De V -Twin van de SAS 1290 is woepel genoeg, ook op lage toeren,. Bij mij speelt de combinatie van hoog (gelegen) gewicht en grote draaicirkel me een beetje parten... de GS rijdt gemakkelijker, maar de KTM geeft meer voldoening... als je recht blijft...
1290 SA heeft een bredere achterband dan een GS of een 1090 SA, als ik me niet vergis, en het zwaartepunt ligt wat hoger dan bij de GS. Een SA moet je dus iets meer de bocht in dwingen (oprichtmoment door bredere achterband) en vraagt om dezelfde reden iets meer "trek" (beetje gasgeven). Het 1290 blok is - na inrijden - sterk en soepel genoeg om haarspelden, bergopwaarts, in 4e versnelling te ronden als het moet.Ik heb overigens geen ervaring met de nieuwe 1290. Hoe loopt deze onderin? Immers is een haarspeld bocht het perfect moment om je motor te testen en je eigen vertrouwen te wegen. Een schokkende v-twin kan dat zomaar verstoren.
Kawa Z1000SX is veel lager, voelt volstrekt anders dan een all-road. In vergelijking voelt de benodigde hellingshoek bij een hoge all-road veel heftiger aan dan-ie werkelijk is (omdat je nu eenmaal hoger zit). Versnellingskeuze: nadrukkelijk versvhil in overbrengingsverhoudingen, zeker in de lagere versnellingen. Aldus, kies dezelfde versnelling die je gewend was en geef wat meer gas, of rij een versnelling hoger.Is de lengte van de motor en de afmeting van het voorwiel een beperking in krappe bochten ?
Ik merk dat ik in krappe bochten nog een beetje zoek naar de beste techniek.
Met de z1000sx ging het als vanzelf.
Maar nu nog aan het zoeken, welke versnelling, welke techniek.
In dit filmpje wordt mooi gesymboliseerd hoe de machtige Adventures, die prachtige PK pakhuizen met hun schitterende elektronica en moderne schermen, overduidelijk superieur zijn aan die ouderwetse 950/990 LC8 waar sommige mensen nog krampachtig aan vast houden in dat andere topic dat nu al in de vergetelheid raakt. Met hun kneedown.
(Sluipschutters) :
Is de lengte van de motor en de afmeting van het voorwiel een beperking in krappe bochten ?
Ik merk dat ik in krappe bochten nog een beetje zoek naar de beste techniek.
Met de z1000sx ging het als vanzelf.
Maar nu nog aan het zoeken, welke versnelling, welke techniek.
In dit filmpje wordt mooi gesymboliseerd hoe de machtige Adventures, die prachtige PK pakhuizen met hun schitterende elektronica en moderne schermen, overduidelijk superieur zijn aan die ouderwetse 950/990 LC8 waar sommige mensen nog krampachtig aan vast houden in dat andere topic dat nu al in de vergetelheid raakt. Met hun kneedown.
(Sluipschutters) :
Black SAS opgehaald, mooier dan mijn oude Orange.[afbeelding]
Ik deed op mijn 1090 Adventure (met 45 ipv 42-tands achtertandwiel) 242 km/u op de teller, wat neerkwam op 235 km/u op de gps. Superstabiel, maar wel wat winderig. Daarna nog een tijdje 225 op gps als kruissnelheid aangehouden, zonder problemen, rustig naar de radio luisterend.Een vraagje voor de 1190 ADV rijders.
Wat is de topsnelheid die jullie halen met de fiets ?
Ik was vandaag redelijk verbaasd om slechts 237kmh op de GPS te halen, met 248kmh op de klok.
Overigens snel zat, en in een jaar tijd de eerste keer dat ik het wilde proberen dus het is niet het belangrijkste :-)
Thanks
groet
Kami
De 1090 is echt geweldig in de bergen (drie weken Dolomieten, alle mooie passen in de omgeving wel gehad). Werkelijk nog nooit zo'n strak, licht, scherp en precies sturende fiets gehad.Proficiat ! Lijkt een broertje van de mijne...
Ik heb er in Frankrijk ter plaatse op een 2 maanden tijd bijna 5.000 km op gezet...
