag je vaak om problemen op de lange duur. KTM heeft een naam hoog te houden dus kwaliteit zal niet de boosdoener zijn.
Ik denk dat je gwn een paar incidenten hebt getroffen. En je hebt als je t nieuw koopt toch je garantie
 
Nog beter, koop geen nieuwe, dan weet je zeker dat het een goeie is. De eerste eigenaar heeft alle problemen opgelost, en je betaalt minder!
 
Waarom niet even doorsparen en een 690 kopen, heeft ze veel langer plezier van denk ik?
 
Heb zelf een 690 Duke gehad en nu een MT-07. Vind de laatste wel een meer prettige motor (de 2 cil voornamelijk).

Over het algemeen lees je wel wat meer dingen over KTM's, zowel van hun goedkopere tot duurdere modellen. Mijn Duke had toch al met al redelijke wat mankementjes (wel altijd netjes onder garantie opgelost, daar niet van). Gebruikte relatief veel olie (wat volgens KTM normaal is) en was ook redelijk duur in onderhoud (al is het alleen maar vanwege het vaak moeten controleren van de klepspeling).
Ook de lagers van de tuimelaars die binnen 10.000km problemen begonnen te geven gaf niet echt veel vertrouwen in de techniek.

'Karakter' noemen ze dat dan :+

Maar als de 690 Duke toch een optie is, probeer dan ook eens een MT-07. Of misschien zelfs een NC750S of X (m'n vriendin heeft die, NC750S, onlangs aangeschaft en is een verdacht prettige motor). Of een Ducati Scrambler (wel iets duurder)?..
NC750 is wel wat zwaarder, maar dat voel je echt niet tijdens het rijden. Duke of MT-07 zijn wel lekker licht, rijdt ook heel prettig.
 
Laatst bewerkt:
Nog beter, koop geen nieuwe, dan weet je zeker dat het een goeie is. De eerste eigenaar heeft alle problemen opgelost, en je betaalt minder!
Ik weet niet of dat beter is. Een nieuwe rij je zelf in, als je hem tweedehands koopt weet je niet hoe de eerste eigenaar de eerste kilometers gemaakt heeft. Dat heeft nogal invloed op hoe de motor zich in de toekomst gaat gedragen.

Ik geloof gerust dat de kleine Dukes meer problemen hebben dan de grotere (in Oostenrijk geproduceerde) broers, maar wat je zegt, de QC gebeurt gewoon in Oostenrijk, en het blijven hoogwaardige materialen die gebruikt worden. Denk aan de Bybre remmen e.d.

Hou er ook rekening mee dat je het gros van de succesverhalen niet leest. Als er iets kapot is komen mensen klagen, maar alles wat probleemloos blijft rijden hoor je niets over.

En het is ook niet zo'n slecht idee om door te sparen voor de 690. Zelf heb ik nauwelijks problemen gehad. Hij lust flink wat olie, maar zolang je dat bijhoudt is het ook niet echt een probleem. Karakter is inderdaad anders dan een MT-7, het is maar net wat je wilt :) Scrambler is gaaf, maar dat zal ook weer een duur grapje worden. En daarbij zijn er zoveel van die dingen verkocht dat het speciale er wel weer af is. Maar dat moeten jullie zelf bepalen ;)

OK Doei!
 
- Of je nou de ellende van een ander koopt of van de dealer, het kost je allebei het plezier in de motor.
- Maar bij een tweedehands gevalletje is er een geschiedenis bekend. Kijk, je kan wel net doen of je altijd met je ogen dicht moet kopen, maar dat bedoel ik natuurlijk niet.
- Ik geef mijn goeie adviezen natuurlijk ook op basis van ervaring :) . Het geld dat ik tot nu toe bespaard heb door tweedehands te kopen was altijd meer dan genoeg om een "tweedehands probleempje"op te lossen.
- Ik heb altijd erg veel medelijden met diegenen die een nieuwe motor / auto / fiets etc. kopen, waarbij alles netjes onder garantie opgelost wordt, maar die per saldo het eerste jaar meer op een leenfiets dan hun eigen motor rijden, en na een jaar geen plezier meer in hun aankoop hebben.
 
Alle 390's zitten nog in de fabrieksgarantie, dus kun je met afgestempeld onderhoudsboekje prima tweedehands kopen.
 
Als de eerste eigenaar keurig zijn onderhoudsbeurten gedaan heeft, weet je nog niet of hij die machine mishandeld heeft....
 
Wat is mishandelen? Waarom zou iemand zoiets doen met zijn eigendom? Bedoel je mischien "goed gebruiken"? Daar zijn motoren voor gemaakt!

Het risico loopt je met elke tweedehands fiets, mocht er iets aan mankeren dan heb je nog altijd garantie.
 
Beste allemaal
Bedankt voor de feedback
Het is een puntgave Duke 690 geworden uit 2012 met 10.000 km (Dealer onderhouden met garantie)
En met veel ongebruikt rubber op de zijnkanten van de banden. :+ en extras zoals akra en valbeugels en doppen. In modus 1 ook gewoon rustig te bereiden (wat mijn ega wel kan waarderen..)
 
Je hebt gelijk ;) Gefeliciteerd! Wat heb je ervoor betaald, als ik vragen mag?
 
6990 minus een hele schappelijke inruil voor de kawasaki..
Lijkt mogelijk wat hoog maar met alle extra opties ben ik zeer tevreden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan