KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Thanx Garfield :t

Nog een vraag over de mappings. Bij het monteren van Akrapovic dempers kan er dus ook een passende mapping in de ECU geupload worden. Ik neem aan om de motorloop te verbeteren. Omdat het brandstofverbruik omhoog gaat lijkt mij dat de motor te arm gaat lopen en er dus meer brandstof wordt ingespoten. Maar is het een probleen dat er de originele mapping gebruikt worden met Akrapovic dempers ? Loopt de motor dan veel te arm en dus slecht ? Er zijn rijders die geen verschil merken tussen de verschillende mappings met Akrapovic dempers.

Standaardmapping is al (te) rijk, de Akra mapping is nog rijker. Volgens mij moet hij prima willen draaien met standaard mapping i.c.m. Akra's. De computer zal het mengsel uiteindelijk zelf wel bijregelen.

Heb zelf geen ervaring met de Akra uitlaten, maar gebruik de originele uitlaten zonder katalysator en de O2-sensoren en 2e gaskleppen verwijderd (SAS ook). Dit met een aangepaste (nog iets armere) Zuber-map maakt hem (bijna) net zo soepel als de 950's. Met een redelijk zuinig verbruik van 1:17 gemiddeld.

Voordat je aan de mapping zou beginnen, zou ik eerst de brandstofpompdruk meten. Uit ervaring blijkt dat deze per model nog wel eens wat wil afwijken, waardoor je algehele afstelling ook armer of rijker is. De pompen/filters worden soms minder en hierdoor duikt de druk naar beneden. 0.1 bar verschil zorgt al voor een grote afwijking in je brandstofmengsel, dus hierdoor klopt de mapping al niet meer zoals hij ooit bedoeld is. (3.50 bar is de standaard). Het systeem is namelijk vrij primitief en regelt dit niet (helemaal) zelf bij.
 
Laatst bewerkt:
Oh, ging inderdaad over de Motobatt.


Dit is een andere dan ik overal tegenkom voor de 950, namelijk de MBTX9U. Vanwaar jouw keuze? En die past dus ook gewoon?

Edit: never mind, zelfde maten en 190 ipv 160CCA. Raar dat ik die nog nergens was tegengekomen. Thanks!
Volgens mij heeft de MBTX9U een adapter waardoor hij op dezelfde maat uitkomt als oorspronkelijk. Maar de accu zelf is dus wel kleiner daarom ook de lagere startstroom. Dus het zou wel kloppen dat de MBTZ14S meer startstroom kan leveren. (Al meette mijn MBTX9U alsnog 198CCA nieuw).
 
Ik heb 7 jaar die MBTX9U in mijn SMT gehad, laatste jaar bij een koude start had hij wel eens wat moeite om de boel rond te krijgen. Nu zit er sinds 2 jaar de MBTZ14S in, logischer wijs nog geen problemen.
 
Ik heb en vraag over het LCB Forum. Ik heb mij daar geprobeerd aan te melden. Dat was schijnbaar gelukt. Ik zou een email krijgen ter bevestiging. Deze email heb ik tot nu toe na een aantal weken niet gehad. En als ik wil inloggen krijg ik een leeg venster. En als ik opnieuw wil registreren dan is mijn gebruikersnaam en emailadres reeds bekend. En er is geen mogelijkheid om contact op te nemen met het forum. Iemand hier hetzelfde meegemaakt en hoe is dit opgelost ? Ik hoor het graag.
 
Het nederlandse Lc8 forum bedoel je ?
Als je me je username en het gebruikte e-mail adres even via PB stuurt kan ik wel even contact opnemen met de beheerder, is een vriend van me.
 
Ja precies, ik dacht ook wel dat er aardig wat kennis zit daarzo. Ik lees dit forum met aandacht en plezier.
 
Ja precies, ik dacht ook wel dat er aardig wat kennis zit daarzo. Ik lees dit forum met aandacht en plezier.
Vraag er eens wat over een super duke ,kan je lang wachten op antwoord
En er zit een Huizer die wil je zogezegd helpen en als je er op ingaat vraagt hij de hoofdprijs
 
Vond het met de domino zwarte handvatten toch te zwart nu het stuur ook zwart.
Mocht wel wat oranje bij.
Maar wat een gekut om ze er op te krijgen.
Al de mogelijke combi's die ik kende zitten ze er na een potje vechten op.
 

Bijlagen

  • 20240113_140450.jpg
    20240113_140450.jpg
    303 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_143102.jpg
    20240113_143102.jpg
    316,6 KB · Weergaven: 0
Blijft een K-klus... ook geworsteld met monteren van handvatverwarming. Ze zitten er op maar komen er wrsch nooit meer vanaf, of in elk geval niet in een stuk...

Maar je hebt wel een mooi resultaat bereikt zo. Netjes, hoor!
 
Iemand al eens TRW remschijven en remblokken achter uitgeprobeerd voor de ktm 950/990 adventure?
Na nog geen anderhalf jaar rijden met TRW is alles bij me versleten, wat een rotzooi is dat zeg.

Mijn achterste rempomp lekt van de 950 adventure en ze zijn niet meer verkrijgbaar.
Weet iemand nog een goed vervangensonderdeel?
 
Vond het met de domino zwarte handvatten toch te zwart nu het stuur ook zwart.
Mocht wel wat oranje bij.
Maar wat een gekut om ze er op te krijgen.
Al de mogelijke combi's die ik kende zitten ze er na een potje vechten op.
Luchtpistool werkt ‘t makkelijkst, maar ik gebruik altijd remreiniger.
 
Iemand al eens TRW remschijven en remblokken achter uitgeprobeerd voor de ktm 950/990 adventure?
Na nog geen anderhalf jaar rijden met TRW is alles bij me versleten, wat een rotzooi is dat zeg.

Mijn achterste rempomp lekt van de 950 adventure en ze zijn niet meer verkrijgbaar.
Weet iemand nog een goed vervangensonderdeel?

Hoeveel km heb je gedaan met die remmen? 1,5 jaar klinkt wel extreem kort ja. Gesinterde remblokken gebruikt? Maar zelfs dan zou het niet zo snel moeten gaan.

Waar lekt ie precies? Revisiekitje er in als de plunjerbehuizing niet uitgelubberd is. En anders een goeie 2e hands.
 
Luchtpistool werkt ‘t makkelijkst, maar ik gebruik altijd remreiniger.
Werkte beide niet.
Te stug voor het blaas pistool.
En met Remreiniger te stroef.
Eerst 5 min in bijna kokend water laten liggen. Daar schoof ie er een cm of 3 op. Toen geen beweging meer in te krijgen.
Met een fohn warm gemaakt en dan schoof ie een cm ofzo.
Dit vaak herhaald tot het eind.
Normaal doe ik het ook mwt Remreiniger en dan is het zo gedaan.
 
Hoeveel km heb je gedaan met die remmen? 1,5 jaar klinkt wel extreem kort ja. Gesinterde remblokken gebruikt? Maar zelfs dan zou het niet zo snel moeten gaan.

Waar lekt ie precies? Revisiekitje er in als de plunjerbehuizing niet uitgelubberd is. En anders een goeie 2e hands.
Ik weet niet maar mijn 990 verruild voor een T7 en na 2k km's kon ik daar ook de blokken vervangen. Is natuurlijk erg afhankelijk van je gebruik.
Als je een beetje fanatiek drek en blubber meepakt gaat het heel erg snel.
 
Hoeveel km heb je gedaan met die remmen? 1,5 jaar klinkt wel extreem kort ja. Gesinterde remblokken gebruikt? Maar zelfs dan zou het niet zo snel moeten gaan.

Waar lekt ie precies? Revisiekitje er in als de plunjerbehuizing niet uitgelubberd is. En anders een goeie 2e hands.
Iets van 10000km gereden met die remmen dacht ik, waarvan zeker de helft gereden in de bergpassen van zuid duitsland/ zwitserland. Maar daar heb ik niet veel de rem gebruikt want ik rij op de motorrem hoog in toeren.

Hij lekt gewoon door de rubbers van de plunjer heen. Dus revisiekitje gaat het maar even volhouden.

Ik heb al een alternatief rempompje gevonden. Brembo ps13 met ingebouwd reservoir want dat is wel zo mooi. Heb em al besteld dus ik ga het zien.
 
Net contact gehad met Brouwer.. :')

Van de achterste cilinder de nokkenassen kapot, zuigerveren versleten, schokdemper achter lek, koppelingscilinder master overleden.

Dus als iemand nog reserve-onderdelen heeft liggen.. O-)

Maar de zuigers en cilinders zijn nog goed *O*

Morgen maar even langs om het slachtoffer te bekijken.
Je master overleden? Maar je slave niet? Slave heb ik nog een gebruikte liggen.
 
Net contact gehad met Brouwer.. :')

Van de achterste cilinder de nokkenassen kapot, zuigerveren versleten, schokdemper achter lek, koppelingscilinder master overleden.

Dus als iemand nog reserve-onderdelen heeft liggen.. O-)

Maar de zuigers en cilinders zijn nog goed *O*

Morgen maar even langs om het slachtoffer te bekijken.
Hmm, das geen leuk beurtje! Op welke km-stand sta je nu?
 
Terug
Bovenaan Onderaan