Zeer lollige motor,maar met mijn vrouw achterop voelt-ie wel zwaar aan... in die mate zelfs dat ik ál te scherpe haarspeldbochten die stapvoets genomen moeten worden , met grote hoogteverschillen, toch superbehoedzaam neem...
Een voetje op de grond op een zijdelingse steile helling riskeer ik dan niet.
Dan voelt mijn andere Germaan in die omstandigheden lichter aan, ofschoon hij meer weegt.
Vinden jullie dat ook ?
De enorme krachtexplosie en zijn stabiliteit zijn top, maar héél soms denk ik dat de 1090 misschien de betere keuze was geweest voor in de bergen...
Vraagje over onderhoud/olie verversen
Ben in bezit van een 1290SA, onderhouds frequentie is om de 15.000 km of olie/oliefilter ieder jaar.
Ik rij ca 7.500 km per jaar en zou dus ieder jaar moeten verversen.
Is dit nu echt nodig? De olie blijft toch ook wel 2 jaar zijn werk doen of vergis ik me hierin?
Ik heb er in Frankrijk ter plaatse op een 2 maanden tijd bijna 5.000 km op gezet...
Zeer lollige motor,maar met mijn vrouw achterop voelt-ie wel zwaar aan... in die mate zelfs dat ik ál te scherpe haarspeldbochten die stapvoets genomen moeten worden , met grote hoogteverschillen, toch superbehoedzaam neem...
Een voetje op de grond op een zijdelingse steile helling riskeer ik dan niet.
Dan voelt mijn andere Germaan in die omstandigheden lichter aan, ofschoon hij meer weegt.
Vinden jullie dat ook ?
De enorme krachtexplosie en zijn stabiliteit zijn top, maar héél soms denk ik dat de 1090 misschien de betere keuze was geweest voor in de bergen...
In dit filmpje wordt mooi gesymboliseerd hoe de machtige ..... Met hun kneedown.
(Sluipschutters) :
En daarna volgt deze ...
Lees even goed je garantievoorwaarden na. Misschien dat je je aan de onderhoudsintervallen en onderhoud bij een officiële dealer moet houden om recht op garantie te houden.Vraagje over onderhoud/olie verversen
Ben in bezit van een 1290SA, onderhouds frequentie is om de 15.000 km of olie/oliefilter ieder jaar.
Ik rij ca 7.500 km per jaar en zou dus ieder jaar moeten verversen.
Is dit nu echt nodig? De olie blijft toch ook wel 2 jaar zijn werk doen of vergis ik me hierin?
Gaaf man.
Er werd mij vertelt dat er geen donker gekleurde op voorraad was in Nederland. Maar ook erg blij met mijn orange KTM SAS.
Vraagje over onderhoud/olie verversen
Ben in bezit van een 1290SA, onderhouds frequentie is om de 15.000 km of olie/oliefilter ieder jaar.
Ik rij ca 7.500 km per jaar en zou dus ieder jaar moeten verversen.
Is dit nu echt nodig? De olie blijft toch ook wel 2 jaar zijn werk doen of vergis ik me hierin?
Lees even goed je garantievoorwaarden na. Misschien dat je je aan de onderhoudsintervallen en onderhoud bij een officiële dealer moet houden om recht op garantie te houden.
Ik deed op mijn 1090 Adventure (met 45 ipv 42-tands achtertandwiel) 242 km/u op de teller, wat neerkwam op 235 km/u op de gps. Superstabiel, maar wel wat winderig. Daarna nog een tijdje 225 op gps als kruissnelheid aangehouden, zonder problemen, rustig naar de radio luisterend.
De KTM's hebben de reputatie dat het onderhoud erg nauw luistert ...
Mijn kleine 690 ENDURO R doet jaarlijks niet veel kilometers , maar degene die hij wél doet zijn er zware (offroad).
Na 3 jaar staan er geen 5.000 stuks op de teller maar elk voorjaar krijgt hij zijn beurtje bij de dealer... daar ga ik nu echt niet op beknibbelen ... en die zorg geldt ook voor zijn grote broer , m'n SAS 1290...