KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Iets rond de 1:17, soms iets zuiniger, soms iets minder, afhankelijk van de rijstijl. Zowel snelweg alleen, als in de bergen op routes met iemand achterop. Dus meestal rond de 250km reserve lampje aan, om en nabij de 300km tanken, meestal tussen de 17 en 18 liter tanken dan.
2006 990 adventure: Akra's zonder katalysator, origineel luchtfilter, SAS verwijdert, O2 sensoren werkend er in, mapping van Zuber er in. Is dus geen mapping specifiek voor mijn motor gemaakt, zoals wel bij Tovami zou gebeuren.
Wow. Ik mag blij zijn als ik er 160km mee kan rijden van tanken tot tanken(ong 10L)
 
Denk dat de meeste zich daarin wel herkennen. 150/160km met een sm is wat je vaak terugleest.
140km is me al gelukt na een dagje op het circuit met 30graden. Dus kon overal vol gas de bochten uit komen.
En stond er van te kijken hoe onbeschoft hard je op het gas kan gaan terwijl je de bocht uit komt. Wel met pirelli rosso cora 4.
 
SMT hier en als ik heel zuinig rij 1:15, maar 1:13,5 is normaal en 1:12,5 is flink aan het gas hangen.
 
Mijn SM destijds zat rond de 1:13 en met zuinig rijden 1:15.
Wel decat, akra en gasklep aanpassing + nieuwe map. (stonk volgens vrienden ook hard naar benzine als ze erachter reden)

Maar die is naar een nieuwe eigenaar.
 
Mijn SMT 2012 is op de bank geweest bij Ruud.
Bewust gevraagd om niet op zoek te gaan naar vermogen, maar naar een soepele loop onderin.

Ruud kwam zelf nog met het idee om er een iets zuinigere map in te zetten tussen de 100km/h en 130km/h in z'n 6.

Afgesteld met standaard uitlaten en standaard filter. Ik rij ongeveer 180~200km op een tank met woon-werkritjes.

Al met al goede ervaring bij Ruud. Let wel op dat de motor in orde is. Hij kijkt hem niet na. Op de bank en gas erop.
 
Mijn SMT 2012 is op de bank geweest bij Ruud.
Bewust gevraagd om niet op zoek te gaan naar vermogen, maar naar een soepele loop onderin.

Ruud kwam zelf nog met het idee om er een iets zuinigere map in te zetten tussen de 100km/h en 130km/h in z'n 6.

Afgesteld met standaard uitlaten en standaard filter. Ik rij ongeveer 180~200km op een tank met woon-werkritjes.

Al met al goede ervaring bij Ruud. Let wel op dat de motor in orde is. Hij kijkt hem niet na. Op de bank en gas erop.
Benieuwd naar je ervaringen over een x kilometer.
 
Nou die x kilometer is ondertussen 10.000km. Het is namelijk alweer een tijdje geleden dat hij op de bank is geweest.

Eigenlijk ben ik een beetje vergeten hoe hij hiervoor reed. Maar nu gewoon in zn 2 over de rotonde. Gasgeven vanaf 3.000tpm is geen probleem meer.
Het is nu echt een heerlijke motor om op te rijden.
Wat mij betreft echt het geld waard.
Hiervoor heb ik een Aprilla Shiver gehad en die had hetzelfde probleem. Tot op vandaag heb ik spijt dat ik de Aprilla niet op de bank heb gezet.
 
Cappuccino anyone? :') PXL_20231107_191247791.jpgPXL_20231107_191239302.jpg
 
  • Wow
Waarderingen: jvd
Check ook de as van de pomp.
Ik weet niet 100% zeker (meer) of dat een bekend dingetje van de KTM is maar bij enkele andere motoren die ik heb / heb gehad was dat juist (ook) een punt.
 
Ziet er redelijk uit inderdaad, dat is al een nieuw type as. Zat er ook al een grijze keerring in? De rode keerring is fabrieksaf. Ook oppassen met het monteren van de nieuwe keerring, je kan ‘m makkelijk beschadigen als je deze over de as schuift.
 
Mocht je om wat voor reden dan ook willen zien hoe een 990 blok er van binnen / in onderdelen uitziet voordat je verder gaat sleutelen, dan ben je welkom in Amersfoort.
 
Na een korte afwezigheid vanwege wat andere projecten ben ik vanavond weer verder gegaan met de titanium uitlaten die ik aan het maken ben.
Ik heb laatst ( meer voor de flauwekul, en omdat het wel leuk staat natuurlijk ;) ) wat 1 mm dikke titanium typeplaatjes laten lasersnijden, en daarna laten fiberlaser graveren, dit is super duurzaam, dat is het natuurlijk het voornaamste want de plaatjes worden aardig warm van het lassen, en van de uitlaattemperatuur zelf.

Ik heb vanavond een aantal van de plaatjes bij een buur in de juist vorm geperst ( ik heb zelf geen pers ) in eerste instantie wou ik ze graag walsen, maar de diameter van de uitlaatbuis is kleiner dan die van de 3 rollen plaatwalsen waar ik toegang tot heb.
Het was nog een beetje uitvogelen hoe ik de plaatjes in de juiste vorm kon persen zonder ze te beschadigen, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
 

Bijlagen

  • Typeplaatje persen.jpg
    Typeplaatje persen.jpg
    248,2 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan