Dank voor jullie verslagen. Tot nu toe een steekproef van 3, maar daarin afgezien van metaalmoeheid en andere trillingsgerelateerde zaken niet veel kapot gegaan of echte electronica-ellende meegemaakt. Dat is goed om te lezen. Dat met die tuimelaars is wel heel vreemd. Dat zou echt niet mogen als de smering, onderhoud en verdere behandeling van de motor goed is geweest. Hopelijk is dit exemplarisch. Elke 10.000 km olie en filters is een net onderhoudsinterval. Kleppen stellen elke 30.000 ?? Is zelf te doen (moertje contramoertje), of werkt het met shims en kun je het beter de dealer laten doen?
Trillingen horen bij het karakter van een vermogende 1-pitter, dus kapotte lampjes en dashboards zullen waarschijnlijk blijven. Lampjes kosten zowat niets, en bij vervangen door LEDs gaat het al aanzienlijk langer mee. Bouten zijn in principe allemaal te borgen, dus loslopen daarvan is te voorkomen, maar dat dashboards kapot gaan is wel jammer. Loopt gelijk weer in de papieren.
@Ruud. Flink arsenaal aan motoren gehad! Bijzonder dat je het nu op alléén een scooter doet. Ik kan me voorstellen dat je weer op zoek bent naar een echte motor. Zeker omdat je al zoveel mooie dingen hebt gereden.
Zelf heb ik een 180 cc 4-takt motorscooter (Gilera DNA180) gehad, waaraan ik in uren zowat meer aan het afstellen en repareren ben geweest dan ik erop heb gereden. Het sleutelinterval was maximaal 1000 km en dan was er weer iets kapot. Meestal iets simpels, maar 't zat gewoon niet goed in elkaar, of bleef in elk geval niet heel.
Italiaanse degelijkheid zullen we maar zeggen... Ik heb 'm met een beetje dubbel gevoel maar weggedaan.
Wel jammer. 't Was echt een leuk ding, maar zelfs voor een motor 'voor erbij' deed ie het te vaak niet.
Voor wie het leuk vindt mijn ervaring met mijn huidige kilometervreetfiets waar ik tzt. een andere voor wil, waarbij een Duke tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Het is geen KTM, dus wel een beetje off-topic, maar voor wat hoort wat, en stoppen met lezen kan altijd....
Voor dagelijks gebruik heb ik een SV650. Niet het eigenzinnige van een Duke, maar toch ook best een fietsje met karakter. Dat karakter zit vooral in het V-twin blok. Verder een gemoedelijke, vergevingsgezinde fiets, die net zoals de 690 best op lijn gehouden moet worden, maar gemakkelijk stuurt en ook nog goed te corrigeren is. Prima inzetbaar voor 'verplaatsen,' maar ook sturen nodigt ie zeker voor uit. Wat dat betreft komen ze wel overheen, al is de ophanging van de SV standaard slecht, terwijl de Duke standaard al is voorzien van heel mooie WP spullen. Bij de KTM zit dit in feite al in de aanschaf, dus hoef je niet achteraf nog bij te lappen.
In november 2013 mijn SV gekocht met 24.000 op de teller. Dik 4 jaar later staat die 68.000 km hoger (92.000 km), dus voor de zomer hoop ik de ton ermee aan te tikken. Dan kan er naar verwachting nog wel 50.000 km bij, maar begint het eind toch wel te naderen. Voor ie echt kapot gaat of ik veel slijtagedelen moet gaan vervangen (balhoofdlagers, wiellagers, achterswinglagers, big end lagers etc) zoek ik dan eigenlijk wel een andere, maar weet nog niet wat dat gaat zijn. Zou weer een SV kunnen zijn, maar Duke behoort ook tot de mogelijkheden. Tot nu toe naast de normale slijtagedelen (ketting, banden remblokken etc ) wat andere slijtagegevoelige delen vervangen (vorkoliekerringen, oliekeering uitgaande as versnellingsbak), maar is tientjeswerk en in een halve zaterdagmiddag goed zelf te doen. Eén keer heeft ie me laten staan. Accu leeg, de oorzaak bleek niet de accu maar een defecte spanningsregelaar waardoor de accu niet meer voldoende geladen werd. Voor 4 tientjes een tweedehandsje van Marktplaats gehaald en hij deed het weer. Dat is eigenlijk het enige in 68.000 km. Verder wel normaal onderhoud en met gevoel voor techniek behandelen. Meer electronica dan het ontstekingscircuit en een paar lampjes zitten er niet in, dus veel kan daar ook niet kapot
. Het houdt zich goed. Ook in de pekel.
Als dit met een Duke ook zo gaat wil ik er wel een doen hoor, ondanks dat het eigelijk niet mag om zo'n mooie nieuwe motor door de pekel te jassen. Ik neig wat Duke betreft dan wel iets meer naar de 790 dan naar de 690. Net even een tikkie meer vermogen, en omdat het een twin is neem ik aan dat ie minder zal trillen zonder aan karakter in te leveren.
Mooi is ie in elk geval wel.
Het prijsverschil voor 2018 van de Duke 690 en de Duke 790 is 1500 Euro. 10.120 om 11.625 Euri's, dus wat dat betreft lijkt me dat verschil wel te rechtvaardigen gezien de specs en wat er allemaal standaard al op de Duke 790 zit.
Ik blijf het topic volgen net zoals dat van de 790, en als er ooit een Duke komt (welke dan ook) komen jullie het zeker te weten.
Dank voor jullie uitvoerige rijdersreviews.
Fijne jaarwisseling voor straks en een prachtig 2018!