KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Hij heeft wel degelijk regen gehad en spuit hem ook regelmatig af. Maar denk dat ik dus geluk heb tot op heden. En een kwaaltje wil niet zeggen dat ze het allemaal krijgen gelukkig 😁
:^ hier ook geen vocht problemen naar 55k km

Is wel mijn 2e teller, de eerste was bij 21k km vervangen door dat er wit stof aan de binnenzijde ontstond en mijn display begon uit te vallen. Maar dat staat ook los van vocht problemen.

Ik heb het idee dat of ze soms of slecht dicht gemaakt en dus echt lekken. Of dat ze bij een (te) hoge luchtvochtigheid in elkaar zijn gezet waardoor bij koelere buiten temperaturen je dat vocht ziet aanslaan in de teller
 
Zit die alleen door het plastic of zit daar iets stevigers onder? Lijkt mij wel de mooiste plek voor montage.
Mijn GPS komt morgen binnen als het goed is, best een groot ding nog geloof ik, zal eens kijken waar die dan zou kunnen passen.
Enkel plastic, maar is dik. Heb het vastgezet met een metaal schroef. Gaat al 5 jaar goed.
 
:^ hier ook geen vocht problemen naar 55k km

Is wel mijn 2e teller, de eerste was bij 21k km vervangen door dat er wit stof aan de binnenzijde ontstond en mijn display begon uit te vallen. Maar dat staat ook los van vocht problemen.

Ik heb het idee dat of ze soms of slecht dicht gemaakt en dus echt lekken. Of dat ze bij een (te) hoge luchtvochtigheid in elkaar zijn gezet waardoor bij koelere buiten temperaturen je dat vocht ziet aanslaan in de teller
Eerste keer had ik ook uitval van snelheid. Opgestuurd naar Carmo die hebben het weer inorde gemaakt.
Heel lang geen problemen. Nu tijdens een rit door de regen echt veel water binnen niet alleen vocht (ja aan de bovenkant tegen het kuntstof) maar de onderkant van de printplaat stond gewoon in water :(

Hier zie je de waterlijn staan helaas
 

Bijlagen

  • KTM.jpg
    KTM.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 9
Eerste keer had ik ook uitval van snelheid. Opgestuurd naar Carmo die hebben het weer inorde gemaakt.
Heel lang geen problemen. Nu tijdens een rit door de regen echt veel water binnen niet alleen vocht (ja aan de bovenkant tegen het kuntstof) maar de onderkant van de printplaat stond gewoon in water :(

Hier zie je de waterlijn staan helaas
Dat is idd niet best!
 
Weet iemand hier toevallig een budget vriendelijk tanktas voor een 990 smt?
Rij zelf liever zonder, en heb een kleine tailbag achterop, maar het zou voor een eventuele vakantie denk ik wel goed uitkomen. Enkel kosten de meeste rond de 200e, beetje te gortig voor een enkele keer gebruik. De Bagtecs WP7 zegt ervoor geschikt te zijn op een website, maar als ik het zo zie is dat toch niet het geval, of zou hij volledig eraf gehaald moeten worden om te tanken.
 
Ah top, gewoon op powerparts zoeken dus. Icm tanktas kreeg ik alle tanktassen te zien. Miss tzt één zien te vinden. Thanks!

Vandaag of morgen mijn tankdop aanpassen omdat die blijft klemmen, genoeg om met dit warme weer de helm af te moeten doen..
Kan er eigenlijk weinig over vinden, maar blijkt wel een KTM dingetje te zijn, mogelijk slechts bij enkele jaren oid?

En mogelijk gelijk GPS monteren als het lukt via die voeding op contact, eerst met de meegeleverde montagekit, daarna mogelijk nog eens zo'n mooie houder halen die op die boutjes gemonteerd moet worden.
 
Eerste keer had ik ook uitval van snelheid. Opgestuurd naar Carmo die hebben het weer inorde gemaakt.
Heel lang geen problemen. Nu tijdens een rit door de regen echt veel water binnen niet alleen vocht (ja aan de bovenkant tegen het kuntstof) maar de onderkant van de printplaat stond gewoon in water :(

Hier zie je de waterlijn staan helaas
Hele printplaat etc goed schoonmaken met isopropyl alcohol. Bak met rijst zuigt alleen ‘t vocht op, maar water ansich zorgt niet voor roest - dat zijn de mineralen en zuurstof in het water. Hier een degelijke uitleg en fix.

Vervolgens zou ik de behuizing afdichten met butyl ipv pakking of kit. Dunne rol van draaien, in plaats van pakking in gootje leggen, iets opwarmen met föhn en delen op elkaar drukken. Blijft goed zitten, droogt nooit uit en kan je met een beetje verwarmen weer makkelijk uit elkaar halen en in elkaar zetten. Heb de koplampen van m’n auto al tig keer open gehad ivm projectjes en nooit vocht erin gehad.

Zelf net terug van weekje Oostenrijk en Noord-Italië. Daarbij ook Slovenië en Zwitserland aangedaan. O.a. Nockalmstrasse, Grossglockner, Vrsic, Ofenpas, Bernina, Gavia en Stelvio gereden. Wat een genot. 👌🏼

IMG_5668.jpeg

IMG_5965.jpeg
 
Hele printplaat etc goed schoonmaken met isopropyl alcohol. Bak met rijst zuigt alleen ‘t vocht op, maar water ansich zorgt niet voor roest - dat zijn de mineralen en zuurstof in het water. Hier een degelijke uitleg en fix.

Vervolgens zou ik de behuizing afdichten met butyl ipv pakking of kit. Dunne rol van draaien, in plaats van pakking in gootje leggen, iets opwarmen met föhn en delen op elkaar drukken. Blijft goed zitten, droogt nooit uit en kan je met een beetje verwarmen weer makkelijk uit elkaar halen en in elkaar zetten. Heb de koplampen van m’n auto al tig keer open gehad ivm projectjes en nooit vocht erin gehad.

Zelf net terug van weekje Oostenrijk en Noord-Italië. Daarbij ook Slovenië en Zwitserland aangedaan. O.a. Nockalmstrasse, Grossglockner, Vrsic, Ofenpas, Bernina, Gavia en Stelvio gereden. Wat een genot. 👌🏼

Bekijk bijlage 1924330

Bekijk bijlage 1924331

Dank voor de tip van het weekend maar eens mee bezig:)
Poah ziet er mooi uit ik was alleen de stelvio van plan 2 weken terug helaas dus niet van gekomen doordat ie toen dicht zat.
Helemaal naar toe gereden vanuit NL of op de aanhanger naar Oostenrijk? en vanuit daar verder?
 
Aanhanger. Na een uur snelweg weet ik al niet meer hoe ik moet zitten.. In 1.5 dag heen en in 1 dag terug. 4 nachten/3 dagen Oostenrijk en toen in paar uurtjes naar Italië gereden en daar nog 2 dagen gestuurd.

Stelvio is leuk voor de bucketlist, maar voor puur sturen was dit wel de leukste eigenlijk.

IMG_6144.png
 
Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om zelf de remvloeistof te vervangen van een 990 SMT met ABS? Als ik in de handleiding kijk is er een heel apparaat voor nodig is
 
Euh ? Ik heb een 990 Adventure (heeft ook ABS) en daarvan is het geen enkel probleem. Neem aan dat SMT niet wezenlijk anders is ?
Wat zou je dan aan speciaal gereedschap nodig hebben ?
 
Ik heb nog originele uitlaten voor een 950sm/ adventure liggen inclusief bevestigingmaterialen. Zijn er hier nog liefhebbers voor?
 
Ik heb nog originele uitlaten voor een 950sm/ adventure liggen inclusief bevestigingmaterialen. Zijn er hier nog liefhebbers voor?
Ik ben de laatste tijd opzoek geweest naar een aantal uitlaten sets/onderdelen voor mijn titanium uitlaten project, maar ik ben inmiddels voorzien!
 
Euh ? Ik heb een 990 Adventure (heeft ook ABS) en daarvan is het geen enkel probleem. Neem aan dat SMT niet wezenlijk anders is ?
Wat zou je dan aan speciaal gereedschap nodig hebben ?
De ABS unit zit in het remcircuit (uiteraard). Bij verversen kunnen er luchtbellen in komen. Met de KTM laptop kun je de ABS unit ff aan zetten om de lucht eruit te persen. Daarna kan het remsysteem ontlucht worden.
Ik heb ook een keer zelf de remvloeistof ververst (1090). Had later ook luchtbellen in het systeem. Daarom na het verversen een paar keer in het ABS geremd om te ontluchten 😁….
 
  • Leuk
Waarderingen: SMT
Ik ben de laatste weken druk geweest met mijn normale werkzaamheden, ik heb toevallig naast de titanium uitlaten waar ik mee bezig ben vorige week een titanium fiets frame gerepareerd, dat was ook wel een leuk klusje.

Ik ga de titanium uitlaten nu weer oppakken, maar ik heb dit weekend wel naar aanleiding van wat gesprekken tussen @RooieKater en mij een setje originele 990 uitlaatdempers opengeslepen om de katalysators te verwijderen.
Dat was niet zo spannend, daarnaast nog even een hulpstukje gemaakt om de uitlaten makkelijk op te kunnen poetsen met mijn satineermachine :)
Deze kan ik nu makkelijk opspannen in een pijpklem die ik aan mijn lastafel kan bouten, zo kan ik de dempers makkelijk draaien/vastklemmen.
 

Bijlagen

  • IMG20230930144757.jpg
    IMG20230930144757.jpg
    292 KB · Weergaven: 3
  • IMG20231007173812.jpg
    IMG20231007173812.jpg
    136,2 KB · Weergaven: 4
  • IMG20231007174205.jpg
    IMG20231007174205.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 4
  • IMG20231008172455.jpg
    IMG20231008172455.jpg
    312,9 KB · Weergaven: 3
Een vraagje voor de mogelijke kenners:

Mijn ktm heeft al wat dingetjes gehad het laatste anderhalf jaar.
Begonnen met doorgeroeste uitlaat, die heb ik vervangen door een dobermann rvs uitlaatlijn (met de akra-dempers erop).
Deze had geen O2-voorziening, dus de O2-sensoren met eliminators omzeild.
De luchtfilter was vrij vuil, dus die vervangen naar gewoonte met k&n luchtfilter.

Dan gemerkt dat mijn verbruik vrij hoog was, 7,5 a 7.6 liter op 100km (+/- 1op 13) bij een vrij rustige rijstijl.
Nadien met mapping gespeeld, verbruik ging naar 7,3 liter op 100km, ietsjes beter dus.

Toen kwam het advies: jamaar die k&n luchtfilter op een 990 is niet zozeer nodig: steek het originele filter.
Met zelfde mapping erop het verbruik terug gekregen naar 6,9 liter op 100km (1 op 14) bij rustige rijstijl.
(wel nog steeds 9.5l bij woonwerk verkeer maar dat laat ik buiten beschouwing: zeer veel stadsverkeer en start/stop momenten).

Ondertussen wordt er mij ingefluisterd:
Best O2 sensoren terug plaatsen & mapping op maat van de motor laten maken.

Ik begrijp dat de LC8 nooit zuinig zal zijn maar met een rustige rijstijl zou 1 op 16 toch moeten haalbaar zijn, nee?

Nu zoek ik adressen die hier liefst ervaring mee hebben.
Liefst beetje in de buurt van Belgie.

De enige die ik vrij direct vond was: Tovami ECU KTM 990 Adventure 2006-2014
maar misschien zijn hier nog ervaringsdeskundigen?
 
Ik geloof niet dat 1:16 op een 990 haalbaar is. Dat is mij in ieder geval niet gelukt, ook niet toen ik saai 100km/h op de A4 reed. 1190/1290 haalt dat wel.
 
Op het LC8 forum las ik zelfs verhalen van 1:18 tot zelfs 1:20.
Daarom dat ik 1:16 toch al vrij proper vind, nee?

benieuwd naar andere ervaringen :)
(maar vooral naar ervaringen met afstellen van de motor :p )
 
Op het LC8 forum las ik zelfs verhalen van 1:18 tot zelfs 1:20.
Daarom dat ik 1:16 toch al vrij proper vind, nee?

benieuwd naar andere ervaringen :)
(maar vooral naar ervaringen met afstellen van de motor :p )
Iets rond de 1:17, soms iets zuiniger, soms iets minder, afhankelijk van de rijstijl. Zowel snelweg alleen, als in de bergen op routes met iemand achterop. Dus meestal rond de 250km reserve lampje aan, om en nabij de 300km tanken, meestal tussen de 17 en 18 liter tanken dan.
2006 990 adventure: Akra's zonder katalysator, origineel luchtfilter, SAS verwijdert, O2 sensoren werkend er in, mapping van Zuber er in. Is dus geen mapping specifiek voor mijn motor gemaakt, zoals wel bij Tovami zou gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan