KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Wat een enorm prijsverschil !

Ik heb geen ervaring met Motobatt, lees er wel goede ervaringen over.

Ik heb nu een Yuasa YTZ14S in mijn 990 maar vind het startvermogen niet echt royaal (230 CCA als de accu nog helemaal goed is). Dus als die Motobatt minder heeft ben ik benieuwd hoe dat gaat ...
Heb je deze gekocht en wat is de ervaring? Ik heb namelijk dezelfde twijfels over die accu.

De mijne wilde vorige week niet meer starten, ondanks aan de lader te hebben gelegen. Daarna nog verder gesloopt door 'm verkeerd om aan de startkabels te hangen.. -O-
 
Heb je deze gekocht en wat is de ervaring? Ik heb namelijk dezelfde twijfels over die accu.

De mijne wilde vorige week niet meer starten, ondanks aan de lader te hebben gelegen. Daarna nog verder gesloopt door 'm verkeerd om aan de startkabels te hangen.. -O-
Welke accu bedoel je met 'deze' en 'die' accu...? Ik vind Motobatt beter dan de originele.
 
  • Eens
Waarderingen: zen
Ik heb sinds mei vorig jaar niet zoveel meer gereden met mijn KTM ... :N

Maar ik denk dat je de ervaringen met de Motobatt wilde lezen (die ik dus niet heb).
 
Heb je deze gekocht en wat is de ervaring? Ik heb namelijk dezelfde twijfels over die accu.

De mijne wilde vorige week niet meer starten, ondanks aan de lader te hebben gelegen. Daarna nog verder gesloopt door 'm verkeerd om aan de startkabels te hangen.. -O-
Lees een paar berichten verder, vanaf welke jij citeert. Ik heb in februari de MotoBatt MBTZ14S er in gezet. Werkt perfect.
 
Oh, ging inderdaad over de Motobatt.

Lees een paar berichten verder, vanaf welke jij citeert. Ik heb in februari de MotoBatt MBTZ14S er in gezet. Werkt perfect.
Dit is een andere dan ik overal tegenkom voor de 950, namelijk de MBTX9U. Vanwaar jouw keuze? En die past dus ook gewoon?

Edit: never mind, zelfde maten en 190 ipv 160CCA. Raar dat ik die nog nergens was tegengekomen. Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Oh, ging inderdaad over de Motobatt.


Dit is een andere dan ik overal tegenkom voor de 950, namelijk de MBTX9U. Vanwaar jouw keuze? En die past dus ook gewoon?

Edit: never mind, zelfde maten en 190 ipv 160CCA. Raar dat ik die nog nergens was tegengekomen. Thanks!
Ze verwijzen op veel sites nog steeds naar MBTX9U als directe vervanger. Motobatt zelf geeft al langer de MBTZ14S aan. En deze heeft inderdaad een betere CCA
 
Ze verwijzen op veel sites nog steeds naar MBTX9U als directe vervanger. Motobatt zelf geeft al langer de MBTZ14S aan. En deze heeft inderdaad een betere CCA
Ik heb al een heel aantal Motobatt's in motoren gezet, eigenlijk gaan ze altijd lang mee, enkel mijn laatste heeft het maar 2 jaar overleefd, maar ik vermoedde dat die al langer op de plank had gestaan bij een vage website. Ik zou ze zeker aanraden. Heb nu een lithium in de 950 gezet om eens te proberen, ben toch mooi weer rijden dus geen last van kou. Hij krijgt hem met gemak rond in elk geval!
 
Liever een stukje rijden voor kwaliteit.
Brouwer zwartebroek, met nog ouderwets goede prijzen en veel know-how. Al mijn 950s en 990s zijn daar onderhouden, altijd naar volle tevredenheid!
Dit blijkt inderdaad het juiste adres te zijn. Vanaf morgen gaat hij hier een paar nachtjes logeren.

Bedankt voor de tip! :t
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Daar gaat ze.. :')

PXL_20240106_081701526.jpg
 
Beste mede forumleden,

Deze vraag had ik inmiddels bij de algemene lijst gesteld. En op aanraden daar stel ik mijn vraag nu de in deze lijst.

Sinds kort ben ik in het bezit van een KTM 990 Adventure. De motor is voorzien van een prachtige set Akrapovic dempers met E-keur. De dempers zijn voorzien van DB-killers en dat wil ik zo laten. Waar ik wel benieuwd naar ben is of de originele dempers veel stiller zijn dan de Akrapovic dempers. Dat vraag ik omdat ik van plan ben om deel te nemen aan een georganiseerde allroad tocht door de Alpen. En bij deze organisatie worden luide motoren niet toegelaten. En om eventuele teleurstelling voor te zijn zou ik misschien een setje originele dempers kunnen monteren. Als het nodig zou zijn. En ik wil diet graaag de luidste motor van de groep hebben. Heeft iemand ervaring met originele en Akrapovic dempers om mij een indicatie te geven ?

Ik hoor het graag.
Thanx
 
Over het geluidsniveau kan ik je niks vertellen.
Maar volgens mij hebben de akra's een andere mapping nodig dan de originele dempers, als dat zo is dan zal de motor als je alleen de originele dempers monteert mogelijk niet lekker lopen.
 
Klopt.
Nou zijn die mappings goed beschikbaar en is het laden van een andere mapping niet veel werk, maar je zou het inderdaad wel moeten doen.
Overigens kun je met een beetje opletten op marktplaats wel een setje originele dempers kopen voor 50 Euro.
Ze worden regelmatig aangeboden.
 
Over de mappings ben ik op de hoogte. En het aanpassen er van is idd niet veel werk. Ik weet niet of mijn motor daadwerkelijk een Akrapovic mapping heeft. Ik denk wel dat bij mij alleen de dempers Akrapovic zijn. De rest van het systeem denk ik nog KTM. Al weet ik dat niet zeker. Wat ik al zei, ik heb de 990 net. En het is mijn eerste KTM. Begrijp ik het goed dat als het hele uitlaatsysteem van Akrapovic is je een Akrapovic mapping nodig hebt? En als je alleen Akrapovic dempers hebt geen andere mapping nodig hebt ? Een gebruikt setje is goed aan te komen. Daar heb ik inmiddels al naar gekeken. Ook moet ik zeggen dat de motor niet fantastisch loopt. Een flinke inhoudende dip tussen 4k en 5k. Ik ben een Honda gewend en het zou best kunnen zijn dat mijn 990 prima loopt voor een KTM hoor. Maar dat is latere zorg.
Terugkomend op mijn vraag of er veel verschil in geluidsterkte is tussen de originele en Akrapovic dempers ?
 
Voor Akra’s (slip on) heb je geen andere mapping nodig.
Euh, nou, dat is voor mij verrassend.
Overal waar ik me heb ingelezen over mappings, TuneECU, uitlaten, lambdasondes enzovoorts kom ik tegen dat je voor Akra's andere mappings nodig hebt en ik zie die mappings ook beschikbaar als download.

Dus ik ben heel benieuwd waarom je volgens jou geen andere mappings nodig zou hebben ?
 
Heb een setje Wings dempers, met dB killers erin, op mijn 990SMT zitten. Wings zelf gaf aan dat Akra map niet nodig was. Heb na de montage alleen een keer de 15 minuten reset gedaan.
 
Euh, nou, dat is voor mij verrassend.
Overal waar ik me heb ingelezen over mappings, TuneECU, uitlaten, lambdasondes enzovoorts kom ik tegen dat je voor Akra's andere mappings nodig hebt en ik zie die mappings ook beschikbaar als download.

Dus ik ben heel benieuwd waarom je volgens jou geen andere mappings nodig zou hebben ?
er wordt vaak gezegd dat je dan een sportmapping nodig hebt, maar die doet het verbruik nodeloos omhoog schieten.
Da's ook het verhaal dat je op LC8 forum héél vaak gaat terug vinden.
mijn ervaring is dat als je het verbruik een beetje onder controle wilt houden dat je niet té erg moet afwijken van originele mapping (als je enkel die akra's hebt).

bij mij gaan ondertussen de O2 sensoren er terug in, met een zuber map, SAS-uitgeschakeld en Akra uitlaten.
hopelijk dan terug een iets normaler verbruik... (nu spring reserve op bij 200km).
 
er wordt vaak gezegd dat je dan een sportmapping nodig hebt, maar die doet het verbruik nodeloos omhoog schieten.
Da's ook het verhaal dat je op LC8 forum héél vaak gaat terug vinden.
mijn ervaring is dat als je het verbruik een beetje onder controle wilt houden dat je niet té erg moet afwijken van originele mapping (als je enkel die akra's hebt).

bij mij gaan ondertussen de O2 sensoren er terug in, met een zuber map, SAS-uitgeschakeld en Akra uitlaten.
hopelijk dan terug een iets normaler verbruik... (nu spring reserve op bij 200km).
Hier diezelfde setup voor een 2006 adv. Ergens tussen de 240 en 300 gaat ie dan pas branden. Erg afhankelijk van de rechterhand. En letop met de mappings. Iedere paar jaar is het motorblok ietsje anders, is ook terug te zien aan de opgegeven vermogens. Mapping hoort bij blok
 
Erg zuinig lopen kan ook betekenen dat mengsel te schraal is en daar moet je ook mee oppassen. Beste is om de motor na elke aanpassing op de testbank te zetten, dat is de enige manier om het zeker te weten. Testbank bezoekje is erg prijzig dus tja, wat is wijsheid. Zolang verbruik normal is zou ik dat wellicht overslaan ;).
 
Loopt met de Zuber map ietsje rijker op bepaalde punten, rest is hetzelfde als de originele mapping. De Akra-mapping, welke er eerst in zat, staat zo rijk dat je de onverbrande koolwaterstoffen duidelijk rook. Liep er nog net niet vloeibaar uit. Dus dat arm lopen zal wel meevallen. Btw, met die Akra-mapping kwam ik ook amper aan de 200km voordat het reservelampje ging branden.
@Dozer ik heb er zowel origineel als Akra’s onder gehad. De Akra’s klinken iets luider in de lage tonen, maar zouden nog aan de eisen moeten voldoen, mits E-keur en dB-killers er nog in.
Ik heb de originele er af gehaald omdat deze veel te warm werden door de ingebouwde katalysator.
 
@Wickedme, dank je wel voor de info. Ik begrijp dus dat het qua volume niet veel verschil maakt. En dat is super om te horen.

En dan om maar meteen aan te haken op de diverse mappings. Bij mijn 990 adventure gaat het reservelampje branden bij 190km na helemaal volgetankt te hebben. En de uitlaatgassen ruiken rijk. Mijn rijstijl is rustig te noemen. Dus kan ik er eigenlijk bijna wel vanuit gaan dat er een Akra-mapping op staat. Of er moet iets fundamenteels fout zijn met het blok / injectiesysteem. Maar daar ga ik even niet van uit. Als het verschil met Akra uitlaten tussen en de originele en Akra-mapping niet groot is dan zou ik er de originele mapping er op willen hebben om het benzineverbruik te verbeteren. Hoe kan ik er achter komen welke mapping er op staat en hoe / waar zou ik deze kunnen veranderen ?
 
Hi Dozer, de simpelste manier is om met een geschikte kabel, de gratis versie van TuneECU en een simpele laptop even je ECU uit te lezen.
Als je dat niet zelf hebt of wil regelen, zijn er vast wel mede forumleden die je hiermee kunnen helpen.
Ik kan in je profiel niet zien waar je huis woont maar als dat in de buurt van Amersfoort is ben je van harte welkom om bij mij je ECU even uit te lezen, ik heb alle benodigde spullen in huis.
 
Garfield,

Hartelijk dank voor je aanbod. Dit word zeer op prijs gesteld. Een oude laptop is geen probleem. En het downloaden van Tune ecu ook niet denk ik. Het geschikte kabeltje wel want die heb ik (nog) niet. Wellicht wel handig voor de toekomst. Maar ik neem aan dat als ik niet in de buurt woon ik toch wel welkom bij je ben. Zonder mijzelf op te dringen. :)
 
Thanx Garfield :t

Nog een vraag over de mappings. Bij het monteren van Akrapovic dempers kan er dus ook een passende mapping in de ECU geupload worden. Ik neem aan om de motorloop te verbeteren. Omdat het brandstofverbruik omhoog gaat lijkt mij dat de motor te arm gaat lopen en er dus meer brandstof wordt ingespoten. Maar is het een probleen dat er de originele mapping gebruikt worden met Akrapovic dempers ? Loopt de motor dan veel te arm en dus slecht ? Er zijn rijders die geen verschil merken tussen de verschillende mappings met Akrapovic dempers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan