MrSuzyPower
MF'er
- 20 apr 2013
- 93
- 132
Thanx Garfield
Nog een vraag over de mappings. Bij het monteren van Akrapovic dempers kan er dus ook een passende mapping in de ECU geupload worden. Ik neem aan om de motorloop te verbeteren. Omdat het brandstofverbruik omhoog gaat lijkt mij dat de motor te arm gaat lopen en er dus meer brandstof wordt ingespoten. Maar is het een probleen dat er de originele mapping gebruikt worden met Akrapovic dempers ? Loopt de motor dan veel te arm en dus slecht ? Er zijn rijders die geen verschil merken tussen de verschillende mappings met Akrapovic dempers.
Standaardmapping is al (te) rijk, de Akra mapping is nog rijker. Volgens mij moet hij prima willen draaien met standaard mapping i.c.m. Akra's. De computer zal het mengsel uiteindelijk zelf wel bijregelen.
Heb zelf geen ervaring met de Akra uitlaten, maar gebruik de originele uitlaten zonder katalysator en de O2-sensoren en 2e gaskleppen verwijderd (SAS ook). Dit met een aangepaste (nog iets armere) Zuber-map maakt hem (bijna) net zo soepel als de 950's. Met een redelijk zuinig verbruik van 1:17 gemiddeld.
Voordat je aan de mapping zou beginnen, zou ik eerst de brandstofpompdruk meten. Uit ervaring blijkt dat deze per model nog wel eens wat wil afwijken, waardoor je algehele afstelling ook armer of rijker is. De pompen/filters worden soms minder en hierdoor duikt de druk naar beneden. 0.1 bar verschil zorgt al voor een grote afwijking in je brandstofmengsel, dus hierdoor klopt de mapping al niet meer zoals hij ooit bedoeld is. (3.50 bar is de standaard). Het systeem is namelijk vrij primitief en regelt dit niet (helemaal) zelf bij.
Laatst bewerkt: